خشم برخی سیاستمداران آلمان از اقدام آمریکا

دعوای آلمان و آمریکا بر سر مالکیت شرکتی که در جستجوی واکسن کروناست

وزارت بهداشت آلمان تأیید کرد که دونالد ترامپ خواسته تا شرکت «کیور-واک» آلمان را مجاب کند تا آزمایشگاه‌هایش را تماما به ایالات متحده منتقل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یک شرکت آلمانی به ساخت واکسنی برای ویروس کرونا نزدیک شده و مقامات برلین می‌گویند واشنگتن تلاش کرده با پیشنهادِ «مبالغ هنگفتی پول» نوعی دسترسی انحصاری به این واکسنِ احتمالی،‌ داشته باشد.

وزارت بهداشت آلمان تأیید کرد که دونالد ترامپ خواسته تا شرکت «کیور-واک» آلمان را مجاب کند تا آزمایشگاه‌هایش را تماما به ایالات متحده منتقل کند.

سخنگوی وزارت بهداشت آلمان همچنین اعلام کرد برلین نیز در پاسخ تلاش دارد با پیشنهادهایی مشابه شرکت آلمانی را راضی کند تا در همین کشور بماند.

دفتر مرکزی شرکت آلمانی «کیور واک» در توبینگن آلمان واقع شده و این شرکت دو مرکز نیز در فرانکورت و بوستون دارد. نشریهٔ آلمانی «دای ولت» که نخستین بار گزارشی در این مورد منتشر کرد نوشت واشنگتن می‌خواهد این شرکت آلمانی، شاخهٔ پژوهشی و تحقیقاتی خود را تماما به آمریکا منتقل کند تا واکسن را «فقط برای ایالات متحده» بسازد.

انتشار این خبر خشم برخی سیاستمداران آلمان را برانگیخت تا جاییکه کارل لوترباخ، نمایندهٔ سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان گفت: «رژیم آمریکا کاری کرده است که به‌هیچ‌وجه دوستانه نیست.»

آقای لوترباخ که خود در حوزهٔ «اقتصاد بهداشت و بیماری‌های فراگیر» استاد دانشگاه نیز هست در توییتر خود نوشت:‌ «باید به هرشکل ممکن، جلوی فروش انحصاری هرگونه واکسن احتمالی را به آمریکا گرفت. کاپیتالیزم هم حدی دارد.»

گرچه سفیر آلمان در بریتانیا در توییتر خود گزارش نشریهٔ دای ولت را غلط خواند اما هورست سیهافر، وزیر کشور آلمان اعلام کرد روز دوشنبه در این‌باره با گروه ویژهٔ بحران در کابینه جلسه خواهد داشت.

از سوی دیگر دیتمار هوپ، سرمایه‌گذار اصلی شرکت داروسازی «کیور واک» اعلام کرد که قصد فروش شرکت را ندارد و می‌خواهد که واکسن کرونا برای «کمک به همگان، نه در یک منطقه، بلکه با همبستگی، برای همهٔ جهان» ساخته شود.

هفتهٔ گذشته مقامات کاخ سفید شماری از نمایندگان شرکت‌های واکسن و داروسازیِ‌ برجسته را دعوت کردند تا دربارهٔ با آنها دربارهٔ تولید واکسنی برای ویروس تازهٔ کرونا گفتگو کنند.

دنیل مِنی‌کِلا، مدیر عامل شرکت «کیور واک» نیز در میان این میهمانان بود. در گزارشی که پس از این دیدار منتشر شد آمده بود که آقای منی‌کلا به مقامات واشنگتن گفته است که شرکتش در حال تولید واکسنی است و امیدوارست که این واکسن تا اوایل تابستان آماده شود.

Share