جعفرزاده ایمن آبادی پیشنهاد کرد:

دستمزد کارگران با توجه به شرایط اقلیمی و سختی مشاغل تعیین شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید نباید نسخه واحدی برای تعیین دستمزد کارگران در نظر گرفته شود، بلکه بهتر است با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه و سختی مشاغل دستمزدها متفاوت باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌ وگو با خانه ملت درباره تعیین حقوق کارگران، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید از سال گذشته با بررسی الگوی سایر کشور درباره نحوه تعیین دستمزد، فرمول مشخص و مناسبی برای افزایش حقوق کارگران طراحی می کرد تا تعیین حقوق این قشر به توانایی افراد در چانه زنی وابسته نباشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تعیین حقوق کارگران را به شمشیری دولبه توصیف کرد و افزود: از یک سو کارگران به دلیل رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید به دنبال افزایش دستمزد هستند و از سوی دیگر کارفرمایان نیز برای افزایش دستمزد با مشکلات بسیاری روبه رو هستند. در صورتی که حداقل دستمزد کارگران مانند کارمندان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شود، کارفرما ناچار به تعدیل نیرو خواهد شد.

دستمزد کارگران بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر به سزایی دارد

وی اظهار کرد: دستمزد کارگران بر قیمت تمام شده کالا تاثیر به سزایی دارد زیرا براساس تحقیقات انجام گرفته از سوی بانک مرکزی، ۲۳ درصد هزینه بنگاه ها مربوط به پرداخت دستمزد است، بنابراین با افزایش حقوق کارگران قیمت تمام  کالاها از جمله مواد غذایی، لوازم خانگی و… رشد چشم گیری می یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: درکانادا دستمزد کارگران براساس توافق کارگران و کارفرمایان تعیین می شود اما این رقم نباید از عدد ناچیزی به طور مثال یک سوم حداقل حقوق کمتر باشد.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه در تعیین حقوق کارگران در ایران به ۲ مولفه بی توجهی می شود، ادامه داد: شرایط اقلیمی باید در میزان دستمزد کارگران اثرگذار باشد، زیرا آب و هوا در سیستان و بلوچستان،گلستان، ارومیه و تهران با یکدیگر متفاوت است.

سیاسی شدن تعیین دستمزد کارگران یکی از آفت های موجود

وی تصریح کرد: دومین مولفه‌ای که باید به آن در تعیین حقوق کارگران توجه شود، نوع شغل است؛ باید دستمزد کارگران بسته به نوع فعالیت و سختی آن متفاوت باشد به طور مثال سختی کار کارگر حوزه کشاورزی با کارگری که کنار کوره ذوب آهن مشغول است، با یکدیگر تفاوت هایی دارد.

جعفرزاده ایمن آبادی سیاسی شدن تعیین دستمزد کارگران را یکی از آفت های موجود دانست و گفت: یکی از مشکلات کارگران نبود اتحادیه های کارگری است؛ این اتحادیه‌ها می توانند با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و سختی شغل، پلت فرم تعیین دستمزد را تدوین کرده و براساس آن حداقل و حداکثر را تعیین کنند.

نباید نسخه واحدی برای تعیین دستمزد کارگران در نظر گرفته شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابت مجلس با بیان اینکه بیشتر بنگاه های خرد ایران با کمتر از ۴ کارگر مشغول به فعالیت هستند، افزود: افرادی که به دنبال حمایت از حقوق کارگران هستند باید به قیمت تمام شده کالا و ریزش تعداد کارگران نیز توجه کنند از سوی دیگر افرادی که نگرش کارفرمایی دارند نیز، باید درصدد افزایش انگیزه کارگران و قدرت خرید آنها باشند.

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: نباید نسخه واحدی برای تعیین دستمزد کارگران در نظر گرفته شود بلکه باید با توجه به شرایط اقلیمی و سختی مشاغل این نسخه متفاوت باشد.

Share