استاندار گیلان مطرح کرد:

گیلان در ساخت یادمان شهدای گمنام، جزو شش استان برتر کشور است

استاندار گیلان با بیان اینکه رشادت های کادر درمانی جان‌فشانی‌های دوران دفاع مقدس را تداعی کرد، گفت: مقطع کنونی می‌طلبد فراتر از روحیات حاکم بر دوران حماسه و از خود گذشتگی، در سنگرهای فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش ظاهر شده و از ارزش‌های والای اسلامی، انقلابی و آرمان مقدس شهداء دفاع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در جلسه مشترک شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به روزهای پایانی ماه شعبان المعظم اشاره کرد و با تبریج پیشاپیش ماه رمضان، هفته سلامت و نیز تکریم خدمات کادر درمانی خاطرنشان کرد: در ایام شیوع کرونا نه فقط در جوامع اسلامی بلکه در دیگر کشورها شاهد توجه اقشار مختلف به ضرورت ارتباط بیشتر عبد و معبود و انتشار آن در فضای رسانه‌ای بودیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس همواره در اذهان، مظهر تدبیر، مقاومت و حکمت بوده، گفت: مقطع کنونی می‌طلبد فراتر از روحیات حاکم بر دوران حماسه و از خود گذشتگی، در سنگرهای فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش ظاهر شده و از ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی و آرمان مقدس شهداء که در منظومه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به «گنج» تعبیر شده، دفاع کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه سرداران سرافرازی همچون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی‌، سپهبد شهید قرنی‌ها و شهدای عزیز استان گیلان افزود: این شهیدان نگینی درخشان بر تارک انقلاب اسلامی ایران و منزلتی ژرف و رفیع در اندیشه ملت ما دارند که درس ازخودگذشتگی را به نسل امروزی جامعه منتقل کردند که دستاورد آن در چند ماه گذشته هنگام شهادت حاج قاسم سلیمانی و استمرار آن در ایام اخیر به صورت درازمدت ماندگار خواهد بود.

استاندار گیلان جان‌فشانی جوانان در دفاع از حرمین را یکی دیگر از نمونه‌های بارز انتقال درس ازخودگذشتگی به نسل امروزی عنوان و خاطرنشان کرد: دستاوردهای شگرف ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و غیراخلاقی استکبار جهانی، مرهون رشادت‌ها و همت والای جوانان و دلیرمردان بی‌ادعایی است که خون آنان، حیاتی ماندگار بر شجره طوبای فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت بخشیده است و استمرار دارد.

وی افزود: آحاد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که رشادت های کادر درمانی با همراهی مردم، دولتمردان، پاسداران، بسیجیان، طلاب، گروه‌های جهادی و اقشار مختلف مردم، در مقابله با بیماری کرونا، یاد و خاطره دوران دفاع مقدس و جانفشانی های رزمندگان و ایثارگران در آن ایام را تداعی کرد و برکات آن همدلی، همراهی و انسجام مردم بود که رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و مقامات عالیرتبه نظام به خوبی از آن یاد کردند.

زارع به درپیش بودن چهلمین سال دفاع مقدس و ایام افتخارآمیزی که سرشار از حماسه های گوناگون از جمله نقش بسزای رزمندگان گیلانی در فتح خرمشهر است و ضرورت تدارک برنامه‌های شایسته اشاره و اضافه کرد: به سبب شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی؛ تأکید ستاد مدیریت این بیماری بر رویکرد برگزاری یادواره‌ها در بستر فضای مجازی، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی بود که برنامه‌های خوبی برگزار شد و در مناسبت‌های آتی به منظور بهره‌مندی بیشتر مخاطبان باید در زمان پخش آن دقت بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه ترویج هر چه بیشتر و پرشورتر ارزش‌های انقلابی و اسلامی و ایثار و شهادت در جامعه مورد تأکید رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید بوده و هست، گفت: در این مسیر تلاش و تعامل بیشتر دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با صدا و سیما و دیگر رسانه‌های ‌جمعی استانی برای تبیین هرچه ‌بهتر آرمان‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان حفظ و نگهداری حماسه‌های دوران دفاع مقدس در تاریخ کشور و استان و انتقال به نسل‌های آینده را یکی از اقدام های ضروری عنوان کرد و افزود: البته اقداماتی در این راستا انجام شده و باتوجه به اینکه اسناد و مدارک سال‌های دفاع و حماسه، هر یک جلوه‌ای از دفاع مقدس را به همراه دارد ضروری است این میراث ارزشمند شناسایی و به نسل جوان کنونی و آیندگان منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: در دل و سینه رزمندگان و ایثارگران خاطراتی تحت عنوان تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس وجود دارد که نباید مغفول بماند.

استاندار گیلان با بیان اینکه موزه دفاع مقدس علیرغم محدودیت‌های اعتباری موفق به اخذ ردیف بودجه شد که کمک‌هایی صورت گرفت و در سال ۹۹ نیز امیدواریم مستمر باشد، افزود: تلاش‌ها براین باشد که فاز اول این موزه هرچه سریع تر به بهره‌برداری برسد و در این راستا از کمک‌های خیرانه گیلانیان در داخل و خارج کشور همچون سال‌های دفاع مقدس، با ساز و کاری مناسب بهره‌مند شد.

وی با بیان گیلان به عنوان استانی گردشگرپذیر مطرح است و استقرار موزه دفاع مقدس در ورودی شهر رشت می‌تواند جذابیت بالایی برای گردشگران و محملی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت باشد، گفت: گیلان در ساخت یادمان شهدای گمنام جزو شش استان برتر کشور است که باید با برنامه‌ریزی مجدانه به ویژه مشارکت خیران که می‌تواند تعلق خاطری در موضوعات فرهنگی و اجتماعی برای آنان ایجاد کند، استفاده کرد.

زارع به ضرورت تکمیل دانشنامه دفاع مقدس نیز تأکید و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی از محل منابع پژوهشی در راستای تکمیل دانشنامه دفاع مقدس می‌توانند گام های موثری بردارند.

Share