کوهکن: می‌توان علیه فردی که گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان ارائه کرده، طرح دعوا کرد

فرصت دفاع به نمایندگانی که مورد اتهام فسادهای اخلاقی و اقتصادی قرار گرفتند داده نشد

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی محسن کوهکن در توضیح  فوریت طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از برگزاری انتخابات عده‌ای از نمایندگان درباره اصلاح قانون انتخابات طرحی را تدوین کردند ولی به خاطر تعطیلی مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا بررسی این طرح به تأخیر افتاد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که  در حین برگزاری انتخابات مجلس دهم شاهد این بودیم که در یک فضای گسترده به نمایندگان اتهام فساد مالی و اخلاقی زده شد، افزود:هیچ فرصتی هم برای دفاع وجود نداشت،  طرحی که تهیه شده به روشن شدن اتهاماتی که در فضای انتخابات به نمایندگان زده می‌شود، کمک می‌کند.

وی  ادامه داد: در هیچ یک از انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی برای رسیدگی به گزارش کذب وجود ندارد و همواره شورای نگهبان و مراجع نظارتی با استناد به همین گزارش‌ها تصمیم‌گیری و تأیید یا ردصلاحیت‌ها را انجام می‌دهد.

کوهکن گفت: شورای نگهبان علم غیب ندارد که در یک مدت کوتاه بتواند نسبت به تأیید صلاحیت افراد اظهارنظر کند،  شورای نگهبان در این مدت کوتاه فقط با استناد به همین گزارش‌ها اظهارنظر می‌کند. با طرح مذکور می‌توان علیه فردی که گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان ارائه کرده، طرح دعوا کرد.

وی بیان کرد: اگر گزارش‌دهنده خلاف واقع گزارش داده باشد، چنانچه مأمور دولتی باشد، انفصال از خدمت و اگر غیردولتی باشد به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود لذا این طرح سلامت گزارش‌ها در انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را تضمین می‌کند.

Share