چگونه سخنان کوتاه یک قاضی درباره حکم شهلا جاهد خبرساز شد

بازگشت “شهلا جاهد” و اشک شوق ناصر محمدخانی و همسر جدیدش!

اظهارات یک قاضی درباره حکم شهلا جاهد در پرونده قتل لاله سحرخیزان همسر ناصر محمدخانی، باز هم ماجرای این پرونده را بر سر زبان‌ها انداخت و یاد شهلا جاهد را در رسانه‌ها زنده کرد. حتی ناصر محمدخانی نیز پس از سال‌ها سکوتش را در این باره شکست و نسبت به جفاهایی که به او شده است گلایه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فرارو، چند روز پیش عصمت‌الله جابری، دادیار اجرای احکام پرونده قتل همسر ناصر محمدخانی، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس، در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ مجری برنامه که از او پرسید “کاری برای شهلا جاهد نکردید؟ ” گفت: “شهلا جاهد، خودش برای خودش کاری نکرد. در درست بودن حکم او سر سوزنی تردید نکنید.”

او گفت: “قاضی باید حقیقت را بگوید. افکار عمومی هر چه می‌خواهد بگویید. قاضی باید بر اساس آن موازینی که هست حکم واقعی را بگوید.”

خدیجه جاهد، معروف به شهلا، به اتهام قتل لاله سحرخیزان، همسر دائم محمدخانی، در ۱۷ مهر ۱۳۸۱ در خانه‌ای واقع در میدان کتابی تهران، در یک فرآیند طولانی دادگاهی به قصاص محکوم شد و نهایتا بامداد ۱۰ آذر ۱۳۸۹ در زندان اوین به دار آویخته شد.

شهلا جاهد که خود را همسر موقت ناصر محمدخانی معرفی کرده بود، پس از چند ماه بازجویی به قتل همسر دائم او اعتراف کرد، اما سپس در دادگاه مدعی شد به این جهت به قتل اقرار کرده بود که ناصر محمدخانی به او گفته بود “تو اعتراف کن، آبروی من در خطر است.”

دادگاه شهلا جاهد تا سال‌ها از مهمترین اخبار حوادث ایران بود، پرونده او در شعبه‌های مختلف قضایی رفت و برگشت تا نهایتا حکم اعدامش تائید شد. پس از تائید حکم اعدام تلاش وسیعی برای اخذ رضایت از خانواده مقتول توسط فعالان مدنی، حقوق بشر و شخصیت‌های مشهور و حتی مقامات قضایی صورت گرفت که همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

اجرای حکم اعدام شهلا جاهد سه بار نقض شد، یک بار رییس وقت قوه قضائیه آیت‌الله هاشمی شاهرودی ایراد‌های شکلی و ماهوی به پرونده گرفت.

پس از اجرای حکم افکار عمومی درباره اینکه شهلا مقصر اصلی مرگ لاله سحرخیزان بود تردید پیدا کرد. تردیدی که تا همین امروز هم ادامه یافته است.

یکی از کسانی که به تردید‌ها در این باره دامن زد عبدالصمد خرمشاهی٬ وکیل شهلا جاهد بود.

او از همان ابتدا معتقد بود شهلا رازی را پنهان کرده است. خرمشاهی چند ماه پیش و در نهمین سالگرد اعدام شهلا جاهد گفت:” باور عمومی بالاخره برخلاف نگاه اولیه‌اش به این نتیجه رسید که شهلا قاتل نبود؛ اما خیلی دیر و پس از اعدام او”.

او افزود: “فی‌نفسه معتقدم که شهلا قاتل نبود و شاید می‌توانست اتهام معاونت در جرم را داشته باشد.”

درباره این پرونده یک فیلم مستند طولانی و یک فیلم داستانی نیز ساخته شده که مورد اعتراض شدید خانواده ناصر محمدخانی قرار گرفته است.

واکنش‌ها به اظهارات قاضی جابری
سخنان قاضی جابری مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها قرار گرفت. دوباره نام شهلا به رسانه‌ها بازگشت. بسیاری در شبکه‌های اجتماهی برایش سوگواری کردند. آن‌ها معتقدند که شهلا رازی داشته که به خاطر عشقش به ناصر افشا نکرده است.

کاربری در این رابطه نوشته است: “هنوز هم نام شهلا جاهد و یادآوری ضجه‌هایش در دادگاه و نگاه‌های ریز و زیر‌چشمی‌اش به ناصر محمدخانی آتش به قلبم می‌زند. شهلا چکار باید برای خودش می‌کرد آقای قاضی؟ شهلا چکار می‌توانست برای خودش بکند؟ “

بسیاری از کاربران ناصر محمد خانی را متهم می‌کنند و می‌گویند او مقصر اصلی قتل لاله و اعدام شهلا بوده است. فردی نوشته است: “ده سال از اعدام شهلا جاهد میگذره و هنوز کسی به یقین نرسیده که قاتل لاله کی بود. اون موقع‌ها از طریق روزنامه اخبارشو دنبال می‌کردم. بعد‌ها مستندی هم در موردش ساخته شد. یادمه با منطق خودم به این نتیجه رسیدم که شهلا نهایتا می‌تونسته در قتل معاونت کرده باشه. محمدخانی باعث مرگ دو زن شد.”

کاربر دیگری هم نوشته است: “جنایتی که ناصرمحمدخانی کرد، گول زدن شهلا جاهد بود. بهش گفت: «تو گردن بگیر، من حمایتت میکنم و از خانواده لاله، رضایت میگیرم»، اما در اولین جلسه دادگاه، تقاضای قصاص کرد؟!”

نکته مهمی که در اینگونه از واکنش‌ها وجود دارد، قضاوت سریع و صریح کاربران و تبرئه شهلا و محکوم کردن ناصر محمدخانی است. قضاوتی که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از احساسات باشد و نمی‌توان آن را دقیق دانست.

با این حال برخی از کاربران نیز اظهارات قاضی جابری را صادقانه ارزیابی کرده‌اند. کاربری در این باره نوشت: “نمی‌تونم حکم صادر کنم، ولی نظر این قاضی برخلاف تمام قضاتی که تاکنون در صداوسیما دیدم حس مثبتی داره!”

محمد خانی برای سومین بار ازدواج کرده است

گریه ناصر و همسرش!
افکار عمومی در تمام این سال‌ها شهلا جاهد را به عنوان فردی می‌شناخت که گرفتار عشقی آتشین به ناصر محمدخانی بوده و در این راه به نوعی قربانی شده است. دادگاه ناصر محمد خانی را در پرونده قتل لاله سحر خیزان محکوم نکرد، اما افکار عمومی همیشه به محمد خانی به چشم یک متهم نگاه کرده است. متهمی که هم در قتل لاله بی تقصیر نبوده و هم در اعدام شهلا.

پس از سخنان قاضی عصمت الله جابری درباره پرونده شهلا جاهد ناصر محمد خانی در گفت و گویی با روزنامه ایران ورزشی به این سخنان واکنش نشان داد و سکوت چندین ساله خود را شکست.

او در این باره گفت: “من هم واقعاً خوشحالم که آخرین قاضی پرونده هم بعد از سال‌ها که خبری از آن پرونده نبود و به نوعی حکم در سکوت اعلام شده بود حقایق را به زبان آورد.”

محمد خانی افزود: “وقتی قاضی گفت: یک درصد هم در حقانیت حکم ارائه شده شک نداشتم و شهلا گناهکار بود واقعاً تسکین پیدا کردم و آرامش خیلی خوبی داشتم. در چند سال اخیر متأسفانه بعضی افراد به من بهتان زدند و در صفحه شخصی و اینستاگرامم به من و خانواده‌ام فحاشی کردند که فکر می‌کنم پس از چیزی حدود یازده سال از اجرای حکم قاضی خدا جواب‌شان را داد. “

بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس تهران عنوان کرد که “وقتی قاضی جابری و حرف‌هایش را شنیدیم من و همسرم از خوشحالی گریه کردیم و خدای خودمان را شکر کردیم که در ماه میهمانی‌اش بار دیگر نگاهی ویژه به من داشت. ”

ناصر محمد خانی در تمام سال‌های اخیر با وجود سکوت درباره پرونده قتل همسر سابقش دچار حواشی گوناگون دیگری بوده است. حواشی که گاهی نامش را سرزبان‌ها انداخته است. او حالا دیگر چهره محبوبی نیست. او از فوتبال هم کاملا حذف شده تمام حضور فوتبالی‌اش گرفتن عکس یادگاری با بازیکنان سابق پرسپولیس است.

سخنان تازه ناصر محمد خانی واکنش‌های منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است و بسیاری دوباره اتهامات علیه او را در پرونده قتل لاله سحرخیزان مطرح کردند.

Share