ماجرای سیاه شدن پوست دو دکتر مبتلا به کرونا

دکتر یی فن و دکتر هو ویفنگ دو پزشک چینی هستند که در بیمارستان مرکزی ووهان به درمان مبتلایان به کرونا مشغول بودند اما خودشان به این ویروس مبتلا شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، این دو پزشک ۴۲ ساله که به مدت طولانی در شرایط حادی قرار داشتند، در نهایت موفق به شکست ویروس شدند اما رنگ پوست‌شان تیره شد.

دکتران معالج آنها، این تغییر رنگ را نتیجه شیوه درمانی دانستند که توانست آنها را از مرگ نجات دهد.

به گزارش رسانه های دولتی چین، دلیل تغییر رنگ پوست این دو دکتر به دلیل عدم تعادل هرمونی در نتیجه اسیب دیدن کبد این دو نفر بر اثر ویروس کرونا بوده است. چرا که به گفته متخصصان آهن که باید در کبد ذخیره شود، در رگ‌های خونی آنها را دچار مشکل کرده بود و این عضو به درستی کار نمی‌کرد در نتیجه این افزایش موجب تغییر رنگ پوست و افزایش رنگدانه شده بود.

براساس گفته های تلوزیون cctv چین، تست کرونای این دو پزشک در ۱۸ ژانویه مثبت شد و ابتدا به بیمارستان ریوی ووهان منتقل شدند. دکتر یی پس از ۳۹ روز که با کمک دستگاه نفس می‌کشید، موفق شد ویروس کشنده را شکست دهد.

ECMO روشی است که برای جبران نقص در عملکرد قلب و ریه‌ها، اکسیژن را از خارج از بدن به خون وارد می‌کنند؛ پزشکان درمانگر آنها می‌گویند تیره شدن رنگ پوست این دو نفر عوارض دارویی است که در مرحله اول درمان به آنها داده شده است. هرچند که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رنگ پوست هردو نفر آنها پس از بهبود کامل از بیماری و آغاز عملکرد سالم کبدشان به حالت اول باز خواهد گشت.

دکتر یی، که از تخت بیمارستان با خبرنگاران صحبت می‌کرد به آنان گفت که تا حد زیادی از عفونت بهبود یافته است و می‌تواند در تخت خود حرکت کند اما هنوز در تلاش است که بتواند بدون کمک راه برود.

حقیقات انجام شده حاکی از آن است که آسیب کبدی در بیماران مبتلا به عفونت کروناویروس ممکن است مستقیماً ناشی از عفونت ویروسی سلول‌های کبدی باشد.

همچنین تقریباً دو تا ده درصد از بیماران مبتلا به Covid-۱۹ مبتلا به اسهال هستند، و ویروس در مدفوع و نمونه های خون تشخیص داده شده است.
اما به گفته این تحقیقات، آسیب کبدی در موارد خفیف Covid-۱۹ اغلب گذرا است و می تواند بدون هیچگونه درمان خاص به حالت عادی برگردد.

محققان معتقد اند که کووید -۱۹ فقط یک اختلال تنفسی نیست و  می تواند بر قلب، کبد، کلیه ها، مغز، سیستم غدد درون ریز (غدد) و سیستم خونی تأثیر بگذارد.

Share