وزیر کشور عنوان کرد:

آخرین تصمیمات درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و آغاز به کار فعالیت‌های اقتصادی

وزیر کشور گفت: این بیماری به خاطر به دلیل عدم رعایت یا بی‌مبالاتی‌هایی که احتمالا صورت بگیرد می‌تواند مجددا با همان شیوه و مشکلات افزایش پیدا کند، پس ما در جامعه تا نهایت موضوع که می‌تواند کشف دارو و واکسن های موثر یا اقدامات بالای بهداشتی باشد، با این خطر مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست امروز کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: جلسه امروز کمیته با حضور تمامی اعضا و دستگاه های موضوع کار، تشکیل شد.

وی افزود: ماموریتی که به این کمیته داده شد، این بود که شرایط بازفعالیت حوزه های مختلف از نظر اجرایی بررسی شود و هرتصمیمی که ستاد ملی برای شرایط پیش رو اتخاذ کرد، آمادگی لازم برای اجرای آن مهیا باشد.

وزیرکشور در ادامه گفت: یکی از حوزه ها، حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی است که از هر دو حوزه توضیحاتی ارائه کردند و شرایط را ترسیم کردند و نظرات و پروتکل هایی که باید اجرا شود را مطرح کردند که ان شاءا… با رعایت پروتکل ها و لحاظ شرایط و نظرات وزارتخانه ها، در ستاد ملی تصمیم برای شروع در هرتاریخی که مقتضی خواهد بود، گرفته می شود و وزارتخانه ها هم باید آمادگی لازم را برای این کار داشته باشند.

رحمانی فضلی افزود: درخصوص فعالیتهای اقتصادی چه در حوزه عمومی و چه در حوزه غیردولتی و دولتی نیز نظراتی مطرح شد و طرح بسیار خوبی با سه اولویت ریسک پایین، متوسط و بالا با شاخص های امتیازبندی شده ارائه شد. بر این اساس، مشاغل دسته بندی شده است تا آن دسته از مشاغل با ریسک پایین در بازه زمانی زودتر، مشاغل با ریسک متوسط با فاصله مشخص و مشاغل با ریسک بالا با فاصله دیرتری شروع به فعالیت کنند.

وزیر کشور ادامه داد: در این جلسه مقرر شد وزارتخانه های بهداشت و صمت به همراه اصناف و اتحادیه ها پروتکل اجرایی کاربردی را در این زمینه تهیه کنند و در جریان نهائی سازی پروتکل ها، حتما نظرات تخصصی، تجربی و عینی صاحبان مشاغل و اصناف مورد توجه باشد؛ بعلاوه برای اجرا و نظارت هم سازوکارهایی پیش بینی شده است تا چگونگی اجرا و نظارت روشن شود.

وزیر کشور درخصوص فعالیتهای عمومی نیز گفت: درخصوص فعالیتها و مراکز عمومی مانند حرم ها، نمازهای جمعه و جماعت، ورزشگاهها و دیگر مراکز دارای تراکم جمعیتی، مقرر شد پروتکل هایی که پیش از این تهیه شده بود، مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی افزود: همچنین با شورای سیاستگذاری نماز جمعه و متولیان حرم های مطهر صحبت می شود تا بعد از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری نهائی را اتخاذ کرد، بتوانیم با لحاظ شرایط لازم، فعالیتها را با اطمینان بیشتر داشته باشیم.

وزیر کشور در ادامه ضمن تقدیر از اجرای تصمیمات این مرحله از سوی مردم گفت: به عنوان مسئول کمیته و متولی این کار، صادقانه می گویم که تصور ما از اجرای این طرح، همراه با این میزان از موفقیت نبود؛ اما اکنون باید اعلام کنیم که با آگاهی، اطلاع، همراهی و همدلی خوب مردم ، هیچ خلائی در کار به خصوص در روز ۱۳ فروردین، شاهد نبودیم.

وی افزود: روز طبیعت یکی از دغدغه های اصلی ما بود چرا که یک سنت دیرینه آشتی با طبیعت و رفتن به طبیعت در جامعه وجود دارد و نرفتن به طبیعت آن هم به صورت اختیاری، کار بسیار مهمی بود که به خوبی انجام شد.

رحمانی فضلی در همین زمینه، ضمن تقدیر ویژه از مردم، از همه دستگاههایی که در این زمینه فعالیت کردند مانند ناجا و بسیج، همچنین فرمانداران و استانداران تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد: این همکاری تداوم داشته باشد و در سایه این همکاری کم نظیر، فضای مناسب تری را در پیش رو داشته باشیم.

وزیر کشور تصریح کرد: اگر در خصوص بازفعالیت در حوزه های مختلف، تصمیم گیری می شود، این به معنای رفع بیماری یا کنترل و مدیریت قطعی این بیماری نیست. بلکه؛ بیماری به دلیل عدم رعایت بهداشت عمومی و بی مبالاتی های احتمالی در اجرای قواعد، می تواند با همان شیب افزایشی ادامه پیدا کند. لذا تا پایان واقعی موضوع که می تواند از طریق کشف دارو یا واکسن موثر و یا اقدامات بالای بهداشتی در دسترس قرار گیرد، در سطح جامعه با خطر مواجه هستیم و راه مقابله هم ادامه توجه به قواعد بهداشتی و حفظ فاصله های لازم فیزیکی در مراودات اجتماعی است.

وی افزود: در خصوص فاصله گذاری اجتماعی اقدامات خوبی انجام شده است و باید این رعایت ها از جمله حفظ فاصله فیزیکی را رعایت کنیم تا اینکه اطمینان صد در صد ایجاد شود.

وزیر کشور تاکید کرد: شروع فعالیتها از بیستم فروردین یا هر تاریخی که ستاد اعلام کند، به معنی اطمینان بخشی کامل به مردم نیست. دوستان ما در وزارت بهداشت کماکان اصرار دارند که همه ملاحظاتی که اکنون از طرف مردم رعایت می شود، ادامه یابد.

وی اظهار کرد: البته اکنون، تسلط و تجربه وزارت بهداشت و کادر درمانی کشور نسبت به بیماری بسیار بیشتر شده است و آشنایی آنها با این بیماری ناشناخته زیاد شده است، بعلاوه آگاهی های عمومی هم بالاتر رفته است که همه اینها مدیریت کار را سهل تر و راحت می کند و امیدواریم خداوند نیز توفیق دهد تا در این مرحله هم موفق باشیم عمر و دوره این بیماری کم شود و همچنین هزینه های انسانی که سرمایه های اصلی ما هستند، کاهش یابد.

وزیر کشور در پایان، مجدداً به تمامی افرادی که عزیزان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند تسلیت گفت و با ایشان ابراز همدری کرد.

Share