مدیرعامل آبفای گیلان در نشست با منتخبان گیلان در مجلس یازدهم:

شاخص آب شرب روستایی به ۸۷ درصد رسید| اجرای سه پروژه سرمایه گذاری به روش BOT

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در نشست با جمعی از نمایندگان منتخب مردم گیلان در مجلس یازدهم گفت: شاخص برخورداری روستائیان از آب شرب بهداشتی ۸۷ درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرعامل و معاونین شرکت آب و فاضلاب گیلان در نشست با جمعی از نمایندگان منتخب مردم گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آب و فاضلاب، شاخص برخورداری روستائیان از آب شرب بهداشتی را ۸۷ درصد اعلام کردند.

سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، ضمن ابراز خرسندی از همکاری خوب و سازنده مجمع نمایندگان با شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در راه پیشبرد اهداف استان، به تشریح گزارش عملکرد این شرکت در راستای خدمات رسانی مطلوب پرداخت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به طرح یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی به تشریح مزایای این طرح پرداخت و افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۹ وظایف و خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی به آبفای گیلان تحویل شد و در قالب یک شرکت یکپارچه به ارائه خدمات می پردازد.

وی استفاده بهینه از تأسیسات و تجهیزات این شرکتها را از مهمترین مزایای این طرح اعلام کرد و گفت: استفاده بهینه از منابع انسانی و مالی ، افزایش کیفیت و کمیت خدمات و افزایش مراکز پاسخگویی به مردم استان به میزان ۲.۵ برابر از دیگر مزایای این طرح است.

مهندس حسینی همچنین اظهار داشت: از ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان گیلان، ۱۵۸۴ روستا تحت پوشش خدمات این شرکت می باشند و شاخص برخورداری روستائیان از آب شرب بهداشتی ۸۷درصد است و ۹۹.۹۳ درصد جمعیت گیلان در محدوده شهری از آب شهری برخوردار هستند.

وی در ادامه گفت: طول شبکه توزیع آب استان ۲۱ هزار ۷۹۹ کیلومتر می باشد که ۶۳۸ حلقه چاه، ۵۷۵ دهنه چشمه و ۷۶ باب تصفیه خانه، آب شرب ۷۸۹ هزار و ۵۸۷ مشترک استان را تأمین می نماید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به وضعیت جذب اعتبارات در حوزه آب و فاضلاب استان، گفت: در سال گذشته، ۶۲ درصد اعتبارات بخش آب از ردیف‌های قانون، تنش آبی، صندوق توسعه ملی و توازن استانی مصوب و همچنین بیش از ۶۸ درصد اعتبارات مصوب در حوزه فاضلاب تخصیص داده شد.

وی با تشریح اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، افزود: برای تکمیل طرح‌های مهم آب استان در مجموع بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال و در بخش فاضلاب نیز بالغ‌ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مهندس حسینی همچنین با برشمردن طرح‌های مهم آبرسانی در غرب دور (فومن، صومعه سرا و شفت) و شرق دور (رودسر، املش از محل سد پلرود) اظهار داشت: آبرسانی به ۵ شهر و ۲۸ روستای رودبار نیز از سد دیورش در دستور کار است که کارفرما شرکت آب منطقه ای گیلان می باشد.

وی با بیان اجرای سه پروژه سرمایه گذاری به روش BOT تصریح کرد: احداث و بازسازی تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان با پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصدی به منظور افزایش ظرفیت تأمین آب به میزان ۶۰۰۰ لیتر بر ثانیه‌، تأمین آب ۱۲ روستای شمال آستانه‌اشرفیه با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ظرفیت تأمین آب ۳۶ لیتر بر ثانیه‌ و طرح آب‌شیرین‌کن سنگاچین انزلی با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی و تأمین آب با ظرفیت ۱۷ لیتر بر ثانیه از مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در قالب BOT در گیلان هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان همچنین استمرار پرداخت کمک زیان شرکت در بخش روستایی، تأمین اعتبارات لازم برای نگهداری و تعمیرات تأسیسات آب‌رسانی مناطق روستایی، افزایش سهم استان از صندوق توسعه ملی از ۵.۳ به۸ درصد، افزایش اعتبارات مصوب طرح آب‌رسانی آستارا، افزایش اعتبارات بخش‌های آب و فاضلاب در شهرستان‌های دارای کد اجرایی را از مهم‌ترین درخواست‌های این شرکت از نمایندگان در جهت تسریع و تکمیل آن‌ها عنوان کرد.

سپس محمدرضا احمدی، منتخب مردم رشت در مجلس یازدهم با تأکید بر لزوم تأمین آب شرب بهداشتی و سالم از سوی شرکت آب و فاضلاب، اظهار کرد: باتوجه به روباز بودن مسیر عبور آب شهر بیجار به سنگر ، لازم است نسبت به سرپوشیده کردن آن اقدام شود.

همچنین نماینده منتخب مردم فومن و شفت در مجلس با طرح این سؤال که طرح آب‌رسانی صومعه‌سرا، فومن و شفت چه زمانی نهایی می‌شود، گفت: خطوط انتقال این طرح به صومعه و سرا و فومن رسیده اما هنوز به شفت نرسیده است و لازم است شرکت آب و فاضلاب برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت برای شبکه های فرسوده تبیین کند.

در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده منتخب مردم رودبار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ‌جا ماندن رودبار از طرح‌های توسعه آب و فاضلاب، افزود: شبکه آب شهرستان رودبار از زمان زلزله تاکنون در بسیاری از بخش‌ها با کمبود آب مواجه هست و این مشکل در فصل تابستان بیشتر احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر سه تا چهار روستا در رودبار از یک منبع آب بهره‌مند هستند، گفت: سد دیورش ۳۵ درصد رشد فیزیکی داشته و باید مشخص شود چه وقت این طرح عمرانی و عام‌المنفعه به بهره‌برداری می‌رسد تا شاخص بهره‌مندی مردم رودبار از این نعمت افزایش پیدا کند.

سید علی آقازاده، از دیگر نمایندگان منتخب مردم رشت در مجلس یازدهم با اشاره به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب گیلان، افزود: شبکه آب و فاضلاب فعلی در اکثر مناطق گیلان از جمله رشت برای ۵۰ سال پیش است که در زمان بارندگی شاهد آب‌گرفتگی هستیم.

رسول فرخی میکال، نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش آب در تأمین و پایداری سلامت جامعه، اظهار کرد: آب و فاضلاب سازمانی است که مردم در تمامی اوقات به آن نیازمندند و این نعمت الهی در زنجیره غذایی بسیار اثرگذار است.

غلامرضا مرحبا، نماینده منتخب مردم آستارا در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت شهرستان مرزی و بندری آستارا گفت : آستارا قابلیت استفاده از منابع آبی زیرزمینی را ندارد و چاه‌های حفرشده آن به دلیل ماسه‌ای بودن سریعاً پر می‌شوند و نیازمند سرمایه گذاری برای بهره مندی از منابع آب‌های سطحی است.

احمد دنیا مالی، نماینده منتخب مردم بندرانزلی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بالا بودن شمار مشترکین آب در حوزه شهر، اظهار کرد: در بندرانزلی روستای چندانی وجود ندارد که از آب شرب برخوردار نباشند اما مشکلات آب در همان تعداد روستاهای اندک مشهود است درحالی‌که تأمین آب شرب سالم برای آن‌ها هزینه چندانی ندارد.

وی سال ۹۹ را برای آب و فاضلاب، سالی پرکار توصیف کرد و گفت: تصفیه‌خانه آب شهر انزلی، ایستگاه پمپاژ شهر و خط انتقال جدید در این شهر از مهمترین پروژه هایی است که انتظار بهره‌برداری از آن‌ها وجود دارد.

Share