حاجی میرزایی مطرح کرد: زمان بازگشایی مدارس مشخص نیست

معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش مشمول افزایش ۵۰ درصدی حقوق شدند

وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه خبر به بیان توضیحاتی درباره زمان بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروزی و جزئیات طولانی شدن سال تحصیلی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر در پاسخ به این سوال که پیش بینی می‌شود که تا چه زمان آموزش مجازی ادامه خواهد یافت و مدارس تا چه زمانی بازگشایی خواهند شد، گفت: در این رابطه تابع سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم. هر هفته چند جلسه تشکیل می‌شود و ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به اطلاعات و آماری که از استان‌ها دریافت می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی، وزارت بهداشت به ما اعلام می‌کند که چه زمانی می‌توانیم مدارس را دایر کنیم. تاکنون وزارت بهداشت به ما اجازه دایر کردن مدارس را نداده است. هر زمانی که وزارت بهداشت به ما اجازه بازگشایی مدارس را بدهد مدارس را دوباره فعال خواهیم کرد.

حاجی میرزایی گفت: در آموزش مجازی نیازمند تعامل بین دانش اموز و معلم هستیم و تلوزیون یک آموزش یک طرفه است به همین جهت ما باید شیوه‌ای را تدوین کنیم که بتوانیم تعامل را بین دانش آموزان و معلمین ایجاد کنیم. شبکه آموزش شاد همین مدرسه واقعی در فضای واقعی در فضای مجازی بازسازی می‌شود. معلمان و مدیران در این شبکه وارد شده و کد ملی خود را وارد می‌کنند و فضایی واقعی برای دانش آموزان ایجاد می‌شود. تلاش می‌شود زیر ساخت این شبکه تا ۱۵ فروردین فراهم شود.

حاجی میرزایی گفت: دنیا با بزرگترین وقفه آموزشی مواجه شده است و بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ دانش آموزان با این موضوع مواجه هستند. آموزش تلویزیونی را در سه کانال طی ۲۸ نوبت از ۲ روز بعد از تعطیلات آغاز کردیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع که اگر تعطیلی مدارس ادامه دار شود سال تحصیلی چقدر ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در ستاد ملی مبارزه با کرونا در این رابطه بحث شده و پیش بینی شده که با احتساب آموزش‌های مجازی اگر نیمه فروردین ماه ۹۹ مدارس باز شود یک ماه به سال تحصیلی افزوده می‌شود و اگر این تعطیلی به انتهای فروردین و یا اردیبهشت برسد به زمان طولانی شدن سال تحصیلی ۴ تا ۶ هفته افزوده خواهد شد. در این زمان افزوده شده از اقداماتی همچون افزوده شدن بر تعداد ساعات آموزش در طول روز تحصیلی و استفاده کردن از پنج شنبه و جمعه‌ها است تا به برنامه تحصیلی سال بعد لطمه وارد نشود.

حاجی میرزایی در ادامه گفت: به هر حال کتاب‌هایی که در نظر گرفته شده باید تمام شود. ۷۰ درصد محتوای آموزشی تا قبل از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به پایان رسیده و ۳۰ درصد از محتوای آموزشی باقی مانده است و این ۳۰ درصد را جبران خواهیم کرد تا سال تحصیلی را بدون کاستی به پایان برسانیم.

معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش مشمول افزایش ۵۰ درصدی حقوق شدند

حاجی میرزایی درباره افزایش ۵۰ درصدی حقوق فرهنگیان گفت: هم معلمان و هم کارمندان اداری آموزش و پرورش مشمول افزایش ۵۰ درصدی حقوق شدند. چون کارکنان اداری قبلا از ظرفیت فصل دهم قانون خدمات کشوری که شامل ۱۰ بند مثل امتیاز شغل و شاغل و فوق العاده ویژه می‌شود هیچ استفاده‌ای نکرده بودند ۵۰ درصد برای آن‌ها رقم بیشتری شد. برای معلمان، چون بحث رتبه بندی را در دو نوبت یکی در سال ۹۴ و ۹۸ اجرا کرده بودیم و از همین ظرفیت ۵۰ درصد استفاده کرده بودیم جمعی از معلمین، چون از این ۵۰ درصد به طول کامل استفاده کرده بودند مشمول این بند نمی‌شدند. البته سه آیتم این ۵۰ درصد را گرفته بودند و برای مابقی محاسبه شد تا رقم افزایش برای آن تعداد معلمین (۳۲ درصد) محاسبه شود. اما برای ۶۲ درصد از معلمین از ۵ تا ۵۰ درصد این افزایش اعمال شد؛ بنابراین همه مشمول این ۵۰ درصد شدند و با سایر کارکنان سر یک خط ایستاده اند. اما چون امتیاز رتبه بندی ذیل این بند محاسبه شده بود در حال گفتگو با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هستیم که ببینیم چطور جریان رتبه بندی را حفظ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این سوال که مهمترین عملکرد آموزش و پرورش در سال ۹۸ را چه می‌دانید؟ گفت: پوشش تحصیلی به ۹۸ و ۱۸ دهم درصد در این سال تحقق پیدا کرد و ۱۵ میلیون دانش آموز در این سال تحت پوشش برده که گام بزرگی است.

وی در ادامه بیان کرد: برای سال ۹۹ مهمترین ماموریت ما اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

Share