استاندار گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب تأکید کرد؛

تجمعات انسانی به کمترین میزان و استفاده از ماشین‌آلات، بیشتر باشد

استاندار گیلان با تصریح اینکه لازم است توصیه های بهداشتی، خودمراقبتی و دیگرمراقبتی به همه کشاورزان اعلام شود، تأکید کرد که به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا ، باید حجم تجمعات انسانی به کمترین میزان رسیده و استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی، بیشتر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع امروز (سه‌شنبه) در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که فرمانداران سراسر استان نیز به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند؛ اظهار داشت: گیلان به سبب برخورداری از مواهب الهی و خدادادی از جمله استان‌های بهره مند از نعمت آب و شرایط اقلیمی مطلوب است که امکان تولیدات خوبی را به ویژه در حوزه کشاورزی فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در روزهای نخستین آغاز سال جدید، میزان بارش ها برای شروع فعالیت های کشاورزی مطلوب است ، ادامه داد: بر اساس گزارش آب منطقه ای و نقشه های هواشناسی، نگرانی برای تامین آب کشاورزی و نیز آب آشامیدنی برای یک میلیون مشترک آب روستایی و شهری وجود ندارد.

استاندار گیلان تاکید کرد: البته بهره مندی از بارش های مطلوب به این معنا نیست که مشکلی در حوزه آب نداریم لذا باید از هرگونه سهل انگاری در مصرف آب جلوگیری شود.

وی به نامگذاری سال جاری تحت عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و آن را نامی نیکو و متناسب با شرایط کشور دانست که همه مسئولان و فرمانداران باید برای تحقق آن نسبت به بهره برداری مطلوب از ظرفیت ها به ویژه کشاورزی به عنوان یکی از پایه و اساس اشتغال استان بکوشند.

نماینده عالی دولت در گیلان جهش تولید را به معنی خروج از روال معمول و حرکت تصاعدی در مسیر رونق تولید دانست و بر لزوم تلاش مضاعف، به کارگیری همه ظرفیت ها، هماهنگی و انسجام برای شناسایی آسیب ها  و مشکلات و اهتمام به رفع آنها تاکید کرد.

وی با یادآوری اینکه در نشست های ستاد استانی مدیریت کرونا به موضوع آسیب بخش کشاورزی متاثر از شیوع این ویروس پرداخته و برای کاهش مشکلات این بخش تصمیماتی گرفته شد، گفت: فعالیت های کشاورزی با رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا انجام شود و فرمانداران نسبت به آموزش کشاورزان در زمینه رعایت نکات بهداشتی، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی از طریق مراکز خدمات کشاوری اقدام کنند.

دکتر زارع اظهار داشت: برای کاهش شیوع بیماری باید حجم تجمعات انسانی را به حداقل رساند از این رو استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی، نقش موثری در کنترل این بیماری دارد.

وی با بیان اینکه گیلان در حوزه ماشین آلات کشاورزی از استان های برخوردار کشور محسوب می شود، به مصوبه شورای برنامه ریزی استان مبنی بر توسعه مکانیزاسیون اشاره و خاطرنشان کرد: به ویژه در حوزه کاشت، داشت و برداشت برنج باید بتوانیم مکانیزاسیون فعلی را به ۷۰ درصد ارتقا دهیم.

استاندار گیلان به آبگیری بیشتر سدهای گیلان نسبت به سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری رهاسازی آب در شبکه ها نسبت به سال گذشته ، ۱۰ روز زودتر صورت گرفته که این امر طی یک دهه اخیر، به طور متوسط دو ماه زودتر انجام شده است.

وی ادامه داد: بنا به توصیه کارشناسان کشاورزی ، با رهاسازی زودتر از موعد آب می توان به کیفیت و کمیت بالاتری از محصول دست یافت که با اجرای این رویکرد؛ نگرانی سرازیر شدن آب از سدهای بالادستی به حداقل می رسد اما همواره باید به هشدارهای مدیریت بحران و هواشناسی توجه داشت.

وی با اشاره به بارش های مناسب طی روزهای اخیر در مناطق مختلف استان، بر ضرورت مدیریت و استفاده بهینه از ظرفیت های آبی تأکید کرد.

دکتر زارع افزود: شخم اولیه ۷۸ درصد اراضی کشاورزی استان انجام شده و دیگر کشاورزان نیز باید از فرصت خوبی که در حوزه آب وجود دارد، به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی یادآور شد: نیاز آبی استان در حوزه آب کشاورزی، آشامیدنی و صنعت سه هزار و ۵۰۰ میلیون لیتر مکعب است که دو هزار و ۵۰۰ میلیون لیتر مکعب آن از طریق سدهای استان تامین می شود به این سبب باید از همه ظرفیت های آبی همچون چاه ها و چشمه ، به درستی بهره مند شد.

وی به تلاش های صورت گرفته در گیلان برای تدوین شیوه نامه آب بندان ها و بررسی آن در سطح کلان و در نهایت ابلاغ آن به همه استان ها به عنوان یک قانون اشاره و ابراز امیدواری کرد که در اجرای این قانون به درستی عمل شود.

استاندار گیلان همچنین در خصوص ضرورت انجام پیگیری لازم برای بهره مندی بهره برداران از چاه های زیر ۲۰ متر که اکنون به عنوان چاه های غیرمجاز شناخته می شوند، از تسهیلات دولت ازجمله منابع سوختی و نیز اقدام در جهت برق دار شدن آنها تأکید و تصریح کرد که حتما در این ارتباط پس از اخذ مجوز لازم، در سامانه ساماب (سامانه جامع وب بنیاد امور مشترکین آب و فاضلاب) ثبت نام به عمل آید.

وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف سوخت های فسیلی و استفاده از نعمت برق با توجه به مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش کنیم تا چاه های استان از انرژی برق برخوردار شوند که با این شیوه سود بیشتری نیز به کشاورزان تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه کشاورزی نیازمند تعمیر و سرویس پمپاژها و سردهنه ها هستیم، خاطرنشان کرد: آب منطقه ای و جهادکشاورزی با همکاری فرمانداران در حل این مشکلات تلاش کنند و کشاورزان همچون سنوات گذشته در اجرای این مهم همکاری داشته باشند.

استاندار گیلان اقدام سازمان جهاد کشاورزی در تامین بذر گواهی شده را مطلوب خواند و بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت رسانه ها برای ترویج استفاده از کود پتاس در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید از کشاورزان بخواهیم در آن بخش از اراضی کشاورزی که به کود نیاز ندارند؛ اضافه و خارج از استاندارد،کود دهی نکنند.

 زارع با یادآوری حمله ملخ ها به اراضی کشاورزی در برخی نقاط کشور طی سال گذشته افزود: خوشبختانه با برنامه هایی که در این حوزه اتخاذ شد؛ شاهد کاهش سطح آسیب به بخش کشاورزی گیلان بودیم.

وی با بیان اینکه به طور عمده آب آشامیدنی یک میلیون مشترک شهری و روستایی گیلان از تصفیه خانه های بزرگ استان تامین می شود، گفت: انتظار می رود در اوایل تابستان امسال، شاهد بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه بزرگ باشیم.

زارع به فرمانداران تأکید کرد که در شهرستان ها به ویژه روستاهایی که تامین آب آنها تک منبع است ، شناسایی و مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه نسبت به برگزاری جلسات مرتبط در خصوص مدیریت بهینه آب در شهرستان ها و بهره برداری اصولی از این موهبت، اقدام کنند و نیز اطلاع رسانی و آموزش های ترویجی به کشاورزان به ویژه در خصوص اخطارهای هواشناسی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با یادآوری محدودیت های بودجه طی سال گذشته گفت: با این وجود؛ شرکت آب منطقه ای حدود ۷۰ میلیارد تومان و جهاد کشاورزی بیش از ۱۲۵  میلیارد تومان از بودجه های ملی و استانی برای طرح های مرتبط هزینه کرده اند و چندین طرح دیگر نیز در حال اجراست.

وی به ارتقاء جایگاه کشوری گیلان در جذب خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون از رتبه ۱۳ به اول، اشاره این امر را شایسته تقدیر دانست و تصریح کرد: انتظار می رود تحرک بیشتری صورت گیرد تا شخم زمستانه ۷۸ درصدی که به فصل بهار موکول شده، کامل شود زیرا این امر می تواند تا ۲۰۰میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را به دنبال داشته باشد.

زارع تاکید کرد: پس از ابلاغ تقویم زراعی، همه شهرستان ها باید همزمان به اجرای آن اقدام کنند تا بتوانیم از اوایل مردادماه، برداشت محصول را آغاز کنیم.

شتاب بخشی در اجرای پروژه های عمرانی و تکمیل طرح های بزرگی همچون سدهای لاستیکی از دیگر تاکیدات استاندار گیلان در این نشست بود.

دکتر زارع در خاتمه سخنانش، بر لزوم اجرای لایروبی تالاب استیل آستارا بر اساس شیوه نامه توسط حفاظت محیط زیست و همچنین برگزاری نشست های مشورتی برای رفع دغدغه ها در خصوص نوبت بندی توزیع آب کشاورزی در شهرستان ها تأکید کرد.

گفتنی است در این جلسه مدیران عامل آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان، مدیرکل هواشناسی و رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان به بیان توضیحاتی در خصوص تامین آب استان و پیش بینی اقدامات در این بخش پرداختند و همه فرمانداران نیز که به صورت ویدئوکنفرانس در این جلسه حاضر بودند؛ موضوعات مورد نظر خود را مطرح کردند.

Share