رئیس دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد؛

کاهش درد انتظار برای درمان با توسعه مراکز بیمارستانی گیلان

نزول شتابان تجهیزات پیشرفته پزشکی در گیلان طی کمتر از یک سال موجب شده درد انتظار بیماران برای دریافت خدمات تشخیص پزشکی به حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وجود تجهیزات تشخیص پزشکی امروزه در بخش درمان رکن محسوب می‌شوند و عملاً فرایند تشخیص و درمان بدون وجود این تجهیزات غیرممکن است.

فقدان خط تولید تجهیزات تشخیص پزشکی پیشرفته در کشور، کمبود منابع مالی، ضرورت واردکردن آن‌ها به داخل و تشدید تحریم‌ها از جمله مواردی هستند که موجب شده‌اند که تعداد آن‌ها با شمار بالای متقاضیان دریافت این خدمات متناسب نباشد و صفوف انتظار برای دریافت این نوع از خدمات خاص بسیار طولانی شود.

گیلان از جمله استان‌هایی است که کمبود زیرساخت و تجهیزات پزشکی در آن نسبت به سایر استان‌های کشور و بعضاً کم برخوردار، بسیار زیاد بوده و چالش‌های متعدد حوزه سلامت موجب شده تا توجه متولیان آن به تجهیز مراکز درمانی به ملزومات و تجهیزات تشخیص پزشکی پیشرفته در گذشته کمرنگ شود.

در صورت کمبود و بهتر می‌توان گفت در صورت فقدان تجهیزات پیشرفته تشخیص پزشکی، بیماران از جمله بیماران سرپایی به‌ناچار باید به بخش خصوصی مراجعه کرده تا با پرداخت هزینه‌های هنگفت، فرایند تشخیص بیماری آن‌ها در طول درمان مشخص شود در حالی‌که مراکز درمانی دولتی حداقل در قطب‌های درمانی مستلزم راه‌اندازی دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته تشخیص پزشکی بودند.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با ایسنا با تأکید بر ضرورت تجهیز مراکز درمانی استان به تجهیزات پیشرفته تشخیص پزشکی تصریح کرد: حق مردم گیلان در سراسر استان است که خدمات درمانی ارزان و باکیفیت را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند و این اصل می‌طلبد مسئولان و متولیان حوزه سلامت بیشتر تلاش کنند.

وی ادامه داد: در مراکز درمانی گیلان در طول ۱۰ ماه اخیر انقلابی در زمینهٔ تجهیزات تشخیص پزشکی صورت گرفته و با رایزنی‌های ملی و تلاش‌های مستمر، قرارداد تجهیز چهار بیمارستان آستارا، رودبار، لاهیجان و رودسر به راه‌اندازی دستگاه CT اسکن تنظیم‌شده و این حق مردم در قطب‌های درمانی و مراکز شهرستانی محسوب می‌شود.

سالاری یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای استقرار چهار دستگاه CT اسکن فوق‌الذکر در مراکز بیمارستانی شهرستان‌ها، ۶ میلیارد تومان با همکاری هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی، هزینه کرده است درحالی‌که اگر به‌صورت آزد خریداری و در بیمارستان‌ها مستقر می‌شد، حداقل نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار بود.

وی خاطرنشان کرد: چهار دستگاه CT اسکن جدید نیز برای تجهیز بیمارستان‌های پورسینا، رازی، تالش و لنگرود نیز در دستور کار قرار دارد و در آینده نزدیک در اختیار کادر سلامت برای ارائه خدمت مطلوب و مؤثر به مردم قرار خواهد گرفت.

سالاری افزود: دستگاه تشخیص پزشکی MRI از دیگر تجهیزاتی است که در مراکز بیمارستانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در این زمینه نیز مراکز بیمارستانی دولتی با مشکل عدیده مواجه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان تنها یک دستگاه MRI یک تسلا در بیمارستان پورسینا دارد که بیش از ۱۰ سال قدمت داشته و احساس می‌شد هر چه سریع‌تر باید نوسازی شود، خاطرنشان کرد: نیاز ضروری گیلان به نوسازی دستگاه MRI موجب شد تا تجهیز بیمارستان پورسینا به این دستگاه تشخیص پزشکی در دستور کار قرار بگیرد و اکنون دستگاه MRI ۱.۵ تسلا بااعتباری چهار میلیارد تومانی خریداری‌شده و منتظر حمل از کشور مبدأ به گیلان است.

وی عنوان کرد: تجهیزات لازم در حوزه درمان، دستگاه اکو سونو است که می‌تواند دو عملکرد اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی را انجام دهد. این دستگاه که هزینه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی دارد تحویل بیمارستان کوثر آستانه‌اشرفیه شد و اکنون نیاز متقاضیان به این دستگاه تشخیص پزشکی نیز رفع شده که گامی مهم در توسعه تجهیزات پیشرفته پزشکی گیلان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: چهار دستگاه رادیولوژی پرتابل برای بیمارستان‌های رازی و حشمت رشت، لنگرود و صومعه‌سرا بااعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی تهیه و در اختیار مراکز بیمارستانی قرار گرفته که و به نظر می‌رسد نیاز استان به دستگاه‌ها تا حدودی جبران شده باشد.

به گزارش ایسنا، تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گیلان طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد تجهیزات پیشرفته ریز و درشت مستقر در گیلان علاوه بر افرایش خدمات درمانی و تشخیص پزشکی به بیماران از صفوف طولانی و بعضاً درازمدت دریافت خدمات تشخیصی کاسته و تحول شگفتی در این حوزه ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد در گذشته باید بیشتر به آن توجه می‌شد.

گرچه هنوز گیلان برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل در برخورداری از شاخص‌های تجهیزات پزشکی از متوسط کشوری بسیار پایین‌تر از استان‌های کم برخوردار است اما تجهیز شتابان مراکز درمانی دولتی استان به تجهیزات تشخیص پزشکی پیشرفته موجب افزایش امید در بین مردم شده و به میزان قابل‌توجهی از هزینه‌های تحمیلی و سنگین بر آن‌ها در دریافت خدمات مشابه مراکز خصوصی کاسته است.

وقتی درد انتظار برای درمان و تشخیص بیماری جان‌فرساتر از خود بیماری می‌شود، تلاش و جهاد مضاعف متولیان حوزه سلامت در افزایش و استقرا تجهیزات نوین پزشکی سهم قابل‌توجهی در کاهش درد بیماران بستری و سراپایی دارد و این رویه ضمن استمرار نیازمند توجه مسئولان ملی به استان‌های کم برخوردار است.

Share