رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور؛

سبد حمایت غذایی برای اقشار آسیب پذیر تامین شود|مشاوره رایگان تغذیه در اپلیکیشن تاک

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: در روزهای گذشته پیشنهادی را به صورت رسمی به مسئولان ارائه کردیم که در صورت امکان یک بسته غذایی حمایتی برای رفع سوء تغذیه اقشار آسیب پذیر تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلال الدین میرزای رزاز روز جمعه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به ایرنا افزود: سوء تغذیه عوامل مختلفی دارد که معمولا به علت مشکلات اقتصادی به وجود می آید. مسئولان کشورباید به این موضوع بپردازند. ما نیز در انستیتو تغذیه به عنوان قطعی علمی این حوزه با قدمت ۶۰ ساله به مسئولان توصیه کردیم و به صورت رسمی پیشنهاد کردیم که  به جایی که مبالغ نقدی به اقشار آسیب پذیر داده شود در این شرایط سبدهای حمایتی غذایی را تهیه کنند و در اختیارافراد نیازمند و آسیب پذیر قرار دهند که یا دچار سوء تغدیه نشوند یا سلامت بدنی برگردند.

وی گفت: افرادی که دچار سوء تغذیه هستند برای مسئولان شناخته شده هستند، بسیاری از این افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی یا سازمانهای مردم نهاد هستند. پیشنهاد ما حمایت تغذیه از این افراد است که به گوش سیاستگزاران در وزارت بهداشت رسانده ایم.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غدایی وزارت بهداشت افزود: رعایت اصول تغذیه مناسب می تواند در کوتاه کردن دوره بیماری در افراد مبتلا بسیار موثر باشد. توصیه کلی این است که عموم مردم تنوع و تعادل در تغذیه را رعایت کنند.

۲۴ درصد بیماران سوء تغذیه دارند

وی گفت: در بین افرادی که در بیمارستانها بستری می شوند در شرایط عادی بین ۲۴ تا ۲۸ درصد افراد دچار سوء تغذیه هستند و احتمالا در شرایط بحران کرونا این میزان بیشتر است به همین علت حمایت تغذیه ای از عموم مردم و به خصوص افراد بیمار ضروری است.

مشاوره رایگان تغذیه در اپلیکیشن تاک

میرزای رزاز افزود: به تازگی برای مشاوره تغذیه به عموم مردم در بحران کرونا اپلیکیشن تاک (مخفف تغذیه، ایمنی، کرونا) راه اندازی شده است در این اپلیکیشن که فعلا نسخه اندروید آن فعال شده است. ۷۰۰ فارغ التحصیل تغذیه به صورت رایگان به مردم مشاوره و به سوالات آنان پاسخ می دهند.

وی گفت: این اپلیکیشن بخش های مختلفی دارد که شامل پاسخ به پرسش های متداول مردم در حوزه تغذیه، باورهای غلط تغذیه ای و اطلاعات پایه برای پیشگیری و بهبود سیستم ایمنی بدن در بحران کروناست.

رئیس انجمن تغدیه ایران افزود: به طور کلی تغذیه متنوع از همه گروههای غذایی ۸۵ درصد نیاز بدن را تامین می کند و گروه کوچکی از مردم به استفاده از مکمل ها نیاز دارند که بهتر است با مشورت متخصص تغذیه انجام شود اما این مکمل ها به عنوان گروه اقلام بدون نسخه در داروخانه ها وجود دارد و مردم می توانند در صورت ضرورت این مکمل ها را استفاده کنند.

میرزای رزاز گفت: استفاده از مکمل درمانی برای گروههای آسیب پذیر و گنجاندن این مکمل ها در سبد حمایتی از این اقشار هم اقدام مفیدی است که می تواند در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی

وی افزود: ویتامین  D،E و َA در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مفید است. این ویتامین ها محلول در چربی از طریق مصرف مواد غذایی در گروههای مختلف به بدن می رسد به جز ویتامین D که از طریق مواد غذایی به میزان کافی تامین نمی شود و در ایران نیز اکثر مردم با کمبود این ویتامین مواجه هستند و از طریق سنتز نور خورشید در بدن تولید می شود بنابراین بهترین کار این است که با مصرف دوز پایین این ویتامین کمبود آن بر طرف شود.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: مصرف دوز بالای ۵۰ هزار واحدی آن خیلی توصیه نمی شود به بهتر است دوز پایین آن در حد ۸۰۰ تا هزار واحدی ویتامین D به صورت روزانه یا یک روز درمیان استفاده شود. استفاده از روغن یا شیرهای غنی شده با ویتامین  Dنیز به صورت روزانه در کاهش این ویتامین ضروری مفید است.

وی افزود: مصرف مکمل سلنیوم و روی هم در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد موثر است.

روش گندزدایی سبزی و میوه ها

میرزای رزاز گفت: مصرف سبزی و میوه در همه ایام و از جمله در بحران کنونی کرونا بسیار ضروری است و در این ایام که مواد ضدعفونی کننده و گندزدا در اختیار هم مردم نیست و دچار کمبود است می توان با چند قطره مایع ظرفشویی و سرکه میوه و سبزی ها ر ضدعفونی کرد و پس از ۵ دقیقه آب و این مواد را دور ریخت و در ظرف دیگری با آب شست و شو کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره رفع سریع سوء تغذیه گفت: هیچ راهی برای رفع سریع سوء تغذیه افرادی که ۱۰ سال تغذیه مناسب نداشته است وجود ندارد و برای جبران سوء تغذیه افراد حداقل به چند هفته زمان نیاز است و حمایت های تغذیه ای دولت در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران درباره لزوم حضور متخصصان تغذیه در مراکز درمانی گفت: تیم بهداشتی و درمانی باید شامل همه متخصصان باشد. در دو دهه گذشته متخصصان تغذیه در مراکز درمانی و بیمارستانها و بالین بیماران حضور نداشه اند و امیدواریم در آینده این فارغ التحصیلان نیز در شبکه درمانی کشور جایگاه مناسب خود را پیدا کنند.

سوداگری به نام طب سنتی

وی درباره توصیه های طب سنتی در بحران کرونا گفت: طب ایرانی و سنتی ایران که اکنون جایگاه دانشگاهی نیز پیدا کرده می تواند به عنوان طب مکمل در کنار طب رایج کمک کننده باشد اما مشکل از جایی شروع می شود که افراد از طب جایگزین صحبت می کنند و می گویند افراد و بیماران طب متداول و داروها ر کنار بگذراند و به زنجبیل و دمنوش روی بیاورند که بسیار خطرناک است. این توصیه افرادی است که اخیر به کتاب سوزی نیز رو آوردند اما مصرف دمنوش یا مواد غذایی طبیعی در صورتی که به درمان علمی ضربه ای وارد نکند معمولا بی ضرر است اما نقشی در درمان بیماران ندارد.

میرزای رزاز افزود: پشت این توصیه ها به مصرف زنجبیل و لیموشیرین و مواد غذایی خاص و مخالفت با طب رایج گروهی از افراد سودجو و معامله گر نشسته اند که باید با هوشیاری مردم جلوی این افراد گرفته شود.

Share