مراسمی متفاوت و بدون حضور مهمانان خارجی؛

جزئیاتی از افتتاحیه مجلس یازدهم در ۷ خرداد و رئیس سنی پارلمان

رئیس سنی مجلس یازدهم اظهار داشت: قرار شد مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، هفتم خرداد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید رضا تقوی در خصوص چگونگی برگزاری مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیئت رئیسه سنی مجلس، جلساتی با معاونت اجرایی مجلس و همچنین معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور بررسی جزئیات برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم داشت.

رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور تعداد محدودی از مقامات لشکری و کشوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: مقرر شد؛ مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم به موقع یعنی هفتم خرداد ماه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: به همراه معاون وزیر بهداشت و درمان بازدیدی از محل ورود و خروج مدعوین این مراسم و همچنین صحن مجلس داشتیم تا تمهیدات لازم برای فاصله گذاری اجتماعی رعایت انجام گیرد.

وی افزود: افتتاحیه مجلس یازدهم به دلیل شرایط کرونایی کشور با محدودیت‌های خاصی برگزار می‌شود؛ مثل گذشته مهمان‌های زیادی در این مراسم حضور نخواهد داشت.

حجت الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: این مراسم با حضور تعدادی از مقامات بلند پایه کشوری برگزار می‌شود و مهمانان خارجی هم نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسئولانی که در ادوار گذشته در مراسم افتتاحیه حضور داشتند اینبار دعوت نخواهند شد بلکه این مراسم صرفا با حضور برخی مقامات عالی رتبه، سران قوا و تعداد محدودی از اعضای هیئت دولت و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار می‌شود.

طبق آیین نامه داخلی مجلس؛ نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل شصت و پنجم (۶۵) قانون اساسی و با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان‌ رسمیت می‌یابد.
درآغاز جلسه آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شوری تلاوت می‌شود.

‌پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

‌همچنین در تشریح تشریفات این مراسم آمده است؛ نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (۶۷) قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند. متن سوگند نامه توسط رئیس قرائت می‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.

نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

‌نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‌کنند سوگند را بجا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

در این نشست هیئت رئیسه سنی مجلس اداره جلسه را بر عهده دارد؛ مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر (در مجلس یازدهم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با ۷۴ سال سن) به عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت منشی تعیین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند.

Share