در نشست علنی امروز؛

دومین گام مجلس برای خلع سلاح شورای نگهبان؛ بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح روند انتخاب حقوقدانان

نمایندگان مجلس با درخواست اولویت طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان موافقت کردند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اولویت رسیدگی به طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان موافقت کردند.

غلامرضا کاتب به عنوان نماینده متقاضیان طرح مذکور توضیح داد: این طرح که به امضای حدود ۵۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده است درباره نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رخدادی که در سال ۹۸ هنگام رأی‌دهی به حقوقدانان شورای نگهبان اتفاق افتاد، گفت: این طرح از انصراف حقوقدانان معرفی شده به مجلس جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان یکی از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران را قانونمندتر می‌کند، افزود: در سال گذشته تعدادی از حقوقدانان برای حضور در شورای نگهبان توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شدند ولی در هنگام رأی‌گیری یکی از حقوقدانان انصراف داد که این مسئله موجب تضییع حقوق نمایندگان در حق انتخاب این حقوقدانان شد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: انصراف یکی از حقوقدانان حق رئیس قوه قضائیه در معرفی افراد حقوقدان به مجلس را نیز تضییع می‌کند، در این طرح تأکید شده اگر قرار است فردی انصراف دهد رئیس قوه قضائیه باید از آن مطلع باشد تا در این صورت فرد دیگری را به مجلس معرفی کند. امروز نیازمند حاکم شدن یک انضباط اداری در شورای نگهبان هستیم. این طرح همچنین به تعداد رأی‌دهندگان نیز اشاره‌ای دارد.

نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «همین طرح که اولویت آن در دستور کار است، توسط ۴۰ تا ۵۰ نفر از نمایندگان رای‌گیری و به کمیسیون آیین‌نامه فرستاده شد و از شورای نگهبان گفتند که اگر این را تصویب کنید، رد می‌کنیم. درست است که احتمال دارد باز شورای نگهبان رد کند اما حق نمایندگان است که از حقوق خود دفاع کنند و لازم است در این امر انضباط داشته باشیم.»

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با این طرح درباره تعداد و چگونگی معرفی اعضای حقوقدان شورای نگهبان گفت: «این افراد باید از رشته‌های مختلف حقوقی معرفی شوند تا دست نمایندگان برای انتخاب از بین آنان باز باشد. به ما می‌گویند اولویت‌ها را رسیدگی کنید، اولویت چیست اینکه امروز صبح آمدیم وقت گذاشتیم تا بگوییم به جای “سرویس” بنویسید “خدمت” و به جای “کولر” بنویسید “خنک‌کن” آیا مسئله اساسی است یا همین که در بحث حقوقدانان شورای نگهبان مطرح است؟ دوستان می‌گویند اولویت مردم چیزی دیگری است ما هم در بین مردم هستیم و در این چند روز مردم تماس گرفتند و گفتند چه طرح‌های خوبی تصویب می‌کنید.»

مصطفی کواکبیان با بیان اینکه وقتی اعضای حقوقدان شورای نگهبان معرفی می‌شوند باید دو برابر و از بین رشته‌های مختلف حقوقی باشند، گفت: «نمایندگان باید با توجه به سوابق این معرفی‌ شدگان انتخاب بهتری داشته باشند. اگر قرار است رئیس قوه قضاییه نفر جایگزین را حین قرار گرفتن در دستور کار مجلس معرفی کند که درست نیست. از همه همکاران خواهش می‌کنیم این آیین‌نامه اصلاح شود و در این صورت در نظم خود قرار می‌گیرد. رئیس قوه قضاییه هم بهتر است از قبل تعدادی را معرفی کند. اگر قرار به انتخاب مجلس است باید تعداد بیشتر باشد و گرنه نیازی به تصویب مجلس نیست و با سلام و صلوات حقوق‌دانان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه به شورای نگهبان بروند. همچنین رئیس قوه قضاییه قبل از قرار گرفتن موضوع در دستور کار مجلس، اعضا را معرفی کند نه اینکه وسط راه بگوید این فرد جایگزین یا معرفی شد.»

احد آزادیخواه نیز در مخالفت با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: «اولویتی که امروز برخی از همکاران مجلس دهم پیشنهاد دادند موضوع انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان است که اصل قضیه مسائله‌ای است که بسیاری از همکاران در مجلس هم با آن هم‌نظر هستند و شاید درست هم باشد. به هر حال انتخابات واژه‌ای است که در درون خودش واکاوی کنیم باید برایش معنا پیدا کرد. انتخابات یعنی فرد انتخاب کننده، قدرت انتخاب داشته باشد. انصافا باید به مجموعه بهداشت و درمان در کشور و آقای نمکی و همکاران وی، که در دنیا مصداق ندارد و شاهکار کرده‌اند و همچنین همدلی مردم و بسیج برای مبارزه با کرونا تبریک گفت، اما به هر حال کشور با این ویروس درگیر این ویروس جهانشمول است.»

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: «آیا اولویت اول ما از نظر مردم بحث انتخاب حقوقدانانی است که ما انتخاب کردیم و تا انتخابات بعدی هم خیلی فرصت داریم، یا اولویت ما موضوعاتی است که مردم با آن درگیر هستند؟ امروز قیمت کالا، به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد. اولویت ما این‌هاست. امروز بسیاری از مردم برای قوت غیرقابل انکارشان با توجه به شرایط اقتصادی کل دنیا معطل هستند. اولویت ما اینگونه مسائل است. اینکه ما در این لحظات و روزهای پایانی مجلس دهم و همانطور که هیات رییسه هم عنوان می‌کند هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت این همه دستور در صف دارند همه آن‌ها را رها کرده‌ایم و یک مساله‌ای که نه فردا و نه پس‌فردا و نه ماه بعد و نه سال بعد با این مساله کاری نداریم این را به عنوان اولویت قرار داده‌اید؟.»

وی ادامه داد: «آیا امروز اولویت رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم، طبقات پایین اجتماعی است. این اتفاقات خوبی که دولت انجام می‌دهد برای جبران ضرر و زیان کرونا به برخی از خانوارها وقتی ما به حوزه انتخابیه می‌رویم این سبد معیشتی به دست بسیاری از خانواده‌های نیازمند نرسیده است. مشخص است که یک مقداری عجولانه تصمیم‌گیری شده است و آنچیزی که باید به دست افراد مستحق برسد، نرسیده است. این‌ها برای ما اولویت است. ما باید دقت کنیم که معنای اولویت و فوریت کاملا مشخص است. به اعتقاد من که مخالف اولویت این طرح هستم نه مخالف اصل طرح، چرا که پیشنهاد در جای خودش قابل بحث است اما من با اولویت ۱۰۰ درصد مخالفم. اگر ما نمایندگان می‌خواهیم که وکالت ملت را داشته باشیم اولویتی که از نظر مردم اولویت است را در دستور کار قرار بدهیم.»

Share