مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد:

از سرگیری بیمه معتادان از ۱۵ اردیبهشت | پوشش ۹۰ درصدی هزینه درمان مبتلایان کرونا

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، گفت: با مصوبه جدید در قانون بودجه ۹۹ دوباره بودجه بیمه معتادان به سازمان های بیمه‌ای برگشت و از ۱۵ اردیبهشت اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، طاهر موهبتی در بیست و هفتمین جلسه شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رمضان، گفت: با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ در سازمان بیمه سلامت، گفت: پروژه پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که در سال ۹۸ انجام شد. مهم‌ترین کار این پایگاه حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای بود. معیار اصلی در این پایگاه کد ملی اشخاص بیمه شده است و از این پس تمام ارائه دهنگان خدمت مکلف خواهند بود برای ارائه خدمت، ‌ اطلاعات لازم را از این پایگاه استعلام کنند.

رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستان های دولتی

وی در خصوص اقدام مهم دیگر این سازمان در سال گذشته افزود: رسیدگی الکترونیک به اسناد امروز در کلیه بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار پرونده بستری در سال گذشته از این فرایند عبور کرده و اکنون ۸۷ درصد اسناد در این فرایند به صورت حساب می‌رسد. پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۹۹تمام بیمارستان‌های غیر دولتی را نیز مشمول این طرح کنیم که دیگر مورد بستری در کشور نداشته باشیم که رسیدگی به اسناد او الکترونیکی صورت نگیرد.

پیش بینی اجرایی شدن نسخه نویسی الکترونیک در ۷۰ درصد مطب های طرف قرارداد در سال جاری

موهبتی در خصوص نسخه نویسی الکترونیک و اجرایی شدن آن ادامه داد: این کار در ۳۰ درصد شهرستان‌ها قرار بود انجام شود که خوشبختانه این اتفاق در ۲۳۵ شهرستان میسر شد و از این تعداد بخش مورد توجه مطب‌های طرف قرار داد ما بودند. در سال ۹۹ پیش بینی می‌کنیم ۷۰ درصد مطب‌های طرف قرارداد در کشور تحت پوشش نسخه‌نویسی الکترونیک قرار گیرند که اتفاق بزرگی خواهد بود. البته توجه به این نکته ضروری است که یک مبحث زیر ساخت فنی است که به عهده بیمه‌ها است و یک نکته زیرساخت اجتماعی که از عهده بیمه‌ها خارج می‌شود. در صورتی که زیرساخت‌های اجتماعی و فنی به شکل همزمان اجازه دهد، می توانیم به سمتی حرکت کنیم که به جز نسخه الکترونیک نسخه دیگری را قبول نکنیم. ما باید در سال ۱۴۰۰ پروژه‌ها را به اتمام برسانیم. البته درست است که باتغییر دولت‌ها ممکن است دیدگاه‌ها یا خرد جمعی متفاوت شود، اما نباید کاری بر زمین بماند.

از سرگیری بیمه ۴۳هزار معتاد از ۱۵ اردیبهشت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال ۹۸ به علت اینکه قرار بود بودجه بیمه معتادان به ستاد مبارزه با مواد مخدر برود، این بیمه معلق شد، افزود: در نهایت بودجه به این ستاد هم نرفت، اما با مصوبه جدید در قانون بودجه ۹۹ دوباره این بودجه به سازمان های بیمه‌ای برگشت و از ۱۵ اردیبهشت اجرایی خواهد شد …

موهبتی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای معتادان از ۱۵ اردیبهشت برای ۴۳ هزار معتاد برقرار می‌شود و معتادان از این تاریخ می توانند در ۱۵۹ مرکز درمان اعتیاد دولتی و ۲۷۴ مرکز خصوصی ۹ خدمت مختلف از جمله سم زدایی، درمان نگهدارنده و مشاوره روانشناسی را در این مراکز با پوشش ۷۰ درصدی بیمه دریافت کنند.  از ۴۳ هزار معتاد تحت پوشش بیمه حدود ۲۸ هزار نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.

وی علت اینکه این خدمات از ۱۵ اردیبهشت ارایه می‌شود را اینگونه تصریح کرد: در حال حاضر که منتظر تعرفه جدید خدمات بودیم و چون مصوب نشد، قرار شد از این تاریخ با آخرین تعرفه مصوب اجرایی شود.

ابتلای ۲۳هزار بیمه شده بیمه سلامت به کرونا | مجوز تجویز سی تی اسکن به پزشکان عمومی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره هزینه بیمه مبتلایان به کرونا گفت: تاکنون ۲۳ هزار بیمه شده سازمان بیمه سلامت که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، تحت پوشش قرار گرفتند و معادل ۱۲۵ هزار تخت روز همه خدمات درمانی و تشخیصی از جمله سی تی اسکن و همه داروهای موجود در پروتکل درمان این بیماری تحت حمایت بیمه است و ۹۰ درصد هزینه این بیماران پرداخت می شود. نکته قابل توحه این است که سقف خدماتی مانند سی‌تی اسکن یا ام آر آی که بر اساس پروتکل‌ها باید در مدت زمان مشخصی انجام می‌شد، برداشته شد و همچنین حتی پزشک عمومی نیز با توجه به کرونا می‌تواند این خدمات را تجویز کند.

برقراری “بیمه روی تخت” برای بیماران اورژانسی کرونا

وی افزود: بیمه شدن افراد روی تخت بیمارستان حذف شده بود، اما با توجه به شرایط،  بیماران کرونا که اورژانسی تلقی می‌شوند روی تخت بیمارستان هم بیمه می‌شوند.

چاپ سالانه ۲۲ میلیون دفترچه بیمه و تلاش برای حذف کامل دفترچه کاغذی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به آغاز طرح استحقاق سنجی‌ از سال ۹۸،  ادامه داد: در سال ۹۹ استحقاق سنجی بخش سرپایی را به نتیجه خواهیم رساند.  استحقاق سنجی در بخش سرپایی بسیار دشوارتر است و ما در تلاش هستیم به سمت حذف دفترچه کاغذی برویم.

وی با تاکید بر اینکه با تقویت زیرساخت اینترنتی باید به سمت حذف تدریجی کاربرد دفترچه بیمه برویم، تصریح کرد: سالانه ۲۲ میلیون دفترچه به چاپ می‌رسید که این رقم باید کاهش پیدا کند.

بدهی سال ۹۷ بیمه سلامت تسویه شد

وی در خصوص پرداخت‌ بدهی‌های این سازمان، افزود: بر اساس تخصیص‌های صورت گرفته توانستیم بدهی‌های سال ۹۷ را به صفر برسانیم. اکنون نیز بدهی ما از سال ۹۸ به داروخانه‌های خصوصی در آذرماه، بخش دولتی و بیمارستانی در آبان ماه و در بخش بیمارستان‌های خصوص نیز به طور متوسط در آبان و آذر قرار داریم. البته در جلسات آتی در خصوص میزان منابع و مصارف سال ۹۸ توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد، اما مفتخریم که در سال ۹۸ توانستیم سقف بودجه را رعایت کنیم؛ درحالی که ممکن بود با کسری بودجه مواجه شویم.

وی در خصوص ارزیابی وسع و اقدامات صورت گرفته پیرامون آن، افزود: تا کنون ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر برای ارزیابی وسع مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در دهک‌های پایین تعیین شدند که حدود ۵۳ درصد از کسانی را تشکیل می‌دهند که باید به شکل رایگان بیمه شوند. اکنون حدود ۴۵۰ هزار نفر دفترچه رایگان را اخذ کرده‌اند و برای اولین بار حدود ۵۰۰ هزار بیمه پرداز داریم. اکنون نیز در بحران کرونا کار ارزیابی وسع برای افرادی که باید روی تخت بیمارستان بیمه شوند ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌شود تا از هدر دادن زمان جلوگیری کنیم.

سامانه ۱۶۶۶ بیمه سلامت پاسخگوی روزانه ۱۰هزار تماس مرتبط با کرونا

وی با بیان اینکه شیوع کرونا با تمام معایبی که داشت به تقویت سیستم آی‌تی کشور کمک کرد، گفت: از آغاز این معضل در کشور مراکز ۱۶۶۶ با ظرفیت ۱۳۰ خط با حضور ۷۰ پرستار و ۴۰ پزشک پاسخگوی سوالات مردم و روزانه ۱۰هزار تماس بودند و با همین ظرفیت توانستیم کاری کنیم مراجعات بی دلیل و از روی ترس مردم به مراکز درمانی کاهش پیدا کند. همچنین اعلام کردیم قرار است دفترچه‌های بیمه مردم تا تیرماه تمدید شود و از سوی دیگر بیماران خاص نیز بر اساس همان پروتکل خاصی که داشتند خدمات را دریافت کنند.

هزینه حدود ۶۰ میلیارد تومانی بیمه سلامت برای کرونا تاکنون

موهبتی ادامه داد: بر اساس گزارشات تا حدود ۱۰ روز قبل، حدود ۶۰ میلیارد تومان برای بحران کرونا هزینه کرده‌ایم که البته اعلام رقم دقیق آن منوط به رسیدن اسناد به دستمان است. با کاهش  اعمال غیر ضروری هزینه‌هایمان حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است و همچنین ۳۸ درصد بار مراجعات ما کم شده است. البته این نکته نیز مهم است که هزینه‌ها دربخش سی‌تی اسکن با افزایش روبرو بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌هایی که قرار بود در سال ۹۸ به سرانجام مشخصی برسد، اما به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، اظهار کرد: مشوق‌های بیمه‌ای که قرار بود از اول اسفند در گلستان و زنجان آغاز به کار کند به مشکل برخورد، اما امیدواریم اقدامات مربوط به این طرح را از تیر ماه از سر گیریم تا مردم با رعایت ریسک فاکتوهایی مانند کنترل فشارخون، چاقی و… از تخفیفات بیمه‌ای برخوردار شوند.

وی افزود: طرح دیگری که اقدامات آن به صورت کامل صورت نگرفت پوشش بیمه‌ای خدمات هوم کر یا پرستاری در منزل بود که در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گرفت. خدمات هوم کر از مناظر مختلفی همچون کاهش هزینه‌ها و حضور بیمار درکنار  عزیزانش بسیار مناسب است.

وی درباره وضعیت تعرفه های سلامت در سال جاری با بیان اینکه وضع تعرفه‌ها باید در تمام بخش‌ها به گونه‌ای باشد که هم خدمت گیرنده و هم ارائه دهنده خدمت هر دو راضی باشند، گفت: تعرفه‌های جدید هنوز در شورای عالی بیمه درحال بررسی است  و به زودی اعلام خواهد شد.

موهبتی در خصوص طرح ‌های این سازمان در سال۹۹ بیان کرد: اکنون سه پایگاه “قواعد بیمه‌گری” و پایگاه شرکایی سازمان بیمه سلامت” و ” پایگاه برخط اطلاعات بیمه شدگان” به شکل مجزا در حال فعالیت هستند که قرار است در سال ۹۹ این سه پایگاه با یکدیگر ادغام شود.

ابتلای ۹۰ تن از کارکنان بیمه سلامت به کرونا

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ابتلای کارمندان سازمان بیمه سلامت به کرونا، تصریح کرد: متاسفانه ۹۰ نفر از همکاران ما به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۳ نفر جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان هک شدن سیستم‌های اطلاعاتی و نشت اطلاعات افراد، گفت: هک شدن سیستم‌ها برای تمام دنیا وجود دارد. حتی در پیشرفته ترین کشورها نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد. نباید به منافع و اقدامات مناسب در کشور ظلم کنیم و تنها موضوعات و ناکامی‌های اینچنینی را عنوان کنیم.

Share