سرپرست جمعیت هلال احمر؛

هلال احمر به ۲ میلیون فرد بیکار شده در بحران کرونا کمک می‎کند | بیشترین کمک از چین بود

سرپرست جمعیت هلال احمر گفت: اقشار زیادی از مردم از جمله دستفروشان و افراد روزمزد در بحران کرونا دچار مشکلات معیشتی شدند. هلال احمر طی روزهای آینده به صورت شفاف کمک‌های مالی را بین این نیازمندان توزیع می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا؛ کریم همتی روز جمعه در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: هلال احمر از زمان شروع بحران کرونا در کنار وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی و مدیریت بحران بوده است و وظایف خود را به کمک خیرین و داوطلبان این جمعیت انجام داده است.

وی افزود: بحران کرونا هنوز تمام نشده است و در این بحران بخش زیادی از افراد آسیب پذیر تحت فشار قرار گرفتند و نتوانستند کارهایشان را انجام دهند، از جمله دستفروش ها و کارگران روز مزد دچار مشکلات معیشتی شدند، هلال احمر در خدمت این عزیزان است و در روزهای پیش رو کمک هایی جمع آوری می کنیم و به صورت شفاف در اختیار هموطنانی قرار می دهیم که از این بحران آسیب دیدند و کارهایشان را از دست دادند.

همتی گفت: حدود دو میلیون نفر افرادی که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند و کارمند هم نیستند و در بحران کرونا دچار مشکلات مالی شدند شناسایی شدند که طی روزهای آینده کمک های مالی (۲۰۰ هزار تومان) و بسته های معیشتی قبل از ماه رمضان در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی گفت: مشاغل آزاد زیادی هستند که طی روزهای گذشته درآمد مناسب نداشته اند. البته گروه هدف ما کسانی هستند که در تهیه نیازهای معیشتی دچار مشکل جدی شده اند. مثلا بنده خودم پزشک هستند و ۴۵ روز است مطب نرفته ام اما جزو دو میلیون نفر نیازمند کمک نیستم. بنابراین با کمک دولت و استانداری ها افراد نیازمند را شناسایی می کنیم. شماره حسابی برای جمع آوری مک های مردمی اعلام خواهیم کرد و هر چه کمک های مردم بیشتر باشد. به افراد بیشتری می توانیم کمک کنیم.

همتی گفت: دولتهای قدرتمند نیز از پس کنترل این بیماری بر نیامده اند اما ما در ایران با توجه به تحریم ها توانستیم بیماری را مدیریت کنیم با این حال برای مدیریت همه جانبه به تنهایی از دولت ها ممکن است کاری بر نیاید به همین علت شماره حسابی را در روزهای آینده اعلام می کنیم و از مردم می خواهیم که به ما کمک کنند تا به صورت شفاف این کمک ها را در اختیار افراد آسیب دیده در بحران کرونا قرار دهیم.

بسته کمکی برای ۵۰۰ هزار بیمار خاص 

سرپرست جمعیت هلال احمر افزود: اقدام دیگری که انجام خواهیم داد حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و بیماران نادر در بحران کروناست. طی روزهای آینده ۵۰۰ هزار نفر از این بیماران را تحت پوشش  هلال احمر قرار می دهیم به کمک به داوطلبان و خیرین هلال احمر خدماتی را در منازل این افراد به آنان ارائه خواهیم کرد.

همتی گفت: یکی از مشکلات درمانی در بحران کرونا کمبود ونتیلاتور و دستگاه تنفس مصنوعی در بخش های مراقبت ویژه بیمارستانهاست. وزارت بهداشت اعلام کرده که حدود دو هزار دستگاه ونتیلاتور کم دارد. برای رفع این مشکل خیرین به کمک آمده اند و قول داده اند که صد دستگاه ونتیلاتور خریداری کنند. ۵۲ دستگاه ونتیلاتور از این تعداد خریداری شده و از فردا با حواله و معرفی وزارت بهداشت توزیع می شود. البته اگر نیت خیرین این باشد که در جای خاصی این دستگاهها بکارگیری شود به آن عمل می کنیم. ارزش مالی هر یک از این دستگاهها ۱۶۰ میلیون تومان است و خیرین ۱۶ میلیارد تومان برای خرید این دستگاهها متقبل شده اند که طی روزهای آینده با خرید آنها در بیمارستانهای مناطق محروم مستقر می شود.

وی ادامه داد: با دستور ستاد ملی کرونا بخشی از غربالگری و تب سنجی مردم نیز به عهده هلال احمر گذاشته شده است که با کمک ۳۴۰۰ داوطلب وحوانان هلال احمر با استقرار ۸۵۱ اکیپ غربالگری انجام می شود.

وی گفت: ۵۰۰ هزار بیمار خاص و سرطانی در معرض خطر جدی هستند. به همین علت بسته هایی از محل کمک خیرین تهیه کرده ایم که حاوی دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی است که از روز شنبه و یکشنبه در منزل افراد مبتلا به سرطان، بیماران  eb، بیماران هموفیلی و دیالیزی به آنان تحویل می شود.

بیماران بعد از تب سنجی رها نمی شوند

همتی در پاسخ به ایرنا درباره رها شدن افراد دارای تب در غربالگری ورودی شهرها گفت: بحران کرونا هنوز تمام نشده است و غربالگری ها با همان جدیت گذشته انجام می شود تاکنون ۲۱ میلیون نفر در ۷.۵ میلیون خودرو در ورودی شهرها غربالگری شده اند. ۱۴ میلیون نفر علامت دار بودند. این افراد رها نمی شوند و به مراکز بهداشتی و درمان وزارت بهداشت هدایت می شوند.

وی افزود: کار غربالگری در ورودی شهرها در ۱۳ استان در حال انجام است و آموزش عمومی درباره مراقبت های بهداشتی نیز در حین غربالگری و از طریق سایت corona.ir انجام می شود و تاکنون ۵۴ میلیون نفر از آموزش همگانی هلال احمر استفاده کرده اند و ۱۰ میلیون نفر از سایت اعلام شده بازدید کرده اند.

خرید داروهای خارج از فارماکوپه

سرپرست جمعیت هلال احمر درباره محتوای کمک های بین المللی به ایران و وجود داروهای جدید خارج از فارماکوپه ایران در این محموله ها به ایرنا گفت: هیچ داروی خارج از فارماکوپه ایران در کمک های اهدایی خارجی نبوده و اگر در جایی این داروها مورد نیاز بوده خریداری شده است.

وی افزود: در مورد برخی داروها مثل تامی فلو و کلترا کمبود داشتیم و به همین علت داروی تامی فلو از پروتکل دارویی کرونا حذف شد اما این دارو نیز که از گذشته برای درمان آنفلوانزا در کشور مصرف داشت وارد کشور و در داروخانه ها توزیع شد. هلال احمر و سازمان  غذا و دارو همکاری نزدیک دارند و هر دارو و کالاهایی که مورد نیاز باشد وارد می کنیم به همین علت اکنون در مورد اقلام دارویی در کشور کمبود نداریم.

بیشترین کمک از چین بود

وی ادامه داد: کمک های اهدایی کشورها و صلیب سرخ ها بیشتر در قالب ماسک، مواد ضدعفونی و گان بوده است. این کمک ها از کشورهای مختلفی از جمله ژاپن بوده است. بیشترین کمک را نیز دولت چین داشته است. همه این کمک ها در اختیار انبار مرکزی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا قرار گرفته است تا در جایی که نیاز دارند توزیع شود.

وی گفت: کمک های اهدایی از ۲۴ کشور دنیا در بحران کرونا به ایران به صورت نقد یا اقلام امدادی وجود داشته است. همکاری جدیدی نیز با صلیب سرخ سوئیس هم درخواست همکاری داشته است که بتوانیم برخی اقلام مورد نیاز را از این طریق وارد می شود.

همتی افزود: در برخی کشورها با توجه به  تحریم های بانکی و مشکل انتقال پول کمک که در همان کشور به کالاهای مورد نیاز تبدیل و به کشور منتقل می شود از جمله کمک یک میلیون دلاری ژاپن که به اقلام مورد نیاز تبدیل شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

همتی افزود: همزمان با این اقدامات باید ماسک، گان یکپارچه و مواد ضدعفونی هم تهیه می کردیم. این اقلام نیز تولید و در اختیار ستاد ملی  کرونا قرار گرفت. یک دستگاه تمام اتوماتیک تولید ماسک نیز وارد شده است که از روز دوشنبه روزانه ۷۰ هزار ماسک تولید می کند.

سرپرست جمعیت هلال احمر گفت: ۳۷ داروخانه هلال احمر در کل کشور و به خصوص دو داروخانه مرجع در تهران داروها و اقلام مورد نیاز مردم را توزیع می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند.

سرپرست جمعیت هلال احمر گفت: این جمعیت همزمان با بحران کرونا در ۲۵ استان کشور نیز برای مقابله با سیل در حالت آماده باش است.

وی درباره تولید ماسک پارچه ای گفت: ماسک های پارچه اتوکلاو و ضدعفونی می شوند و بعد از تایید سازمان غذا و دارو توزیع می شوند البته ماسک های جدیدی که از هفته آینده روزانه ۷۰ هزار تولید می شوند، ماسک پارچه ای نیست و ماسک جراحی و بیمارستانی است که از روز دوشنبه توزیع می شود.

ضدعفونی اماکن عمومی و حاشیه شهرها

همتی درباره ضدعفونی کردن اماکن عمومی گفت: کمک های زیادی از طرف نهادهای مختلف از هلال احمر درخواست شده است از جمله کمک به آسایشگاه کهریزیک، زندانها یا حتی ضدعفونی کردن کوره پز خانه ها و حاشیه جنوب شهر تهران که خیلی هم افرادی در آن جا تردد ندارند اما ضدعفونی شدند.

وی افزود: ۴۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده توزیع کردیم و ضدعفونی کردن اماکن عمومی کماکان ادامه دارد.

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان هم اقدامات لازم برای آماده باش سیل انجام شده است و گر چه در این استان خیلی بحران کرونا مانند استانهای دیگر نیست اما بحث غربالگری و تب سنجی اتباع افغانستان نیز در این استان مطرح شده است که در صورت لزوم انجام می شود.

Share