رئیس نظام پرستاری کشور تأکید کرد:

دانشگاه‌های مازندران و گیلان باید در تصمیم خود در مورد پرستاران ۸۹ روزه تجدیدنظر کنند

رئیس نظام پرستاری کشور گفت: پدیده پرستار ۸۹ روزه متاسفانه بدعت خطرناکی است که نباید اجازه دهیم شکل بگیرد. پرستاران زیر بار قرارداد ۸۹ روزه نروند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد میرزابیگی، رئیس نظام پرستاری کشور در گفتگوی اینستاگرامی با پرستاران در صفحه سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: جامعه پرستاری بسیار بزرگ است. ۶۰ هزار نفر دانشجوی پرستاری و ۱۴۰ هزار نفر پرستار شاغل به کار در کشور وجود دارد و ما پرستاران با خانواده‌هایمان یک هشتادم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهیم و اگر به دست دست هم دهیم، مانعی بر سر راه ما نیست و می‌توانیم به هر آنچه می‌خواهیم برسیم.

او ادمه داد: سازمان نظام پرستاری متعلق به قشر خاصی نیست و همه گرو‌ه‌های پرستاری با انواع قراردادها، از بازنشستگان تا دانشجویان و شاغلان بخش خصوصی و دولتی را شامل می‌شود و مطالبات آنان را پیگیری می‌کند. فعلاً چند برنامه عمده که شمال حال همه است، پیگیری می‌کنیم.

میرزابیگی با اشاره به علت عدم شرکت در گفتگوی ویژه خبری صداوسیما گفت: متاسفانه درگفتگوی ویژه خبری فقط مسئولان پرستاری حضور داشتند که موجب تکرار حرف‌ها می‌شد. ما انتظار داشتیم که فردی در وزارتخانه غیر از مسئولان پرستاری بیاید تا مباحث خود را مطرح کنیم.

وی افزود: فرق ما با معلمان و مهندسان این است که در سیستمی که کار می‌کنیم که به تمامی به دست ما نیست. امیدوارم به روزی برسیم که عدالت در مدیریت، توزیع منابع و توزیع منافع رعایت شود و حقوق‌ها، براساس زحمات باشد.

میرزابیگی با اشاره به پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری گفت: ما چندین جلسه با نهاد ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و با زیرمجموعه آنها و با خانم ابتکار داشتیم. همچنین با وزیر محترم و زیرمجموعه وزارتخانه جلسات بسیار زیادی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: اخیراً کارگروهی متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، سازمان نظام پرستاری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان تشکیل شده و به جد پیگیری این موضوع هستیم. در مجلس شورای اسلامی دیدار با هیئت رئیسه و کمیسیون بهداشت و در مان مورد توجه قرار گرفت. همچنین در مجلس بعدی نیز میثاق‌نامه‌های زیادی توسط هیئت‌مدیره‌ها با منتخبان امضا شده است. ما قبل از تشکیل علنی مجلس با نمایندگان سلامت ارتباط گرفتیم و فراکسیون سلامت مجلس را به صورت مجازی تشکیل داده‌ایم. امیدوارم در مجلس یازدهم بتوانیم قانون جامع و کاملی تصویب کنیم که ضعف‌های گذشته را از بین ببرد و بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری و مسائل روز پرستاران و اتظارات مردم باشد.

رئیس نظام پرستاری کل کشور خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که در دوره پساکرونا نظام سلامت جدیدی خواهیم داشت. مجلس از این نظر یاری‌گر ما خواهد بود و در این راستا با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد کل نیروهای مسلح جلسات و مکاتباتی داشته‌ایم.

او ادامه داد: در دوره کرونا واقعاً گل کاشتید و توانستیم آبروی پرستاری کشور را در دنیا برجسته کنیم. در ایام شیوع کرونا ارتباطاتی با ICL برقرار کردیم و مراوداتی داشتیم. دو اتفاق از طرف پرستاری ایران پیشنهاد شد و قرار شد تا اطلاعات و تجربیات خویش را رد و بدل و جمع‌بندی می‌کنیم و در این زمینه کارگروهی تشکیل خواهیم داد که به این پرسش پاسخ داده شود که در بحران‌ها چطور باید به یاری یکدیگر بپردازیم.

میرزابیگی با اشاره به اینکه در ایام شیوع کرونا ستاد صحت (صیانت، حمایت و تامین) را تشکیل دادیم، گفت: صیانت از سلامت پرستاران برای ما بسیار مهم بوده و معتقد بودیم که نباید امکانات تجهیزات پرستاری کم باشد. ما در این خصوص خیلی موضوع را رسانه‌ای نکردیم، اما دقیقه‌ای مسائل را دنبال می‌کردیم. در لنگرود، گیلان و نقاط مختلف کشور که کمبود امکانات بود با وزارت بهداشت تماس می‌گرفتیم تا به نتیجه برسیم. همچنین درباره تامین نیرو اقداماتی با کمک هم انجام دادیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: به پرستاران گیلان و مازندران می‌گویم که حق ندارند اینطور با شما رفتار کنند که شما در گیلان حدود ۶۰۰ نفر در بحران کرونا در گیلان لبیک بگویید و در عرض یک هفته به داد سیستم بهداشت و درمان برسید اما شما را بعد از بحران کنار بگذارند. در جایی شنیدم در نیمه اسفند ماه ۱۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های گیلان بوده است. امروز دانشگاه گیلان حق ندارد بگوید در قبال پرستاران مسئولیتی نداریم یا دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرستاران ۸۹ روزه را اخراج کند.

او ادامه داد: ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم و حتی اگر کار به پیگیری حقوقی رسید، این کار را خواهیم کرد. باید این نگاه به پرستاران عوض بشود. در گیلان حدود ۵۲۰ نفر و در مازندران نزدیک به ۲۰۰ نفر در شرایط سخت کرونا کار کردند. ما از آقای وزیر و رئیس جمهور می‌خواهیم که زیرمجوعه خود را کنترل کنند. من فکر می‌کنم آنها در جریان نیستند و اگر بدانند حتما با آنها برخورد می‌کنند.

میرزابیگی گفت: دانشگاه‌های مازندران و گیلان باید در تصمیم خود در مورد پرستاران ۸۹ روزه تجدیدنظر کنند و حتی اگر کار به مسائل حقوقی بکشد ما پیگیری خواهیم کرد. ما تهدید نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم باید مبتنی بر قانون و سلسله مراتب اجرایی کشور مسائل اجرا شود.

او ادامه داد: آقای روحانی در بحران کرونا در جایی گفته بود که ۱۰ هزار پرستار اضافه کردیم. اگرچه نیروها به ۱۰ هزار نفر نرسید و حدوداً ۳ هزار پرستار اضافه شد. ایشان گفتند اسمی از قرارداد ۸۹ روزه نیاورید تا در قواعد بروکراتیک نیفتیم. وقتی رئیس جمهور می‌گوید بدون اسم آوردن از نوع قرارداد به این معنی است که بی‌محابا تا ۱۰ هزار نفر نیرو بگیرند و استخدام کنند. این رفتار دانشگاه‌های علوم پزشکی با گفتار رئیس جمهور در مورد پرستاران ۸۹ روزه تناقض دارد.

رئیس نظام پرستاری کشور گفت: برای تغییر نظام پرداخت در نظام سلامت کشور در کوتاه مدت، کارگروهی تشکیل شد و یک آیین‌نامه پرداختی را تدوین کردیم و ۲۸ بهمن ماه به وزارت بهداشت و درمان ارائه دادیم و در جمع افراد متخصص نهایی کردیم. علت علنی نکردن آن این بود که این کار قرار نبود به نام نظام پرستاری باشد. قرار بود وزارتخانه همراه با اصلاحاتی به عنوان نظام پرداخت وزارتخانه آن را اعلام کند. ما مرجع اعلام کننده نبوده‌ایم. خوشبختانه اخیراً بحث جدایی کارانه از اضافه کار نیز اتفاق افتاد.

وی افزود: ما در حال پیگیری بحث مشاغل سخت و زیان آور هستیم و مسئله قانون فوق‌العاده ویژه را مطرح خواهیم کرد. فصل دهم در انتهای سال گذشته به دوستان پرستار به جز شرکتی‌ها تعلق گرفت که باید به دوستان شرکتی نیز تعلق بگیرد. قانون فوق العاده ویژه را تا الان به نیروهای ستادی دادند اما به پرستاران تعلق نگرفته است. متاسفانه کرونا بیشتر ثابت کرد که پرستاران بیمارستان‌های امنیت شغلی ندارند. برای پرستاران نیروهای مسلح در مورد قوانین پرستاری باید پیگیری‌هایی انجام بدهیم که هرچه زودتر اجرایی شود. در مورد نیروهای شرکتی بحث تعدیل وضعیت برخورداری از فصل دهم را داریم که باید پیگیری کنیم. پدیده پرستار ۸۹ روزه متاسفانه بدعت خطرناکی است که نباید اجازه دهیم شکل بگیرد. پرستاران زیر بار قرارداد ۸۹ روزه نروند.

میرزابیگی درباره وضعیت سهمیه دانشگاه بهیاران گفت: بهیاران جزو زحمتکش‌ترین نیروها هستند و اینها در کرونا امتحان پس داده‌اند. باید سهمیه دانشگاه‌شان پیگیری شوند. آنها درخواست نماینده در شورایعالی نظام پرستاری دارند که این مسئله نیز باید پیگیری شود.

او ادامه داد: وظیفه ما این است که به مشکلات فوریت‌ها هم رسیدگی کنیم و باید آنها با تشکل‌های خودشان هم به میدان بیایند. اگر می‌بینید نظام پرداخت و کمبود نیرو را پیگیری می‌کنیم، به معنی آن است که اولویت دارد و متعلق به همه است.

رئیس نظام پرستاری کشور گفت: سازمان نظام نهاد عمومی غیردولتی است. ما باید قوانینی مبتنی بر خواسته‌های مردم و نظام سلامت را دنبال کنیم. قانون تعرفه گذاری و قانون ارتقای بهره‌وری تصویب شده و باید اجرایی شود. اگر زمانی این قانون به درستی دنبال نشد، من کسی را متهم نمی‌کنم اما الان باید اجرایی شود. متاسفانه از قانون ارتقای بهره‌وری فقط یک بند آن اجرا شده است. ما باید تصویب قانون جامع را در رابطه با پرستاری دنبال کنیم و امیدواریم هیئت مدیره‌ها نیز کمک کنند.

او ادامه داد: بحث جداسازی کارانه و اضافه‌کار خوشبختانه محقق شد اما کرونا اجازه نداد که بحث تغییر نظام پرداخت هم پیگیری شود. مادامی که خدمات fee for service است اگر تعرفه هست باید برای پرستاران هم باشد اگر نه برای هیچ کس نباید باشد. الان اضافه کار و غیره مبتنی بر درآمد است باید درآمد کل بیمارستان تقسیم شود و بعد سهم پرستاران به ۳۷ درصد ارتقا یابد و بحث نظام پرداخت به صورت دقیق در فرصت بهتری باید پیگیری شود.

تاکنون مجوز استخدام ۱۰ هزار نفری داده شده و ۳۳ هزار نفر استخدام شده است. ما پیگیر هستیم که ۲ هزار نفر را هم استخدام کنند. بهترین حالت تبدیل وضعیت شرکتی‌ها است که ورودی شرکت‌ها باز شوند و درعین‌حال افرادی که امتحان پس داده‌اند استخدام شوند. این را پیگیری می‌کنیم البته تحقق آن خیلی پیگیری لازم دارد و ممکن است طول بکشد. این مسئله را یا در دولت به نتیجه می‌رسیم یا بعداً آن را به قانون تبدیل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پرستاران اگر بتوانند نهضت مراقبت‌های پرستاری در منزل را راه بیندازند، خیلی خوب است. سالمندان صعب‌العلاج‌ها و … هزینه‌های زیادی را به سیستم سلامت و بیمه‌ها تحمیل می‌کنند. جامعه بزرگ پرستاری می‌تواند در خانه‌ها خدمات ارائه کند. تا الان ۱۲۰۰ مرکز مراقبت پرستاری در منزل راه افتاده است و من دعوت می‌کنم به این موضوع بیشتر توجه کنند. به این ترتیب تخت‌های بیمارستانی برای مردم در دسترس‌تر می‌شود.

با شیوع کرونا کمک یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی که حداقل معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان است، به وزارت بهداشت داده شد و ما امیدواریم که از این پول مخصوصا معوقات جامعه پرستاری پرداخت شود. مجدداً اعلام می‌کنیم که بحث تعدیل نیرو در بخش خصوصی از خط قرمزهای ما است و در حال پیگیری آن هستیم. متاسفانه بحث تعدیل نیرو داشت به بخش دولتی می‌رسید.

وی گفت: در آخرین دیداری که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم ایشان کلید واژه‌های جدیدی را به کار بردند که راه جدید را به ما نشان می‌دهد. ایشان گفتند پرستاران دارندگان ارزش‌های ناب کمیاب اخلاقی و انسانی هستند و باید این را بیشتر گسترش داد.

Share