ادامه کاهش قیمت نفت سبک آمریکا؛

قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس به منفی ۸ دلار و ۶۱ سنت رسید

قیمت نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت که در آغاز معاملات امروز حدود پنج دلار بود، در حال حاضر به منفی ۸ دلار سقوط کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه، در جریان معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی، بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با ۳۱۶ درصد کاهش به منفی ۳۹ دلار و ۵۵ سنت رسید که رقمی بی‌سابقه در طول تاریخ به شمار می‌رود.

در چنین شرایطی، پیر اندوراند، کارشناس ارشد بازار نفت، پیش‌بینی کرد که ثبت قیمت منفی نفت با توجه به پر بودن تمام ذخایر و خط لوله‌ها امکان پذیر شده ولی بر خلاف بازار سهام، قیمت زیر صفر نفت تنها مدت کوتاهی دوام خواهد آورد.

سقوط روز دوشنبه قیمت نفت، بازار سهام وال استریت را هم تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که با آغاز کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ نفتی، شاخص صنعتی داوجونز در دقایق نخست داد و ستدهای بورس نیویورک ۲ درصد پایین آمد.

به نوشته بلومبرگ، صفر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت بیشتر خریداران و تولیدکنندگان آن هم در زمانی که تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است از اصلی‌ترین دلایل این سقوط بی سابقه هستند.

میشل تران، مدیر بخش انرژی در موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: در کوتاه مدت شانس خیلی کمی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد چرا که پالایشگاه‌ها از سفارش و پذیرش نفت جدید امتناع می کنند.

گفتنی است علت این کاهش شدید قیمت نفت، نبود ظرفیت بیشتر برای انبار کردن نفت سبک برای عرضه در ماه های آتی است.

در حال حاضر، کاهش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، محدود به قیمت نفت ماه می است و ناظران می‌گویند برای ماه های ژوئن و جولای، قیمت نفت افزایش خواهد داشت.

تولید کنندگان به دلیل کاهش شدید مصرف نفت در حال حاضر ناچار هستند برای جلوگیری از توقف تولید، تولید نفت در ماه می را به هر قیمت به فروش برسانند.

Share