شهردار رضوانشهر مطرح کرد؛

رشد ۷۴ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی | بستن بودجه با ارقام بالا و بلندپروازی فایده‌ای ندارد

صفایی گفت: پس از روی کار آمدن شورای پنجم و طی حدود دو سال و اندی اخیر که به باور بسیاری از کارشناسان سال رکود اقتصادی بوده است در صدور پروانه های ساختمانی از نظر تعدادی رشد ۷۴/۶ درصدی و از نظر مساحت بنا رشد ۴۳ درصدی را ثبت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مازیار صفایی شهردار رضوانشهر گفت: امیدوارم نوروز ۹۹ به معنای واقعی مصداق روزگاری نو برای ایرانیان و پایانی بر مصائب ناشی از بیماری کویید ۱۹ در کشور عزیز ما باشد که بی تردید این امر محقق نمی شود مگر با رعایت ضواب بهداشتی به ویژه عدم تردد در اماکن عمومی تا زمان رفع خطر.

وی یادآور شد: متاسفانه هنوز معدودی از هموطنان میزان ریسک شیوع این بیماری را جدی نگرفته اند و با تردد در اماکن عمومی جان خود و سایرین را به خطر می اندازند که امیدوارم این گروه نیز به درک درستی از شرایط ویژه جامعه در این روزهای پرمخاطره دست یابند. به واسطه وظیفه ذاتی و قانونی یک شهردار طبق تبصره ۱ و بند ۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها در رابطه با حفظ سلامت و بهداشت شهروندان به عنوان بالاترین و ارزشمند ترین سرمایه های شهر ذکر این نکات را ضروری دانستم.

صفایی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با بودجه شهرداری رضوانشهر اظهار کرد: اعتقاد دارم بودجه هر سازمان ریل گذاری ماموریت های آن سازمان در دو بخش درآمدها و هزینه ها است که تنظیم اشتباه و غیرواقعی آن مسیر نادرستی را رقم می زند. هیچ فایده ای در بستن بودجه با ارقام بالا، بلند پروازی و تحقق درصد کمی از آن نمی بینم و باور دارم بزرگترین آفت این روش بودجه نویسی از دست دادن اعتماد عمومی شهروندان می باشد.

شهردار رضوانشهر ادامه داد: دیدگاه اینجانب در تنظیم بودجه تاکید بر مولفه های اساسی از جمله واقع بینانه بودن بودجه تنظیمی، عملیاتی و قابل تحقق بودن بودجه، تکیه بیشتر بر درآمدها پایدار و افزایش سهم هر ساله این درآمدها در بودجه و نگاه به تاریخچه درآمدهای شهرداری در گذشته می باشد. از ابتدای تصدی در پست شهرداری به کمک همکارانم در واحدهای ذیربط تلاش کردیم تا ضمن عملیاتی و واقعی بودن بودجه تنظیمی، سرفصلها بهینه شده و تمرکز بر کاهش هزینه های جاری و افزایش سهم بودجه عمرانی باشد. ضمن آنکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور باید از بلند پروازها در تنظیم بودجه فاصله گرفت و با حقایق موجود و اقتضائات انقباضی کنار آمد.

وی یادآور شد: بودجه شهرداری رضوانشهر بعد از روی کار آمدن شورای پنجم و تصدی اینجانب بر شهرداری در سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۸ از افزایش حدود ۸۴ درصدی برخوردار بوده و خوشبختانه در سالهای ۹۶ ۹۷ و ۹۸ بودجه شهرداری از تحقق به ترتیب ۱۱۰، ۱۰۹ و ۱۰۱ درصد برخوردار بوده است که بصورت متوسط سهم بودجه عمرانی ۵۴ درصد و بودجه جاری ۴۶ درصد بوده است. ضمنا بودجه شهرداری در سال ۹۹ از افزایش ۲۰/۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ برخوردار بوده است.

صفایی با اشاره به شعار سال نیز اظهار کرد: نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید را باید از این منظر نگاه کنیم که انتظار بر این است تا اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد که تاکنون انتظارات مقامات بالای نظام را برآورده نکرده است. با توجه به اینکه کشاورزی، دامپروری و صنایع روستایی از مولفه های اصلی اقتصاد منطقه محسوب می شود، شهرداری رضوانشهر ساخت بازار صنایع دستی و تولیدات بومی را به عنوان هدفگذاری اصلی خود قرار داده است. البته نقشه ها و طرح آن با توجه به نیازهای شهری در سال ۹۸ تهیه شده است که بر اساس پیش بینی ها ورفع برخی موانع تا تابستان سال جاری نسبت به شروع پروژه اقدام می گردد.

شهردار رضوانشهر گفت: باید به این نکته به عنوان یک اصل توجه کنیم که زمانی که عالیترین مقام کشوری مسیری را برای حرکت تعیین و تبیین می نماید، دستگاههای اجرایی نیز می بایست موانع را در اجرایی نمودن فرامین حذف کرده و تسهیلات لازم را برای اشخاص حقیق و حقوقی فراهم کنند، به ویژه زمانی که شهرداریها به عنوان نهاد عمومی و پرمسئولیت پروژه ای را تعریف و قصد بر اجرا دارند نباید درگیر مسائلی شوند که منافع عمومی را به تاخیر می اندازند. از سوی دیگر مجموعه مدیریت شهری می بایست به فعالین عرصه ساخت و ساز به عنوان سرمایه گذاران پای ثابت خویش نگاه کند و با این بینش از حداکثر ظرفیتهای قانونی برای تسهیل شرایط برای آنان بهره گیرد. شهرداری رضوانشهر با تعامل قانونی با سرمایه گذاران بخش مسکن موفق شد پس از روی کار آمدن شورای پنجم و طی حدود دو سال و اندی اخیر که به باور بسیاری از کارشناسان سال رکود اقتصادی بوده است در صدور پروانه های ساختمانی از نظر تعدادی رشد ۷۴/۶ درصدی و از نظر مساحت بنا رشد ۴۳ درصدی را ثبت کند.

صفایی با اشاره به اینکه در رابطه با نوع رفتار شهروندان رضوانشهر در پرداخت عوارض شهرداری اظهار کرد: زمانی که شهروند توسعه و پیشرفت شهری، بهبود سیما و منظر، ایجاد زیرساختها را مشاهده کند خود را همگام با مجموعه مدیریت شهری می بیند و در پرداخت عوارض درنگ نخواهد کرد. خوشبختانه این همراهی از طرف شهروندان به صورت نسبی و با بهبود دیده می شود و انشالله هر سال با خدمات بیشتر از سوی شهرداری این رابطه دوطرفه گسترش مثبت خواهد داشت. البته بر اساس کارهای آماری صورت گرفته در پروژه محله بندی و توسعه آتی شهر رضوانشهر که بصورت مشترک توسط شهرداری و گروه شهرسازی دانشگاه گیلان انجام شده است. چکیده آن به زودی بصورت عمومی نیز منتشر می شود میزان همراهی شهروندان به تفکیک محلات در آن مشخص شده است خالی از لطف نیست که اعلام کنم یکی از پروژه های مطالعاتی موفق در شهرداری رضوانشهر پروژه محله بندی و توسعه آتی رضوانشهر بوده که در تعریف طرحهای عمرانی، فضای سبز، بازنگری در طرح جامع و تفصیلی شهری و نظام بودجه نویسی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه رضوانشهر دارای طرح جامع و تفصیلی مصوب است، اظهار کرد: مانند تمام طرحهای جامع و تفصیلی برخی نواقص و کاستی ها دارد که مجموعه فنی شهرداری لیستی کاستیها و معضلات موجود را که بصورت عمومی و گسترده برای شهروندان وجود دارد تهیه نموده است که به منظور بررسی بازنگری به مشاور شهرسازی و طرح در کمیسیونهای تخصصی تحویل داده خواهد شد.

شهردار رضوانشهر در رابطه با جذب سرمایه گذار در زمینه گردشگری اظهار کرد: پس از تصدی پست شهرداری نسبت به بازگشایی مجتمع ساحلی شهرداری پس از تعطیلی و وقفه دو ساله و با بهره گیری از سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام گردید که این امر با بازسازی و تجهیز تمامی آپارتمانها و سوئیتهای مجتمع توسط سرمایه گذار همراه بوده است که علاوه بر ایجاد زمینه ای جهت بهره برداری تفریحی برای شهروندان و گردشگران موجب منافع مالی برای شهرداری نیز شده است. از سوی دیگر با شناسایی برخی عرصه ها در سطح شهرستان، نسبت به معرفی آنها به ادارات ذیربط جهت اجرای پروژه گردشگری درخواست داده شده است که با توجه به تاکیدات صورت گرفته مبنی بر توسعه اقتصادی امید بر تسریع بررسی درخواست شهرداری وجود دارد.

صفایی افزود: وظیفه خودم میدانم از فرماندار شهرستان و اعضای شورای تامین، اعضای شورای شهر رضوانشهر که به حق پیگیر مطالبات عمومی شهروندان و همره صدیق شهرداری هستند و همچنین شهروندان معزز کمال تشکر و سپاس را داشته باشم. وظیفه سپاسگزاری ویژه در قبال همکاران خود در شهرداری دارم و شاهدی بر فداکاریها و خدمات آنها را در سالهای حضورم به ویژه در بحرانهایی همچون برف سنگین بهمن ۹۸ و شیوع ویروس کرونا هستم که چگونه بدون در نظر گرفتن زمان کاری به خدمت رسانی مشغول بوده و هستند.

وی در پیاان گفت: در پایان یک اعتراف هم باید داشته باشم که وقتی در سال ۹۶ به جهت خدمت در پست شهرداری رضوانشهر مامور شدم، هیچگاه فکر نمی‌کردم تا این درجه با رضوانشهر، شهروندانش، جغرافیای آن، تک تک خیابانها و محلات شهر الفت پیدا میکنم و به جرات میگویم رضوانشهر علاوه بر مسئولیت حقوقی که در قبال آن دارم به عنوان شخصی نیز اهمیتی بی بدیل برای من دارد و دلبستگی من به این شهر قبل از ورودم به آن برای خودم هم قابل پیش بینی نبود و اکنون بسیار از این حس خرسندم.

Share