یادداشت/ کیوان بهمنش

چرا باید موضوع مدیریت بحران کرونا را همگانی کرد؟

اگر اجرای اثربخش راه حل فاصله گذاری اجتماعی در کشور را در دو بخش مردم و مسئولین بررسی کنیم، بدون تعارف برای مردم در اجرای اثربخش این راه حل باید نقش و اثر عمده‌تری نسبت به مسئولین قائل شد.

کیوان بهمنش؛

فرآیند پیشگیری و پیش بینی از وقوع بحران و برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران را مدیریت بحران گویند.

واکنش دربرابر بروز فاجعه، کاملاً متمایز از واکنش در برابر احتمال وقوع آن است. مردم و مسئولان عادت ندارند به حوادث و زمینه‌های خطر ساز طبیعی و فناوری اطراف خود تا مادامیکه به یک فاجعه هولناک تبدیل نشده اهمیت دهند و این به این معناست که سطح دانش و آگاهی عمومی مردم و مسئولین در مورد این موضوع در حد پایینی قرار دارد و لازم است که با برگزاری آموزش‌های عمومی در مورد وقوع حوادث ناگوار، حساسیت مسئولان و همچنین مردم را نسبت به اهمیت این موضوع افزایش دهد. آموزش و آگاهی بخشی همگانی در مدیریت بحران اهمیت و ضرورتی انکار ناپذیر دارد.

امروز بعد از فروکش نمودن پیک اپیدمی کرونا در ایران، تصمیم به بازگشایی بخش عمده‌ای از اقتصاد در میهن گرفته شده است.

پرسش اینجاست؛ مهم‌ترین فاکتور کاهش ریسک این تصمیم برای کشور چه است؟

آیا در فرایند تصمیم گیری‌های اینچنینی فرایندی برای آنالیز ریسک تصمیم‌هایمان داریم؟

مهم‌ترین فاکتور کاهش ریسک تصمیم ملی بازگشایی بخش عمده‌ای از اقتصاد، آموزش و فرهنگ سازی همگانی در مدیریت این بحران است!

دولت در چهل و هشت ساعت اخیر چه میزان برای نهادینه کردن مفاهیم ابتدایی راه حل فاصله گذاری اجتماعی در جامعه تلاش کرده است؟

نهادهای عمومی برآمده از رأی مردم چقدر تلاش خود را به شکل سازماندهی شده و همگن برای تبیین این مفاهیم صرف کرده‌اند؟

ببینید اگر اجرای اثربخش راه حل فاصله گذاری اجتماعی در کشور را در دو بخش مردم و مسئولین بررسی کنیم، بدون تعارف برای مردم در اجرای اثربخش این راه حل باید نقش و اثر عمده‌تری نسبت به مسئولین قائل شد. اگر می‌خواهیم ریسک تصمیم بازگشایی بخش عمده‌ای از اقتصاد را کاهش دهیم، باید همگانی کردن موضوع مدیریت بحران کرونا را برای عموم مردم از راه آموزش همگانی آشکار سازیم و همه نهادهای رسمی در فرهنگ سازی مدیریت بحران در این ساعتهای طلایی نقش داشته باشند و مدیریت بحران باید به عنوان جزئی از فرهنگ مردم شده و ملکه ذهنشان شود.

امروز در سطح شهر رشت به عنوان یکی از قطبهای مهم درگیری با این اپیدمی، با کمال تأسف کمتر اثری از نمادها و الگوهای سمعی و بصری برای آموزش همگانی مدیریت این بحران بر مبنای راه حل فاصله گذاری اجتماعی مشاهده می‌شود.

سازمان‌های عمومی همچون شهرداری‌ها امروز باید در خط مقدم ارائه آموزش‌های همگانی به این بحران ورود نمایند!

پ ن: تصویر مربوط است به شهر ویکتوریا مرکز استان بریتیش کلمبیا کانادا

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share