میزان وثیقه به تناسب مبلغ وام چقدر است؟

اسامی ۱۳ کسب و کار مشمول دریافت تسهیلات کرونا+ جزئیات دریافت وام

با فعال شدن سامانه کارا از امروز، امکان ثبت‌نام متقاضیان و کارفرمایان برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا فراهم و اسامی ۱۳ گروه شغلی که امکان دریافت این تسهیلات را دارند، اعلام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام وزارت کار سامانه کارا از امروز برای ثبت نام کارفرمایان و متقاضیان وام کرونا در دسترس است؛ البته از بعد از ظهر روز گذشته سامانه فعال شده بود و لذا افرادی که به سامانه مراجعه کردند توانستند فرایند ثبت نام و درج اطلاعات خود را تکمیل کنند.

پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا یکی از سیاستهای وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاهها و صیانت از نیروهای کار است و براین اساس ۱۳ رسته شغلی شناسایی شده که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند، می‌توانند از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.

این کسب و کارها می‌توانند برای ثبت‌نام در سامانه کارا اقدام کنند. البته وزارت کار یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده‌اند را شناسایی کرده و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرده است. در این پیامک اعلام شده کارفرمایان در صورت تمایل می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند.

بنگاههایی مشمول دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند که کد کارگاهی داشته، از سال گذشته تاکنون فعال بوده و نیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند به نحوی که شاغل بیمه شده داشته و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند پس از تایید اطلاعات از سوی داده‌های تامین اجتماعی، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی خواهند شد.

بنگاه‌های به شدت آسیب دیده از کرونا می‌توانند جهت اطلاع از نحوه ثبت‌نام و دریافت وام و تسهیلات حمایتی کرونا به این راهنما مراجعه کنند.

با توجه به آنکه ثبت‌نام در سامانه کارا نیازمند مطالعه دقیق قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها است، پیشنهاد می‌شود صاحبان کسب و کارهای به شدت آسیب دیده قبل از هرگونه ثبت‌نام، متن توافق‌نامه و تعهد ورود به سامانه را با دقت مطالعه کنند.

تسهیلات حمایتی به واحدها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آنها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است و میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده‌اند به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تامین اجتماعی مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام ( ۷۰ درصد هزینه دستمزد و ۳۰ درصد امور عملیاتی) و برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده‌اند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده تامین اجتماعی (۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد سایر امور عملیاتی) پرداخت می‌شود.

میزان وثیقه به تناسب مبلغ وام چقدر است؟

برای دریافت تسهیلات تا ۱۲ میلیون تومان ارائه سفته توسط متقاضی، برای تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومانی سفته متقاضی به همراه یک ضامن، برای تسهیلات ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومانی سفته فرد متقاضی به علاوه دو ضامن، تسهیلات ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی سفته به همراه سه ضامن و برای دریافت تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، ارائه تضمین از سوی صندوق ضمانت و یا به تشخیص بانک ارائه وثایق متعارف الزامی‌ است.

پس از ارسال پیامک وزارت کار به افراد و بنگاههای مشمول، کارفرمایان و متقاضیان امکان ثبت نام در سامانه کارا را به دست آورده و در مرحله آخر، اطلاعات ثبت شده جهت پرداخت تسهیلات حمایتی به بانک عامل ارسال می‌شود.

ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا صرفا در رسته‌های مجاز و پرداخت تسهیلات به واحد کسب و کار به صورت مرحله‌ای صورت می‌پذیرد. همچنین در صورت هزینه‌کرد تسهیلات دریافتی در غیر مصادق تعیین شده، جریمه و محدودیتهایی از جمله محرومیت از دریافت هرگونه خدمات بانکی درنظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات منوط به ارائه لیست بیمه تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ به سازمان تامین اجتماعی است و در صورتی که نیروی شاغل بنگاه از مقرری بیمه بیکاری در ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد  ۱۳۹۹ استفاده کند، مشمول بهره مندی از این تسهیلات نخواهد شد.

Share