عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛

کرونا از سوی دانشجویان چین به ایران آمد | مبتلایان به ایدز کرونا نمی‌گیرند

مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت و از تجربیاتش از ابتلا به این بیماری سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفتگو با برنا از تجربه خود در روزهای کرونا گفت. او در این مصاحبه سعی کرد تا به همه سوالات و شایعات پاسخ بدهد. محرز معتقد است کرونا تمام نشده و مردم باید بیشتر مراقبت کنند. او با اشاره به لزوم رعایت اصول بهداشتی از جوانان خواست با ماسک در خیابان‌ها تردد کنند. محرز همچنین از مردم خواست خود را درگیر تست کرونا نکنند و تنها دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. کارشناس سازمان جهانی بهداشت اخطار داد کرونا در هیچ نقطه جهان به پایان نرسیده و هیچ دارویی برای مهار کرونا وجود ندارد.

کرونا از سوی دانشجویان چین به ایران آمد

مینو محرز در ابتدای این گفتگو با اشاره به روزهای اولیه حضور کرونا در ایران گفت: در فصل پائیز به دلیل شیوع آنفولانزا با بیماران مبتلا به بیماری ریوی از قم مواجه بودیم، البته از وجود کرونا در کشور بی‌اطلاع بودیم. ابتدا این بیماری از گیلان از طریق دانشجویانی که از کشور چین به ایران آمده بودند، شیوع پیدا کرد. در مرحله بعد هم این بیماری در قم شایع شد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ابتدای پائیز اپیدمی آنفولانزای n1h1 و آنفلونزای b شیوع پیدا کرد. در آن دوران با فرض بر اینکه کرونا هم همچون  آنفولانزاست به درمان پرداختیم اما دو بیمار بعد از آزمایشات مشخص شد کرونا مثبت هستند و وضعیت متفاوت شد.

فضای مجازی منبع مناسب برای کسب اطلاعات نیست

او با بیان اینکه بسیاری از افراد در صورت بروز مشکلات از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می‌کنند، گفت: باید حواس‌مان به دریافت اطلاعات صحیح باشد. برخی فضاها از اپیدمی کرونا در جامعه خطرناک‌تر است.ترس از کرونا اضطراب شدید  را در بین مردم ایجاد کرده است.

به گفته محرز مردم به دلیل شیوع کرونا مضطرب و بر این باور بودند که در صورت بروز کرونا فوت می‌کنند در حالی که اینگونه نیست. باید نحوه دست شستن، چگونگی سرفه و عطسه کردن باید آموزش داده شود ولی آن‌طور که باید فرهنگ‌سازی نشده بود.

این پزشک متخصص حوزه عفونی تاکید کرد: باید مسائل بهداشتی را بیش از پیش در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داد و طبیعتا روند بیماری‌ها با آموزش صحیح کاهش پیدا می کند.

او تاکید کرد: سرعت انتقال ویروس کرونا زیاد است و همین مسئله باعث افزایش ابتلای افراد به این بیماری می‌شود. بنابراین رعایت فاصله فیزیکی، کاهش تردد در محافل جمعی و رعایت اصول بهداشتی می‌توان از ابتلا پیشگیری کرد و در آینده هم باید مسائل بهداشتی آموزش داده شود تا ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهیم.

فاصله‌گذاری فیزیکی تنها راه مصونیت برابر کرونا

محرز درباره چگونگی مهار بیماری در شهر ووهان  گفت: در شهر ووهان به عنون مرکز اپیدمی کرونا به روش دیکتاتوری و سختگیرانه رفتار شد برای مثال در برخی مواقع درب خانه مبتلایان به کرونا را لحیم می‌کردند. در ضمن فاصله افراد با یکدیگر با عنوان فاصله‌گذاری فیزیکی توصیه می‌‌شد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: در دنیا فقط فاصله‌گذاری فیزیکی برای مصونیت از ابتلا به این بیماری راهگشا بود. اگر افراد کاری ندارند نباید از خانه بیرون بیایند.

ابتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند

محرز تاکید کرد: مردم با وجود گذراندن  مراحل سخت الان در خیابان هستند و فکر می‌کنند کرونا به پایان رسیده است. بنده به شما اخطار می‌دهم کرونا در هیچ نقطه جهان به پایان نرسیده و نباید به این شکل  رفتار کرد. اگر تمهیدات رعایت نشود و اگر ماسک و دست شستن را رها کنند، ابتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند.

او درباره تمهیدات بهداشتی گفت: دستکش‌های پلاستیکی به هیچ عنوان جای دست شستن را نمی‌گیرد. متاسفانه در جامعه اغلب قشر نوجوان و جوان ماسک نمی‌زنند.

مردم به ماسک‌های فوق حرفه‌ای نیاز ندارند

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی افزود: استفاده از ماسک n95 برای مصونیت برابر کرونا در شرایط عادی نیاز نیست بلکه پزشکان و پرستاران باید از این ماسک‌ها در فضای بیمارستانی استفاده کنند و استفاده از ماسک‌های حرفه‌ای در شرایط عادی توصیه نمی‌شود.

کارشناس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: بنابراین لازم نیست مردم عادی از ماسک‌های  فوق حرفه‌ای استفاده کنند بلکه می‌توانند از یک روسری برای پوشش دهان و بینی استفاده کنند. فراموش نکنیم این ویروس به شعاع یک متر و نیم هنگامی که فرد آلوده عطسه و سرفه می‌کند می‌تواند محیط را آلوده کند.

ویروس از طریق مراودات اجتماعی منتقل می‌شود

محرز درباره پیک دوم یا سوم بیماری گفت: هم اکنون در خوزستان شاهد اپیدمی کرونا هستیم. این در حالی است که هوای خوزستان به شدت گرم است. نگران حضور ویروس در محیط نیستیم بلکه کرونا از طریق مراودات اجتماعی بیشتر منتقل می‌شود. اگر تعداد مراودات افراد افزایش پیدا کند نرخ ابتلا افزایش می‌یابد.

این پزشک عفونی افزود: اگر هوا گرم شود تهویه هوا بهتر انجام شده و همین  قضیه انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. این ویروس اگر جلوی آفتاب باشد از بین می‌رود اما بیشتر این بیماری از طریق مراودات اجتماعی  منتقل می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا گرما این ویروس را از بین می‌برد؟ گفت: گرمای بدن انسان ویروس کرونا را از بین نمی‌برد، بلکه اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود گرمای هوای تاثیری در مهار این ویروس ندارد. برای مثال خوزستان به شدت گرم است اما شاهد شیوع اپیدمی کرونا در آن منطقه هستیم.

این پزشک عفونی درباره روند کرونا در ماه‌های آینده گفت: وضعیت مناسبی از ویروس کرونا را شاهد نیستم شاید در پائیز پیک بیماری را شاهد باشیم. هرچند به‌دلیل حضور افراد در جامعه هم اکنون شاهد افزایش مراجعان به مراکز درمانی هستیم. این در حالی است که در عید افراد به دید و بازدید اقوام نرفتند اما در حال حاضر به مراودات پرداخته اند که به یک باره شاهد ابتلای افراد به کرونا هستیم.

محرز اضافه کرد: بنده براین باور هستم که این بیماری با ما در دنیا همراه است. واکسن این بیماری در دسترس همگان قرار نمی‌گیرد و همین قضیه در راستای آزمایشات بالینی وقت‌گیر خواهد بود. برای مثال واکسن آنفلونزا هم که چندین سال است با ما همراه بوده هر ساله بررسی می‌شود. با این تفاسیر برای مهار کرونا راهی جز رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد.

توجه به سلامت اجتماعی فرهنگ‌سازی شود

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید همه در قبال یکدیگر مسئول باشیم، تاکید کرد: باید در زمینه فرهنگ‌سازی اقدام جدی انجام داد. متاسفانه در خیابان شاهد دستکش‌ها و ماسک‌های رها شده هستیم. این قضیه نهایت بی‌توجهی به سلامت اجتماعی را نشان می‌دهد بنابراین باید همگان بهداشت عمومی را رعایت کنند.

 محرز درباره ابتلا همزمان به کرونا و آنفلونزا در فصل پائیز گفت: براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت هر ۱۰ سال یکبار شاهد افزایش شیوع آنفولانزای جدید هستیم که واکسن‌های جدید آن را پوشش نمی‌دهد. امسال منتظر آنفولانزای جدید بودیم. در حالی که شاهد شیوع کرونا هم هستیم.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این بیماری تعداد مرگ و میر در پرستاران  و پزشکان زیاد بود.

مصرف میوه و سبزیجات در مهار بیماری

کارشناس سازمان جهانی بهداشت در ادامه این گفتگو اختصاصی گفت: مردم ایران خوشبختانه عادت به مصرف میوه و سبزیجات دارند و همین قضیه در مهار بیماری تاثیرگذار است. مواد غذایی و داروی خاصی در این باره توصیه نمی‌شود. امید است واکسن برای همگان در جامعه وجود داشته باشد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برخی از افراد از تزریق واکسن آنفولانزا به‌دلیل عوارض عصبی از تزریق آن سر باز می‌زدند. در حالی که تزریق دارو می‌تواند در مراحل اولیه بیماری را مهار کرد.

محرز تصریح کرد: برای کرونا درمان و واکسن قاطع وجود ندارد. تنها راه برای مهار بیماری فاصله‌گذاری اجتماعی است. هیچ دارویی برای مهار کرونا نیست. برای مثال وقتی فرد مریض است تنها راه درمان استراحت است.

آزمایش خون برای تشخیص کرونا توصیه نمی‌شود

کارشناس سازمان جهانی بهداشت درباره آزمایش خون و کیت‌های تشخیصی که این روزها از سوی برخی آزمایشگاه‌های خصوصی تبلیغ می شود، گفت: این تست‌ها و آزمایشات را توصیه نمی‌کنم، این تبلیغات است و  انجام آن را برای همه مردم پیشنهاد نمی‌کنم. . نتایج ۳۰ درصد از تست‌های تشخیصی کرونا منفی کذب است.

 این پزشک عفونی تاکید کرد: منفی بودن تست خون آن آلوده بودن فرد را رد نمی‌کند. تست خون چندان مناسب نیست چون بیشتر سابقه بیماری را نشان می‌دهد و می‌گوید فرد قبلا مبتلا شده یا نه. هنوز در دنیا تست دقیقی وجود ندارد. شرکت کیت تشخیصی دقیق، هنوز به ایران کیتش را به دلیل تحریم‌ها نداده است.

به گفته او در تمام دنیا کمبود کیت وجود دارد. بنابراین در دنیا همگان با این مشکلات مواجه هستند. اینکه برخی از افراد به منزل مراجعه می کنند و آزمایش انجام می‌دهند را اصلا توصیه نمی‌کنم.

تست‌های منفی تبعات دارد

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تست‌های منفی کاذب باعث تجمعات شده است، گفت: در این شرایط افراد با خیال راحت مراسم عقد و عروسی راه انداخته‌اند. بنده به این شکل تست کردن را صلاح نمی‌دانم، بلکه پزشک باید تست‌ها را تفسیر کند. خواهش می‌کنم خود را  درگیر تست‌ها نکنید و تنها با فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت مسائل بهداشتی خود را مصون بدارید.

به گفته او فقط با آزمایشات خون می‌توان متوجه شد در گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده‌ایم یا خیر. برای مثال اگر در آزمایش خون igg  بالا باشد نشان دهنده مصونیت است. درضمن در تست خونی در مرحله حاد ابتدا igm  منفی می‌شود.

 اگر قبلا کرونا گرفتیم دیگر مبتلا نمی‌شویم

محرز با بیان اینکه اگر قبلا کرونا گرفتیم دیگر  مبتلا نمی‌شویم، گفت: بر اساس بررسی‌های علمی افراد مبتلا به این بیماری نسبت به آن مصون هستند و با پلاسما درمانی از افراد بهبود یافته پلاسما دریافت می‌کنیم که تا حدودی نتیجه بخش بوده است.

کرونا با علائم متعدد همراه است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علائم کرونا گفت: تنگی نفس، مشکلات قلبی و …  در بسیاری از بیماری‌ها مشاهده می‌شود.

محرز افزود: افراد مشکوک به بیماری کرونا به بیمارستان‌های معین مراجعه نکنند بلکه باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و در صورت ابتلا به کرونا به بیمارستان‌های معین  بروند. البته در برخی از بیمارستان‌ها بیماران سرپایی را هم پذیرش می‌کنند.

او درباره علائم کرونا ادامه داد: در ابتدا تب، سرفه و تنگی نفس از علائم کرونا مطرح شد در حالی که این بیماری با لخته شدن خون، مشکلات قلبی، از دست دادن حس چشایی و بویایی، علائم عصبی  و … بروز می‌کند. بنابراین در پاندمی کرونا شاهد علامت بارز هستیم. در ضمن این ویروس با ریه و قلب درگیر می‌شود.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تجربیاتش از ابتلا به کرونا گفت: تعرقات شدید داشتم، بعد به یک آزمایشگاه رفتم و تست دادم که پاسخش مثبت بود اما هیچ علائمی نداشتم. آزمایشات اولیه التهاب را نشان نداد اما دو هفته در اتاق قرنطینه بودم و بعد از دو هفته نیز تست منفی پشت سر هم داشتم. تست‌های کنفی بعدی و مولکولی در برخی مواقع طول می‌کشد و گاهی تست‌ها مثبتمی شود چون لاشه‌های ویروس در سلول باقی می‌ماند. بنابراین توصیه می‌شود کسی که این بیماری را گرفته دو هفته در قرنطینه باشد و تا ۶ هفته در محیط کار حتما ماسک بزند.

به گفته او کرونا تمام نشده و همچنان منتقل می‌شود. فاصله‌گذاری فیزیکی را تنها راه شناخته شده در عدم ابتلا به کروناست.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: هنوز کرونا را در دور و بر داریم. بسیاری از افراد بدون علائم هستند و تنها راهش ماسک زدن و شست و شو دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی است.

کدام دارو در مهار کرونا تاثیرگذار است؟

او درباره دارو برای مهار کرونا گفت: داروی اصلی برای درمان کووید ۱۹ نیست. آمپول رمدسیویر را یک شرکت آمریکایی برای مبتلایان به ابولا ساخته است. نتایج این دارو برای مهار کرونا مناسب بود اما صددرصد نیست. یکی از داروهایی که قرار است کارآزمایی شود داروی رمدسیویر بوده که امیدبخش است.

محرز ادامه داد: تحقیقات در بین بیماران ایرانی انجام شده و به نتایج خوبی دست پیدا کرده‌ایم ولی هر دارویی در جهان برای مقابله با کرونا معرفی شود در ایران امکان تولید آن را داریم.

مبتلایان به ایدز کرونا نمی‌گیرند

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره چرایی کاهش ابتلا به کرونا در میان مبتلایان به ایدز گفت: این بیماران ترکیب سه داروی ضد ویروسی را مصرف می‌کنند و کمتر مبتلا می‌شوند. این بیماران تحت درمان هستند و نقص ایمنی ندارد چون داروی ضد ویروسی مصرف می‌کنند، اجازه ورود کرونا به بدن‌شان نمی‌دهند.

Share