پرویز محمدنژاد در گفتگو با دیارمیرزا؛

نوغانداری مزیت نسبی لنگرود و گیلان است | اگر فرآوری بر پایه فناوری نباشد به موفقیت نمی‌رسیم

محمدنژاد با بین اینکه نوغانداری میتواند کسی و کار زیادی را در شهرستان لنگرود و استان گیلان فراهم کند، افزود: ساختمان قدیمی موجود در محوطه اداره را میتوان به یک موزه تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پرویز محمدنژاد نماینده منتخب شهرستان لنگرود در مجلس یازدهم در حاشیه بازدید از اداره نوغانداری این شهرستان در گفتگو با دیارمیرزا یکی از مزیتهای ارزشمند و گرانقیمت شهرستان لنگرود که سابقه چند صد ساله در گیلان و خصوصاً در لنگرود دارد را نوغانداری عنوان کرد و گفت: طی سالهای اخیر به جهاتی نتوانسته‎ایم استفاده لازم را از این مزیت ببریم.

وی با بین اینکه این مزیت نسبی میتواند کسی و کار زیادی را در شهرستان لنگرود و استان گیلان فراهم کند، افزود: ساختمان قدیمی موجود در محوطه اداره را میتوان به یک موزه تبدیل کرد تا نقش نوغان را بین مردم تبیین کند و در راستای گسترش فرهنگ نوغانداری گامی برداشته شود.

محمدنژاد تصریح کرد: آنچه که برای بازسازی این ساختمان نیاز است با کمک مسوولان استانی و کشوری انجام خواهم داد.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل ما در نوغانداری استفاده از روشهای سنتی است، گفت: اگر در هر حوزه‌ای فرآوری بر پایه فناوری نباشد به موفقیت دست نخواهیم یافت.

نماینده منتخب شهرستان لنگرود در مجلس یازدهم اظهار داشت: سنت را اگر با دانش روز تلفیق کنیم از لحاظ کمی و کیفی در نوغانداری رشد خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در سال ۷۶ بیش از ۵۵ هزار جعبه نوغان در کل کشور توزیع شد اما به دلیل عدم نگرش علمی و منطقی این میزان به ۵ هزار جعبه رسیده است.

محمدنژاد اظهار کرد: امروز به دلیل عدم صرفه اقتصادی نوغانداری دچار آسیب شده که با اعطای تسهیلات، ارائه آموزشهای فراگیر، توزیع تجهیزات و امکانات میتوان زمینه توسعه نوغانداری و ایجاد اشتغال را فراهم کرد.

وی در پایان به دیارمیرزا گفت: اقتصاد کشاورزی گیلان برپایه چند محصول است که یکی از آنها نوغانداری است.

Share