سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی

وضعیت عادی در زمینه کرونا نداریم | هر اقدامی علیه امنیت ملی کشور را پاسخ می‌دهیم

سخنگوی دولت بورس را بهترین راه برای هدایت نقدینگی در کشور عنوان کرد و گفت: دولت از تداوم شادابی و نشاط بورس غفلت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا؛ «علی ربیعی» بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد، اظهارداشت: از خداوند متعال خواهانیم به برکت این ماه همه ما را کمک کند. ضمن اینکه در این ماه تلاش‌هایی را سامان می‌دهیم برای اداره جامعه، زندگی و خانواده و برای اینکه مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند و با کمک خدا بر این بیماری غلبه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این هفته‌ها برای دولت و همه مردم روزها و هفته‌های طاقت فرسایی است، گفت: دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارهای دولت بوده است.

ربیعی اضافه کرد: حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا، تاب آوری اقتصاد، بخصوص حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون فعالیت دولت بوده ‌است. علاوه بر این برنامه ریزی تلاش برای جبران‌ آسیب‌های کرونا در روزهای پساکرونایی از دستور کار عمده ستاد ملی کرونا و ستادهای اقتصاد مقاومتی متعدد به ریاست معاون اول و همچنین هیات وزیران بوده است.

وی اضافه کرد: بی تردید کرونا هر زمانی که کاهش پیدا کند جامعه به حالت عادی بر می‌گردد امکان اینکه در دنیا هم شرایط یا نظم جدیدتری هم پیش بینی شود، وجود دارد.

ربیعی در خصوص موضوعاتی که در جلسات ستاد اقتصادی و هیات دولت مورد بحث قرار گرفته است، گفت:  باید به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ  از این فرصت استفاده کنیم و آنچنان قطب‌های اقتصادی خودمان را بازسازی کنیم که در روزهای پساکرونا بتوانیم حتی بازارهای جدید صادراتی به دست بیاوریم. علاوه بر این جهت گیری‌های تولیدی داخلی‌مان را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندی‌های داخلی بتواند رشد بیشتری را برای ما داشته باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای امسال، هم برای تحقق جهش تولید و هم برای تداوم اقتصاد مقاومتی با تک تک دستگاه‌هایی که در زمینه رشد و جهش کشور به طور مستقیم تاثیر دارد فعالیت‌هایشان تفاهم نامه‌های جدا جدا امضا کردند که فکر می‌کنم در اواخر اردیبهشت از آنها رونمایی خواهد شد.

ربیعی افزود: این تفاهم نامه‌ها و موافقت نامه‌هایی که با دستگاه‌ها امضا شده سهم بخش‌های خدمات، کشاورزی، صنعت، خدمات مولد و حتی گردشگری که آسیب جدی در دوران کرونا خورده برای فروکش کردن کرونا و جهش بخش گردشگری موضوعات مهمی هستند که در این موافقتنامه‌ها قرار گرفتند و مورد مداقه و تصمیم گیری قرار گرفتند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: رییس جمهوری در جلسه گذشته هیات وزیران دستور داد تمامی وزارتخانه‌هایی که در بخش تولید، چه در تولید صنعتی چه در تولید خدمات کالا و خدمات توامان فعالیت می‌کنند و همچنین دستگاه‌های حمایت گری مانند بانک‌ها و سازمان هایی که تصمیماتشان در مسائل اقتصادی تاثیر دارد، حتی نهادهای عمومی یک برنامه مشخص برای افزایش اشتغال و همچنین برنامه‌های جایگزین اشتغال‌های آسیب دیده با رویکردهای جدید مشخص و تعیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی شهرداری‌ها هم در این زمینه مکلف شدند در بخش مسکن برنامه‌های خود را برای اینکه مسکن بتواند به رونق جدیدی برسد، ارائه کنند که شهردار محترم تهران برنامه و الگوی خود را به شورای شهر ارائه داد که به دولت خواهد آمد و این برای کلان شهرها یک الگو خواهد بود.

به گفته سخنگوی دولت وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهد آورد. همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی گفت: بخش کشاورزی هم با توجه به اینکه هم ظرفیت صادراتی ما امروز می تواند بهتر از دوران قبل باشد و هم زیرساخت‌های بخش کشاورزی با توجه به طرح‌های آبیاری مفصلی که اجرا شده مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همه این بخش‌ها دستور به وزارتخانه‌ها صادر شده و ستاد اقتصادی دولت اینها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به امید خدا به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته ای که پیش بینی می‌کنیم این شغل‌ها به زودی دیگر احیا نشوند بتوانیم اینها به کارهای جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هفته گذشته همچنین شیوه دادن وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجه بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست‌مزد نشود و برای صاحبان کارگاه هم پولی در اختیارشان باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند. مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند.  بنابراین ۵۰ درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و ۳۰ درصد در جاهایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود.

وی اظهار داشت: یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبارها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالاها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رییس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت کالای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور را از کمرگ وارد کردند، مذاکره خواهد کرد و براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالاهایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد مورد پیگیری‌ قرار خواهد گرفت.

ربیعی افزود: خوشبختانه در گمرک و در کشتی‌های ما نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات گوشتی به طور کامل چند ماه ما را پوشش بدهد، وجود دارد این یکی از بحث‌هایی بود که تامین نهاده‌ها برای دانه‌ها برای بخش‌های تولید بخصوص در حوزه مرغ و گوشت و در سایر حوزه‌ها مثل روغن مورد بررسی قرار گرفت.

 دولت از شادابی بورس غفلت نخواهد کرد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: کار خوب بانک مرکزی می‌تواند راه گشا باشد که بازرگانان ما می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کالاها به کشور وارد بشود. در غیر این صورت دولت تصمیمات دیگری اتخاذ نمی‌کند بحث دیگری که مطرح بود عرضه سهام بود شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار میگیرد و تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای هدایت نقدینگی  بورس است، اظهارداشت: این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است که کمک می‌کند ما از محل عرضه سهام منابعی که از نقدیندگی مردم جمع آوری می‌شود این منابع مجدد در چرخه سرمایه گذاری‌های جدید قرار بگیرد و بتواند در سال جهش تولید به جهش تولید کمک کند و هم اشتغال به جود بیاورد یعنی رفتن پول به سمت مسکن به سمت سکه و ارز بجز آثار منفی و نابودی که برای اقتصاد کشور می‌گذارد چیز دیگری به ارمغان نمی آورد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رفتن پول به بازار سرمایه به رشد کشور کمک می‌کند، گفت: وزیر امور اقتصاد و دارایی گزارشی از صندوق‌هایی اعلام کرد که قرار است واگذار شوند. یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند.  صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

ربیعی اضافه کرد: افراد می توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند،  افزود: این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد همان طور که دقت می‌کردم همه جای دنیا بورس آسیب دیده وقتی در ایران بانشاط است نقدهای بعضا هم غیر منصفانه‌ای صورت می‌گیرد به خصوص شبکه‌های خارجی خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس هستند.
سخنگوی دولت ادامه داد: اخبار و گزارش‌های شبکه‌های خارجی را در این زمینه دنبال می‌کردم، خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس و صندوق‌ها بودند. به اعتقاد من، این یک امر ملی است و مردم هم می‌توانند سرمایه‌گذاری سودآور خودشان را داشته باشند.

تعیین نماینده تام الاختیار برای صادرات مرغ اضافه بر نیاز داخلی

ربیعی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اظهار داشت: دولت اقدام به خرید بخشی از مرغ‌ها می‌کند. متاسفانه توازن و تعادل در بازار بهم خورد؛ به علت آنکه رستوران‌ها تعطیل شدند، ادارات غذا نمی‌دهند و سلف‌های دانشجویی تعطیل شد. بهرحال تقاضا برای این نوع از کالاها پایین آمد.

وی با بیان اینکه در بحث واردات به موقع نهاده‌ها هم مسائلی ایجاد شده بود، تصریح کرد: وزارت صمت و جهاد کشاورزی در جلسه یکشنبه دولت قرار شد، توامان یک مسئول تام‌الاختیار انتخاب کنند تا با مشارکت یکدیگر، هم ظرفیت صادرات مرغ‌های اضافه شده مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم آنها را صادر کنیم و هم تسهیلاتی برای صادرات آنها بگذاریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این هفته درخصوص مسائل اجتماعی کرونا، جلسه هماهنگی میان بخش‌ها و نهادها برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا را با حضور معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهادهای زیرنظر رهبری در کنار دولت و نظام سلامت قرار گرفتند. در جلسه‌ای که به همین منظور و در ذیل شورای عالی رفاه تشکیل شد. در این جلسه، از دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه مددجویان برای موسسات خیریه رونمایی شد.

 ایرانیان به پویش خیر جمعی بپیوندند

ربیعی یادآورشد: این سامانه‌ها ناهماهنگی‌ها را کاهش خواهد داد، سیستم رفاهی کشور را هدفمند خواهد کرد و این سامانه‌ها کمک‌ می‌کند همپوشانی‌های کمکی از بین برود و بتوانیم به تعداد بیشتری از افراد کمک کنیم.

وی با تشریح کمک‌های نهادهای عمومی برای مقابله با کرونا ابراز داشت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان توسط نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تامین شده است. همچنین کالاهایی را به ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده که به نوعی در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده و در اختیار بیش از سه میلیون و نیم نفر از افراد قرار بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور اضافه کرد: بسیاری از خیریه‌ها، سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه اقداماتی داشتند که از میزان عددی کمک افراد خبری ندارم ولی قابل تقدیر است.
ربیعی به پویش خیر جمعی اشاره کرد و یادآور شد: در ماه مبارک رمضان از ایرانیان دعوت می‌کنیم که به پویش خیر جمعی بپیوندند و به محقق شدن منویات مقام معظم رهبری کمک کنیم تا جامعه‌ای متعادل داشته باشیم و کسی از کرونا آنچنان آسیبی نبیند که سقوط کند.

وی با بیان اینکه یکی از تصمیمات ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی‌ اعلام شدن وضعیت شهرهایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست. این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.

به گفته سخنگوی دولت، ‌فاصله‌گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهرها می‌توانند خود را متمایز کرده و رفتارهایی را در قالب پروتکل سامان دهند تا با رفتار هوشمند بتوانند به وضعیت سفید برسند.
ربیعی با اشاره به برخی از شایعات گفت: من مطالبی را مشاهده می‌کنم که می‌گویند اینها می‌خواهند همه چیز را عادی کنند. اساسا همانطور که تاکید کردم ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم. شرایط بهتر داریم اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد. حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.

استقبال سخنگو از تداوم‌آتش بس در یمن/ از صلح در منطقه حمایت می‌کنیم 

وی با استقبال از تداوم آتش بس در یمن در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از صلح در منطقه حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای به خود آمدن در منطقه به خصوص در ایام کرونا و پایه‌ریزی‌های نهادینه‌شده‌ای از صلح و امنیت را پیشنهاد و دنبال می‌کند.

شهرهایی که فقط یک نفر بستری دارند، منطقه سفید اعلام می‌شوند

ربیعی درباره جزییات طرح منطقه‌بندی کشور بر اساس وضعیت کرونا گفت: منطقه‌بندی بر اساس رنگ‌ها به معنای عادی شردن شرایط نیست؛ رنگ بندی  و منطقه بندی، برنامه ریزی برای بازگشایی و تصمیم‌گیری درباره مسایل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری اجتماعات است.

سخنگوی دولت با بیان این وضعیت شهرها در زمینه کرونا هر سه روز یک بار رصد می‌شود، گفت: نظام منطقه بندی و رنگ بندی بر اساس وضعیت شیوع، ابتلا و جانباختن کرونا، نوعی هوشمندسازی برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی دولت برای بازگشایی اماکن است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: بر اساس گزارش‌ها در برخی شهرها ۱۴ بیماری بستری (کرونایی) بیشتر ندارند؛ و در برخی شهرها نیز، تعداد جان باخته آمار آنها صفر است. شهرهایی که روزی یک نفر بیشتر بستری ندارند؛ جزو مناطق سفید قرار می‌گیرند و بر اساس رصدهای سه روزه ممکن است وضعیت این شهرها به مناطق زرد یا قرمز تغییر کند؛ این  وضعیت‌ها پویا است و به هیچ وجه ایستا نیست و کاملا قابل تغییر است.

ربیعی با بیان این که در وضعیت «رنگ زرد» بازگشایی اماکن نداریم، افزود: شهرها هر چه از زرد رنگ به وضعیت و شرایط سفید نزدیک‌تر شوند به  آنها اعلام می‌کنیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنند و آمار جانباختگان کاهش یابد به سمت وضعیت سفید خواهند رفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان شرایط و وضعیت منطقه‌بندی‌ها را به استانداری‌ها اعلام خواهد کرد، در حال حاضر هم شهرهایی هستند که گام اول محدود خواهند بود، اما برخی شهرها هم در دو هفته اخیر کمتر از یک نفر بستری داشته اند، شهری که کمتر از ۱۴ بیمار بستری داشته به عنوان «شهر سفید» اعلام می‌شود.

روند کاهش ۲۰ درصدی اوج کرونا در تهران نسبت به اوایل فروردین 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان این که دولت مدت‌ها به دنبال شرایط مناسب برای بازگشایی اماکن بود، گفت: بیشتر شهرهایی که در وضعیت سفید قرار می‌گیرند شهرهای کوچکی هستند و تعداد کمی مسجد و فروشگاه در آنها قرار دارد احتمالا از ۱۵ اردیبهشت به آنها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به گزارش وضعیت کرونا در تهران گفت: آمار اوج کرونا از اول فروردین تا امروز کاهش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد که علامت خوبی است اما  نباید این علامت باعث شود که این روند حاصل کدام اقدامات است؛  باید توجه داشته باشیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال خیزش بیماری وجود دارد.

ربیعی گفت: تلاش‌های گسترده ای برای کنترل بیماری کرونا انجام شده است و آمار به صورت تدریجی کاهشی شده است. اما همچنان وضعیت را غیرعادی اعلام میکنیم؛ اگر چه وضعیت قرمز را نیز اعلام نکردیم؛ ولی با کمی بی‌توجهی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق خواهد افتاد.

هر وقت وضعیت داخل‌آمریکا به هم می‌ریزد نگران یک عملیات در خارج هستیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات آمریکا در خلیج فارس و لفاظی‌ها مبنی بر هدف قراردادن قایق‌های سپاه از سوی کشتی‌های آمریکایی، گفت: ما در منطقه نه در پی جنگ بلکه درپی صلح هستیم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم و این آمریکا است که ماجراجویی می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: هر وقت وضع داخلی آمریکا بهم می‌ریزد نگران یک عملیات در خارج هستیم این موضوع به یک سنت تبدیل شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: آنها اگر اقدام فیزیکی انجام ندهند بیشتر بر روی عملیات روانی تمرکز می‌کنند و مطمئن هستیم چنین اقدامی هم صورت نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: باتوجه اینکه اعلام کردیم و به ویژه در ماه مبارک رمضان به کشورهای منطقه پیشنهاد صلح و امنیت دادیم و اساسا در پی حادثه آفرینی در منطقه نیستیم اما به طور قاطع و مشخص اعلام می‌کنیم هر حرکتی خلاف منافع ما در منطقه باشد پاسخ قاطع و لازم را خواهیم داد. همانطور که اعلام کردم پیشگام در ناامنی نیستیم و آنرا به سود هیچ کس نمی‌دانیم.

Share