استاندار گیلان تاکید کرد؛

اعلام وضعیت سفید به‌معنای خاتمه کرونا نیست | رصد و پایش شهرستان‌ها روزانه باشد

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اعلام دو شهرستان استان با وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت، این مهم را به معنای پایان کرونا ندانست و تاکید کرد که لازم است رصد و پایش شهرستان ها با آمادگی کامل و به صورت روزانه، توسط دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: تا روز گذشته ۱۳۲ شهرستان در سراسر کشور و دو شهرستان سیاهکل و رضوانشهر نیز در گیلان، وضعیت سفید و کم خطر دارند و ممکن است طی روزهای آتی شهرستان‌هایی از وضعیت زرد به قرمز و از زرد به سفید یا بالعکس تغییر شرایط دهند.

وی ادامه داد: این رصد و پایش با آمادگی کامل توسط دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد و به صورت روزانه از طریق دبیرخانه ستاد به فرمانداران برای انجام فرآیند بازگشایی اماکن مورد نظر اعلام شود.

استاندار گیلان با اشاره به همکاری ۸۳ درصدی مردم کشورمان در رعایت اصول بهداشتی طبق آمار اعلام شده در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: این آمار نشان دهنده همکاری مردم با مسئولان است و بر این مبنا شاهد کاهش مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستیم.

دکتر زارع با اغتنام فرصت و قدردانی از کادر فداکار درمان استان افزود: اصول بهداشتی، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی در گیلان بعنوان یکی از مولفه‌های اثربخش در سیر نزولی تعداد مبتلایان و افراد بستری‌ها ، رعایت شده و اکنون شاهد تثبیت این بیماری و مدیریت آن در استان هستیم.

وی با تصریح اینکه اعلام وضعیت سفید برای شهرستانی به منزله خاتمه یافتن کرونا نیست، گفت: باید این آگاهی را نیز به عموم مردم بدهیم که در صورت رعایت نشدن دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی، شرایط تغییر می کند و البته همچنین با تشدید این مراقبت ها به وضعیت سفید در شهرستان‌ها دست می یابیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا درخصوص بازگشایی مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: مساجد شهرستان های دارای شرایط کم خطر از امروز بازگشایی شده و در روز جمعه نیز نمازهای جمعه اقامه می شود البته معتقدم باید مراقبت های بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها، بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی تاکید کرد: باید مسائل بهداشتی و مراقبتی در مبادی ورودی مصلی‌ها و مساجد کنترل شود و تعداد حضور افراد براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باشد.

استاندار گیلان گفت: انتظار می‌رود با تأکید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، خطبه‌های نمازجمعه و فرآیند برگزاری مراسم در مصلی‌ها به نحوی برنامه‌ریزی تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

وی یادآور شد: بازگشایی ها، با آرامش و به صورت پلکانی انجام خواهد شد و باید توصیه های بهداشتی، همواره مورد توجه باشد و نظرهای کارشناسان بهداشتی و دستورالعمل‌ها برای رعایت دقیق آنها اطلاع‌رسانی شود.

دکتر زارع با بیان اینکه انتظار دارم رسانه ها بویژه صدا و سیمای مرکز گیلان تولیدات محتوایی خود را در قالب سه مولفه صبر، آموزش و امید به مردم ارائه کند، اظهار داشت: باید از یکسو آموزش های لازم تداوم داشته باشد و از سوی دیگر، در کنار تلاش برای افزایش تاب آوری و صبوری در جامعه مطابق با آموزه های دینی و با استفاده از فضای ماه رمضان، امیدآفرینی میان اقشار مختلف مردم استمرار یابد.

وی خاطرنشان کرد: با هدایت کارگروه تولید، توزیع و نظارت ستاد استانی مدیریت کرونا، تولید برخی اقلام بهداشتی و محلول‌های ضدعفونی کننده که بیشتر از نیاز مردم استان است، به خارج از استان توزیع می شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در این خصوص متقاضی صادرات نیز وجود داشته باشد، با تصمیم وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مساعدت خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت همکاری بیش از پیش صدا و سیما و کارگروه رسانه و فضای مجازی در راستای افزایش آموزش ها در شرایط امروز و پساکرونا تأکید کرد و گفت: با تصمیم امروز ستاد، امکان بازگشایی و ازسرگیری فعالیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای پس از ثبت نام در سامانه بهداشت و رعایت پروتکل‌های مراقبتی وجود دارد.

وی در خاتمه سخنانش، ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و با اشاره به تجربه جدیدی که از نیایش با پروردگار و مناجات با خدا پیش روی ما نهاده شده، ابراز امیدواری کرد بتوانیم از دعاهای این ماه پربرکت و راز و نیاز با خداوند رحمان بیشترین بهره را ببریم.

استاندار گیلان شکل گیری رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و کسانی که در ایام بیماری کرونا آسیب دیدند را موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب عنوان و از مردم نیکوکار استان که همچون همیشه به یاری هم وطنان در سراسر کشور شتافته اند ، قدردانی کرد.

Share