ابتلا به «سندرم ریوی ویروس هانتا» چگونه روی می‌دهد؟

هانتا؛ ویروس کرونای جدید و مرگبار؟ سازمان جهانی بهداشت پاسخ داد

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت ویروس هانتا «معمولا از حیوان به انسان منتقل می شود و انتقال آن از انسان به انسان به ندرت روی می دهد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از یورونیوز؛ دولت چین در حالی برای احیای اقتصاد این کشور پس از شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» آماده می شود که شایعاتی مبنی بر شیوع ویروس دیگری در این کشور پخش شده است.

یکی از رسانه های دولتی چین پیش از این گزارش داده بود که یک نفر به دلیل ابتلا به ویروس هانتا در استان شاندونگ جان باخته است. به دنبال انتشار این خبر مطالب زیادی در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله فیسبوک و توئیتر مبنی بر احتمال مواجهه جهان با یک بیماری همه گیر دیگر منتشر شد.

این مطالب هزاران بار در شبکه های اجتماعی مختلف بازنشر شد. همزمان برخی شبکه های تلویزیونی هند نیز گزارش هایی در مورد ویروس هانتا پخش کردند. این در حالی است که ادعاهایی که در مورد شیوع ویروس هانتا مطرح می شود بی پایه و اساس است.

دانشمندان اعلام کرده اند که هانتا یک ویروس جدید محسوب نمی شود و انتقال آن از انسان به انسان بسیار به ندرت روی می دهد.

ابتلای سالانه ۱۰ هزار نفر
سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به یورونیوز در مورد شایعات پخش شده درباره ویروس هانتا تاکید کرد که این ویروس «یک بیماری بومی در چین» محسوب می شود.

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت ویروس هانتا «معمولا از حیوان به انسان منتقل می شود و انتقال آن از انسان به انسان به ندرت روی می دهد.»

آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که سالانه ۱۰ هزار مورد ابتلا به ویروس هانتا گزارش می شود. میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس نیز در هر سال حدود ۱۰۰ نفر است.

مقامات محلی در استان های مختلف چین موظف هستند که موارد ابتلا به ویروس هانتا را به مقامات مسئول در حوزه بهداشت و سلامت این کشور گزارش کنند. با این حال موارد ابتلا به این ویروس اغلب به سازمان جهانی بهداشت گزارش نمی شود زیرا از نظر این سازمان این موارد نشاندهنده «شیوع یک بیماری که باعث نگرانی در سطح بین المللی شود» نیست.

ابتلا به «سندرم ریوی ویروس هانتا» چگونه روی می‌دهد؟
از سوی دیگر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا نیز اعلام کرده است که ویروس هانتا اغلب از طریق تماس با «جوندگان» شیوع پیدا می کند. دانشمندان این مرکز همچنین بر این باور هستند که آن نوع از ویروس هانتا که باعث بروز بیماری در انسان ها می شود از طریق تماس فرد با یک فرد دیگر منتقل نمی شود.

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا «شما از طریق تماس با یک فرد مبتلا یا بوسیدن او به ویروس هانتا مبتلا نمی شوید. تماس با یکی از کارکنان بخش بهداشت و درمان که با فرد مبتلا به ویروس هانتا در تماس است هم باعث انتقال ویروس نمی شود.»

ویروس هانتا از طریق تماس با ادرار، بزاق دهان و مدفوع جوندگان یا استنشاق آنها به انسان منتقل می شود. این ویروس منجر به بروز بیماری «سندرم ریوی ویروس هانتا» (HPS) در انسان می شود.

نتیجه تحقیق بر روی آن دسته از کارکنان بخش بهداشت و درمان که با بیماران مبتلا به ویروس هانتا در تماس بوده اند نشان می دهد که هیچ کدام از آنها به این ویروس مبتلا نشده اند.

از سوی دیگر نتیجه یک پژوهش جدید نیز نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به «سندرم ریوی هانتا» پس از دوره ای از «تماس دنباله دار با جوندگان» مانند موش آهویی به ویروس هانتا مبتلا شدند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در ایالات متحده اعلام کرده است که تنها موارد معدودی از انتقال ویروس هانتا از انسان به انسان در شیلی و آرژانتین گزارش شده است.

تاکنون واکسن و یا درمانی برای بیماری های «سندرم ریوی هانتا» و «کووید ۱۹» کشف نشده است.

Share