وزیر بهداشت در صحن علنی:

نباید دچار توهم شویم که به مرحله مهار کرونا رسیده‌ایم|نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد

وزیر بهداشت با بیان اینکه صداقت و راستگویی با مردم را بالاترین سرمایه اجتماعی می دانم، تاکید کرد: برخلاف توصیه عده ای مبنی بر اعلام نشدن نتایج اولیه مثبت بودن تست کرونا قبل از انتخابات، اما ما به محض دریافت نتایج در اعلام آن کوتاهی نکردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل  از خانه ملت، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین گزارشات بیماری کرونا را از شهر ووهان چین دریافت کردیم، گفت: بلافاصله پس از اخذ گزارش با همکاری همکارانم، برنامه ای را برای مقابله با ورود احتمالی ویروس کرونا ترتیب دادیم.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا مشخص بودن که ویروس جدید با رویکرد و رفتار مناسب، قطعاً ما را گرفتار خواهد کرد، افزود: اولین مورد در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان ویروس سارس کشور چین را گرفتار کرد که منشأ آن خفاش بود که به انسان منتقل شد. در سال ۲۰۱۳ کرونای جدید در خاورمیانه به عنوان مِرس بروز کرد که اولین مرگ را در عربستان شاهد بودیم که منشأ آن هم شتری بودن که به وسیله خفاش گزیده شده بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه کرونای جدید با رفتار بسیار متفاوت منجر به قتل عام در ووهان چین شد، تاکید کرد: در همان روز اول ما با تشکیل جلسه برای پروازهای مستقیم از چین برنامه ریزی لازم را انجام داده و توصیه های لازم را به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه در اوایل بهمن ماه ما در دانشگاه ها آمادگی های لازم را برای تخت ، امکانات و آزمایشگاه های مورد نیاز ایجاد کردیم، ادامه داد: WHO دو هفته بعد از اینکه ورود ویروس کرونا به ایران تشخیص داده شد، تعداد محدودی کیت آزمایشگاهی در اختیار ایران قرار داد، اما ما از همان اولین روز با همکاری انستیتو پاستور طراحی کیت تشخیص بیماری را در دستور کار قرار دادیم و دو آزمایشگاه را برای تشخیص بیماری در نظر گرفتیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه ما در روزهای ابتدایی پیک پاییزه آنفولانزای N1H1 را داشتیم، افزود: بر همین اساس ما منتظر پیک زمستانه نوع B بودیم که در این شرایط، مواردی از شهر قم به عنوان آنفولانزای حاد گزارش شد که ۸ مورد از آن نوع B تشخیص داده شد.

نمکی با بیان اینکه در ۲۹ بهمن ماه ۲ مورد بیماری با علایم کرونا از قم گزارش شد، گفت: همان موقع اعلام کردیم که این گزارش متفاوت است و بلافاصله تست های لازم را انجام داده و در جلسه ۳۰ بهمن هیات دولت این موارد را به اعضا اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام ۲ مورد احتمال ابتلا به ویروس کرونا، تست های اولیه انجام شد، ادامه داد: بعد از اینکه نخستین آزمایشات مثبت بود، با همکاری انستیتو پاستور، آزمایشات بعدی نیز انجام و جواب آنها مثبت بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج موارد ابتلا به ویروس کرونا، برخی توصیه داشتند که اعلام این موارد قبل از انتخابات درست نیست، تصریح کرد: بنده اعتقادم همواره بر این است که صداقت و راستگویی به مردم، بزرگترین سرمایه اجتماعی است که باید حفظ شود.

نمکی با بیان اینکه امروز، روز ریشه یابی منشأ نیست، تاکید کرد: امروز، روز مبارزه تمام عیار با ویروس کرونا است که تمام سرزمین ما را گرفتار کرده و همدلی و وفاق و مشارکت همگانی تنها راه کنترل و ریشه کن کردن این ویروس است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما در بهمن ماه قبل از بروز نخستین کیس ها در ۳۶ مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.

وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت ۴ تا ۵ برابر ایران است.

وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.

وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.

نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون ۷۱ میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود ۱۵ هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صحبت‌های عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، بیماریابی افزایش یافت به همین دلیل آمار بیماران کرونایی روزانه افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه کرد که با اجرای طرح مذکور بار بیمارستان‌ها کاهش و رسیدگی به بیماران افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد نمایش زیباتری از مقابله با کرونا خواهیم بود، تصریح کرد: فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ و میر ششم هستیم که این عدد در روزهای آینده مطلوب تر می‌شود.

هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست

نمکی با بیان اینکه در گام نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند را اجرایی کردیم ادامه داد: بر اساس نظر تمامی کارشناسان برای مبارزه و مهار کرونا باید اجرای فاصله‌گذاری استمرار داشته باشد اما باید به این امر نیز توجه شود که کشور در حال حاضر با حصر و جنگ اقتصادی روبه‌رو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: فردی که شغل او جوراب‌فروشی است را نمی‌توانیم به حال خود رها کنیم، دو راهکار وجود دارد نخست آن که باید کمک‌های مالی به این افراد پرداخت شود و دوم آن که باید اجازه ادامه فعالیت داشته باشند.

نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد، گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.

وی در پایان از دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل تماس‌های مکرر و پیگیری امور، پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سایر نمایندگان، کادر درمانی، سپاه و نیروهای مسلح تشکر کرد./

Share