ابراهیم فیاض: اصولگرایی مُرد

انتخابات ۱۴۰۰ رقابت بین بذرپاش و ستاری است|در مجلس یازدهم هر روز جنگ است

تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: آقای قالیباف چند بار کاندیدای ریاست جمهوری شد اما رأی نیاورد، او دیگر باید در مجلس بماند. یعنی مثل علی لاریجانی خودش را در مجلس تعریف کند و وقتی هم از مجلس رفت بنشیند و خاطره بنویسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هر چقدر اصولگرایان در ارائه لیست انتخاباتی واحد موفق بودند اما در ۲ هفته مانده به آغاز رسمی دوره یازدهم هنوز نتوانستند بر سر گزینه ریاست مجلس توافق کنند. در همین راستا، گفتگوی ابراهیم فیاض، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

هم اکنون ۸ شخصیت اصولگرا مدعی کسب کرسی ریاست مجلس هستند، این مسئله از چه واقعیتی حکایت می کند؟

جالب اینجاست که همه هستند و حاضر نیستند کنار بروند. این اتفاق یعنی اصولگرایی مرده است. اگر اصولگرایی زنده بود قاعدتا نباید چنین حالتی رخ می داد. اساسا نحوه راهیابی هیچ کدام آنها به مجلس ربطی به میزان پایبندی شان به عقاید اصولگرایی نداشت. اصلاح طلبان چون در مجلس دهم شکست خوردند، یک خلایی ایجاد شد و حالا اینها رأی آوردند وگرنه حرف جدی نداشتند. قبلا اصولگرایان و اصلاح طلبان استراتژی کلان داشتند اما در منتخبان مجلس یازدهم استراتژی نمی بینم.

اما منتخابان مجلس یازدهم با این شعار به مجلس راه یافتند که می خواهند با کار انقلابی مشکلات کشور را حل کنند، یعنی هیچ استراتژی پشت این شعار نیست؟

من این شعار آنها را باور ندارم. در واقع منتخبان مجلس یازدهم با گرایش های پراکنده سیاسی هستند که تنها ضدیت با دولت روحانی حلقه مشترک آنها است. معتقدم قطعا اختلافات با آغاز مجلس آینده تازه شروع می شود و یک مجلس به شدت متکثر به لحاظ سلیقه خواهیم داشت که همه آقا هستند و هر روز در آن به جنگ به جنگ است چون باهنری نیست که بگوید نمایندگان جریان اصولگرا همگی این طوری رأی دهید، هر کسی حرفی می زند و ادعایی دارد.

با این وضعیتی که برای مجلس یازدهم پیش بینی کردید چه ارزیابی برای انتخابات ریاست جمهوری دارید، با توجه به اینکه شخصیت های اصلاح طلب اقبالی نخواهند داشت؟

سورنا ستاری اقبال دارد، او این همه کار انجام داد. به نظرم رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ بین بذرپاش و ستاری است چون معتقدم تکنوکراسی بومی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروزی می شود.

چقدر برای آقای قالیباف شانس قائل هستید؟

آقای قالیباف چند بار کاندیدای ریاست جمهوری شد اما رأی نیاورد، او دیگر باید در مجلس بماند. یعنی مثل علی لاریجانی خودش را در مجلس تعریف کند و وقتی هم از مجلس رفت بنشیند و خاطره بنویسد.

به نظر شما آقای رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا می شود؟

آقای رئیسی تازه کارش را در قوه قضائیه شروع کرده است، اگر بیاید خیلی عجیب و غریب خواهد شد چون کارش را در آستان قدس هم تازه شروع کرده بود که شد رئیس قوه قضائیه. حالا اگر بخواهد در کمتر از ۲ سال نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود حالت خوبی نزد افکارعمومی نخواهد داشت و بیشتر شکست می خورد.

آقای نیکزاد و مخبر درفولی چقدر برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شانس دارند؟

نیکزاد در حد همان وزیر است تازه اگر وزیر بشود. مخبر دزفولی ۱۴ سال در انقلاب فرهنگی چه کرد که حالا می خواهد در ریاست جمهوری انجام دهد.

آقای زاکانی چه طور؟

او در همان سرجایش در مجلس بماند خوب است.

یعنی نمی تواند از بهارستان برود پاستور بنشیند؟

نه، هرگز.

شانس آقای فتاح را چه طور ارزیابی می کنید؟

او که در تلویزیون به مجری پرید. کسی که اینقدر زود عصبانی می شود می تواند رئیس جمهور شود. او همان رئیس بنیاد مستضعفان بماند کافی اش است. اگر راست می گوید می تواند از بنیاد مستضعفان یک کارتل جهانی درست کند.

موقعیت آقای احمدی نژاد را برای ریاست جمهوری چه طور می بینید؟

احمدی نژاد رفت و تمام شد. الان نسل جدید می خواهیم.

Share