مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت:

کاسبان کرونا تحت تعقیب قرار گرفتند | همه داروخانه‌ها وسایل حفاظت فردی دارند

حیدری گفت: از زمان شروع اپیدمی بیماری کووید۱۹ عده ای که می توان آنها را کاسبان کرونا نامید برای سوء استفاده از این وضعیت با احتکار و گرانفروشی ماسک یا محلولهای ضدعفونی فعال شدند که با آنان برخورد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از زمان شروع اپیدمی بیماری کووید۱۹ عده ای که می توان آنها را کاسبان کرونا نامید برای سوء استفاده از این وضعیت با احتکار و گرانفروشی ماسک یا محلولهای ضدعفونی فعال شدند که با آنان برخورد شد.

محمدحسین حیدری روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره  کاسبان کرونا افزود: موضوع  کاسبان کرونا صحت دارد و همیشه در چنین مواقعی افرادی سودجو هستند که شرایطی فراهم می کنند که از مشکلات مردم به حداکثر سود خود برسند و از نیازهای مردم در شرایط سخت حداکثر بهره برداری را ببرند.

وی ادامه داد: این اقدامات در اوایل اپیدمی کرونا مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد. بازرسی وزارت بهداشت از همان اوایل به این موضوع ورود کرد و با همکاری نیروی انتظامی و تعزیرات با این افراد برخورد شد و وضعیتی ایجاد کردیم که اقلام احتکار شده در اختیار هیات امنای ارزی یا دانشگاههای علوم پزشکی هر  استان قرار بگیرد و در اختیار مردم و کادر بهداشتی و درمانی قرار گیرد.

حیدری ادامه داد: عمده این موارد محتکران، ماسک را در انبارهای خود احتکار کرده بودند و انبارهای متعددی از این افراد کشف شد که طبق پروتکل ابلاغی کالاهای آنها در همان شهر یا استان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی در اختیار مدافعان سلامت و کادر درمانی قرار گرفت.

وی به حجم و میزان تخلف کاسبان کرونا اشاره نکرد اما گفت: در روزهای ابتدایی این اقدامات محدودیت های زیادی برای تامین وسایل حفاظت شخصی ایجاد کرد.کاسبان کرونا در جاهایی دیگری در مورد محلول های ضدعفونی، الکل متانول را جایگزین الکل اتانول کردند و در بازار پخش کردند که همه این اقلام از بازار جمع آوری شد و افراد خطاکار مورد پیگیرد قانونی قرا گرفتند. الک منانول را جایگزیمن اتانول کردند بخشی هم به محض اطلاع که در بازار وجود داشت پیگیری و جمع اوری شد. افرادی که این خطا را داده بودند نیز مورد پیگرد قرار گرفتند.

دریافت مبلغ اضافه در برخی بیمارستان‌ها

وی درباره تخلفات بیمارستانها در ایام کرونا گفت: گزارش هایی از برخی بیمارستانها دریافت کردیم که مبالغی از مردم دریافت می شد با هماهنگی وزارت بهداشت قرار شد که این مبالغ دریافت نشود. این نوع شکایت‌ها در بیمارستان‌های خصوصی بیشتر بود.

حیدری گفت: از مردم می خواهیم اگر در جایی چنین تخلفاتی را مشاهده کردند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهد.اکنون  این تخلفات کمتر شده است. بازرسانی هم در برخی بیمارستانها حضور دارند و تلاش می شود با هماهنگی ها، بیمارستانها ملزم شوند که  دستورالعمل هارا درباره بیماران و دریافتی های مالی انجام دهند.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت افزود: ستادهای تعزیراتی هم ملزم هستند، با این تخلفات برخورد کنند و اکنون که دستورالعمل های خاصی مطرح است باید به صورت اضطراری به این شکایات رسیدگی شود. همه پرونده ها با همکاران حوزه تعرفه معاونت های درمان دانشگاهها در کل کشور رسیدگی می شود. هر زمان که گزارشی دریافت کردیم همان روز تشکیل پرونده انجام شده و برخورد می شود.

وی گفت: در مورد تخلفات بیمارستانها نه اینکه همه بیمارستانهای خصوصی تخلف داشتند یکسری از آنها تخلفاتی داشتند. هنوز نمی توانیم همه آنها را بازرسی کنیم البته معاونت درمان هم نظارت می کند و یکسری گزارش ها به دست ما رسیده است که رسیدگی می شود.

حیدری افزود: امیدواریم شرایطی باشد که بدانیم مشکلات بیمارستانها چه بوده است که مجبور شدند این تغییرات را درباره مبالغ دریافتی داشته باشند، اگر این مشکلات رفع شود این تخلفات هم به حداقل می رسد.

بیشترین شکایات مردم

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت ادامه داد: شکایات مردم در دوران کرونا موارد مختلفی بوده است. اوایل دوران کرونا مردم می خواستند از بیماری اطلاع داشته باشند که خط ۴۰۳۰ ایجاد شد. بعد انتقال بیماران اورژانس مطرح بود. می گفتند به اورژانس زنگ زدیم نیامده است. مرحله بعد حضور در بیمارستان و ترخیص و مسائل مالی بیمارستانها بود بعد هم بحث دفن اموات درگذشتگان کرونا بود که یکسری شکایتهایی مطرح شد.

وی گفت: هر کدام از این شکایات در یک دوره ای مطرح بود. که در شرایط بحرانی مطرح شد بعد که شرایط عادی می شود شکایت کم می شود.

حیدری افزود: در سال ۹۸ شکایتها در حیطه های مختلف در سامانه ۱۹۰ مطرح شد که به آنها رسیدگی شد. این شکایات دسته بندی شده اند. گزارش ۹ ماه این شکایات را به وزیر بهداشت دادیم. بیشترین شکایت در سال ۹۸ قبل از کرونا به ارتباطاتی که پزشکان و پرستاران با مردم داشتند و می گفتند درست رفتار نمی شود، مطرح بود.

وی ادامه داد: این شکایات ممکن است به خاطر زیاد بودن بیماران و کم بودن نیرو بوده باشد اما بعد از کرونا دیدیم که مردم حامی و قدردان زحمات پزشکان و پرستاران بودند.در حوزه بهداشت نیز بیشترین شکایت از عرضه غذا و بهداشت محیط وحرفه ای بود.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت گفت: درباره خریدها، کمیته خریدهای ضروری کرونا تشکیل شده است که معاونت درمان برای خریدهای اضطراری از جمله یکسری تخت های آی سی یو نیازهای را مطرح کرد که پیگیری می شود. این تجهیزات باید در یک زمان کوتاه تهیه شود که گاهی خیلی قوانین را تحت شعاع قرار می دهد، بنابراین تلاش می کنیم در اسرع وقت با حداقل بروکراسی این اقلام را فراهم کنیم.

وی افزود: تماس های سامانه ۱۹۰ در مقوله های مختلف است. اورژانس پیش بیمارستانی، بهداشت، درمان، تعرفه همه مطرح است. خط هات لاین نیز از ابتلای کرونا ۲۴ساعته پاسخگو است. اوایل اسفند بیشترین تماس ها درخواست راهنمایی مردم درباره کرونا بود، بعد که بیمارانی بستری شدند، یکسری شکایاتی از حوزه درمان داشتیم  بعد از آن هم شکایاتی درباره جاهایی داشتیم که باید بسته باشند که بر اساس دستورالعمل ها با همکاری دستگاههای دیگر به این مسائل رسیدگی می شود.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت گفت: مردم می توانند انتقادها، پیشنهادها و شکایتهای خود را از طریق سامانه ۱۹۰ به وزارت بهداشت اعلام کنند. بلافاصله این شکایات در کل کشور رسیدگی می شود و پاسخ آن به افراد اعلام می شود.

وی افزود: مردم با آرامش کامل به توصیه ها عمل کنند. اگر در خانه ماندن به آنها توصیه می شود در خانه بمانند. با حفظ فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی و فردی می توانیم روز به روزمیزان مبتلایان را به سمت کاهشی ببریم و در نهایت فوت شدگان را نداشته باشیم.

حیدری درباره تخلفات در حوزه فروش ماسک و مواد ضدعفونی گفت: در ماسک و مواد ضدعفونی کننده تنها مرجع رسمی داروخانه هاست. محدودیت هایی برای توزیع این اقلام صورت گرفت و مردم از هر روشی برای تهیه این اقلام اقدام می کردند.  حتی در سطح شهر داروخانه ها نداشتند اما کنار داروخانه دستفروش داشت. نمی شود بر دستفروش نظارت کرد که از کجا تهیه کرده و با چه قیمتی می فروشد. اما داروخانه ها تحت نظارت هستند.

وی افزود: اکنون الان همه داروخانه ها وسایل حفاظت فردی را دارند و مردم باید از این مبادی رسمی تهیه کنند. اگر سوپر مارکتها هم داشته باشند نوع کالا و قیمت آن از طرف وزارت بهداشت قابل نظارت و کنترل نیست اما همه آنهایی که در داروخانه هاستند تایید شده و برندهای معتبر هستند.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت درباره توزیع ماسک از طریق شهرداری ها گفت: یکسری اقلام بهداشتی را شهرداری ها و استانداری ها درخواست کرده اند که از طریق وزارت بهداشت در اختیار انها قرار می گیرد. اقلام اهدایی خارج از کشور هم بوده است که به نام هر ارگانی از جمله شهرداری بود در اختیار این دستگاهها قرار گرفته است. توزیع آن هم با خود شهرداری یا دستگاه مربوطه است و خودشان نظارت می کنند.

فاصله‌گذاری فیزیکی در مراسم رسمی

حیدری درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی گفت: فاصله گذاری ها را قبل ترها هم در جاهایی اجرا کرده ایم. مثلا در کانتر فرودگاه افراد باید پشت خط قرمز باشند اما گاهی افرادی می گوید بیا جلوتر قبل از اینکه نفر قبلی برود. در خیلی جاهای دنیا تا فروشنده نگوید بعدی، فرد بعدی نمی آید. اینها را باید در مدارس به بچه ها و نوه هایمان آموزش بدهیم. وقتی می خواهیم در یک مدت یک ماهه مردم را وادار کنیم این فاصله ها را اجرا کنند سخت است.

حیدری گفت: زمان توزیع سیم کارت برای سرپرستان خانواده برای وام یک میلیونی، در جایی به یک مرکز مخابراتی رفتم. افراد ۵۰ تا۶۰ ساله برای سیم کارت صف گرفته بودند به معاون بهداشتی وزارتخانه گفتم باید ایها را جمع کنید و تا ظهر جمع شد. این کار نظارت و ارتباطات خاصی می خواهد.

وی افزود: اینکه در مراسم خبری و افتتاحیه ها همه کنار وزیر جمع هستند؛ درست نیست. من اگر ببینم تذکر می دهیم یا حضور پیدا ننمی کمم اما چه کسی باید به وزیر تذکر بدهد که وقتی که در یک کارخانه برای افتتاح می روید ۲۰۰ نفر پشت سر شما هستند و فاصله ها را رعایت نمی کنند.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت افزود: تا جایی که من دیدم مردم رعایت کرده اند امیدارم به خیل این افراد اضافه شود افراد زیادی در منزل ماندند و در کاهش اپیدمی کرونا موثر بودند امیدواریم شاهد این مساله در کل کشور باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ترک کار پرستاران و پزشکان گفت: در مورد پرستاران نیازی به برخورد نیست. برای پرستاران یا پزشکان خاصی یا کسانی که ترک کار کردند لفظ برخورد را به کار نمی بریم. باید دلایل آنها را بشنویم. گزارش این موارد در دانشگاهها توسط رئیس دانشگاه رسیدگی می شود و تا حالا گزارشی در این زمینه به دفتر بازرسی وزارت بهداشت نرسیده است.

ممنوعیت برخی خریدهای خارجی

حیدری در پاسخ به پرسشی درباره تخلف در حوزه کیت ای تشخیص کرونا گفت: کیت های تشخیصی آمار خاصی دارند که شامل کیت های مولکولی و سرولوژیک می شود. یک خبر خوبی شنیدیم که کیت های تشخیصی و سرولویک ایرانی به خارج صادر می شود، این اتفاق را به قال نیک می گیریم.

وی درباره خریدهای خارجی گفت: بنده با ابلاغ وزیر بهداشت دبیر کمیته خریدهای ضروری کرونا هستم. هر گونه خریدی که هیات امنای ارزی و هر دانشگاهی درخواست می دهد بلافاصله بررسی می شود با حوزه مربوطه در سازمان غذا و دارو و تجهیزات کنترل می شود اگر نمونه داخلی تایید شده باشد واردات خارجی ممنوعیت دارد.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت افزود: در مورد شرکت های دانش بنیان بعد از اینکه از فعالیت آن مطلع می شویم اگر یک شرکت دانش بنیان هنوز کد IRC را دریافت نکرده و شروع به تولید کرده باشد مورد بررسی قرار می گیرد و قطعا تا زمانی که کد و تاییدیه رسمی نگرفته باشد  محصولات آن اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت.

وی گفت: مستنداتی دریافت کردیم که یک شرکت در حال تولید یک داروی خاص بود اما با اقداماتی که انجام شد محصول این شرکت زمانی به بازار بیاید که تاییدیه ها را گرفته باشد. هر دارو و کالای خاصی هم اگر بخواهد وارد کشور شود حتما باید تاییدیه های سازمان غذا و دارو را بگیرد.

حیدری درباره شکایات مردمی در استانها نیز گفت: تماس های استانی در ابتدا در ۶یا هفت استانی بود که بیشتر درگیر کرونا بودند. در قم، گیلان، مازندران، مرکزی، تهران شرایطی فراهم شد که ارتباطات ۱۹۰ در ستاد مرکزی پیگیری شود به محض ثبت شدن شکایت ارتباطات را با معاونت های دانشگاههای علوم پزشکی برقرار کردیم تا به سرعت مشکلات حل شود.

بازدید سرزده از هواپیمایی

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت درباره رعایت نشدن فاصله فیزیکی در حمل و نقل ها افزود: حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری به شهرداری ها و وزارت راه مربوط است با بازرسی این ارگانها ارتباط می گیریم و این مسائل را پیگیری می کنیم. کلیپی را  دیدم که در پرواز یک هواپیما فاصله گذاری رعایت نشد. این مساله در مورد میزان درگیری یک نفر کرونا و انتقال آن به اطرافیان مطرح است. من یک ماه پیش به سازمان هواپیمایی این مساله را منتقل کردیم و تذکر دادم و به زودی به صورت سرزده به فرودگاه می رویم و داخل کابین پرواز بررسی می کنیم و گزارش آن را به وزیر می دهم.

وی درباره موج دوم کرونا در پاییز گفت: درباره موج دوم تمهیداتی اندیشیده شده است که در حوزه بهداشت و درمان وارد شده اند، لازم نیست بازرسی ورود کند، آبان احتمالا کرونا بر آنفلوانزا سوار می شود و پیک داشته باشیم. در آن موج با توجه به آموزش و آمادگی بیشتر، مردم حتما بهتر برخورد می کنند و با رعایت مردم امیدواریم این موج را هم به خوبی بگذرانیم.

حیدری درباره قیمت ماسک و مواد ضدعفونی گفت: لوازم محافظتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی (به ازای هر سی سی) قیمت گذاری شده است. اما ممکن است اگر مثلا قیمت مصوب ماسک ۷۰۰ تومان است در یک جا یک مقدار بالاتر مثلا ۷۵۰تومان باشد این موارد جزو شکایت های مردم نیست و بیشتر نبود ماسک مورد شکایت مردم است. البته لازم نیست همه مردم ماسک N۹۵ بزنند، نحول استفاده از ماسک مهم است و یک ماسک  N۹۵ برای یک پرستار مهم است که می تواند جان او را نجات دهد.

وی در مورد بازگشایی اماکن نیز گفت: بازگشایی اماکن باید بر اساس QR که جلوی در نصب شده، نظارت شود و جاهایی که پروتکل وزارت بهداشت را رعایت کرده اند این کد را دریافت کرده و اگر جایی این کد را ندارد باید به او گفته شود که چرا باز هستید. خود اصناف باید نظارت کنند و نباید این طور باشد که جلوی در یک صنف دهها نفر در صف باشند.

Share