پس از صید ماهی آزاد ۱۵ کیلویی در شرق گیلان؛

صیاد خلافکار گیلانی با انتشار عکس هایش در فضای مجازی لو رفت

صیاد و عرضه کننده یک قطعه ماهی آزاد ۱۵ کیلویی در شرق گیلان با انتشار عکسهایی از صیدش در فضای مجازی، شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، علی محمدپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر گفت: ماهی های آزاد دریای خزر از گونه های حمایت شده و با اهمیت بالای اکولوژیکی و شیلاتی حوزه جنوبی دریای خزر و جزو ماهیان در خطر انقراض محسوب شده و صید، عرضه و نگهداری آن بر اساس قوانین شکار و صید، جرم محسوب می شود و بر این مبنا این فرد دستگیر شد.

رئیس یگان حفاظت حفاظت محیط زیست گیلان هم بر پایش و نظارت بیشتر تاکید کرد و با هشداری جدی از صیادان غیر مجاز خواست: رودخانه ها را برای تخم ریزی ماهیان نا امن نکنند.
ساسان اکبری پور بیان کرد: با دستور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مبنی بر بسیج تمام نیروها و اعلام آماده باش به منظور جلوگیری از صید غیرمجاز در فصل تخم ریزی ماهیان، عملیات گشت و کنترل مشترک با همکاری نیروهای انتظامی، مرزبانی و دریابانی استان انجام شد.
وی اظهار داشت: این گشت های مشترک با همکاری نیروی انتظامی، مرزبانی و دریابانی در سطح مناطق حفاظت شده، سواحل و مصب رودخانه های استان انجام شده است.
وی اضافه کرد: در این عملیات بیش از صدها رشته دام لاکش کشف و بیش از ۵۰ مورد از سدهای دست ساز که به صورت غیر قانونی در رودخانه های مهم استان به منظور صید غیر مجاز آبزیان تعبیه و احداث شده بود جمع آوری و تخریب شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان ضمن قدردانی از تعامل سازنده نیروهای انتظامی، مرزبانی و دریابانی گیلان گفت : با شروع موسم تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها، پایش و نظارت نیروهای یگان افزایش یافته و با صیادان غیرمجاز برخورد قانونی می شود.

ماهی آزاد از گونه های با ارزش ماهیان دریای خزر است که با وجود تلاش های فراوان شیلات شمال کشور تعداد آنها هر ساله رو به کاهش است و باید خطر انقراض آن را جدی گرفت.

اوایل اسفند تا اواسط خردادماه فصل تخم ریزی ماهی هاست و در این میان گونه های مولد یا رودکوچ برای تخم ریزی از دریا به رودخانه ها مهاجرت می کنند و ماهیگیری در این شرایط ممنوع است.
طول رودخانه های گیلان حدود دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که ۱۰ رشته رودخانه مهم برای رها سازی تولیدات شیلات گیلان در استان وجود دارد که در آنها امکان مهاجرت انبوه ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید است.

Share