مدیرکل بهزیستی گیلان خبر داد:

بیش از دو هزار تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰ | شایعترین علل تماس گیرندگان با صدای مشاور چه بود؟

حسین نحوی‌نژاد گفت: در بازه زمانی ۹۸/۱۲/۱ لغایت ۹۹/۱/۱۸ تعداد دو هزار ۴۲۹ تماس موفق با این خط گرفته شده اس که از این تعداد، ۳۷۰ تماس مربوط به اضطراب ناشی از ویروس کرونا بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین نحوی‌نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و سیر صعودی مبتلایان استان و ضرورت ارایه خدمات روانشناختی به عموم مردم در تمام ایام هفته، صدای مشاور (۱۴۸۰) با افزایش نیروی انسانی و ساعت کاری خود در حال حاضر متشکل از ۱۲ نفر از کارشناسان خبره روانشناسی در مقطع ارشد و دکتری از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ شب بصورت شیفتی درحال خدمت رسانی به همشهریان می باشند.

وی با تأکید بر اینکه این خدمات کاملا رایگان و فوری و تخصصی بوده است، افزود: در بازه زمانی ۹۸/۱۲/۱ لغایت ۹۹/۱/۱۸ تعداد دو هزار ۴۲۹ تماس موفق با این خط گرفته شده است که از این تعداد، ۳۷۰ تماس مربوط به اضطراب ناشی از ویروس کرونا بود.

وی افزود:  اضطراب ناشی از افکار مربوط به درگیری ویروس کرونا (که اغلب افراد داری سابقه اختلال اضطرابی و افسردگی بودند.)؛ اختلافات زناشویی در دوره قرنطینه خانگی(بیکاری، مسایل اقتصادی، عدم ارتباطات اجتماعی، عدم رعایت نکات بهداشتی طرفین واختلاف نظرهای تربیتی در خصوص فرزندان و مشکلات والد فرزندی و… و ابراز علایم وسواسی و ترس از دچار شدن به بیماری، دردهای روان تنی و خود بیمارانگاری شایعترین علل تماس گیرندگان در خصوص بیماری کرونا بود.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: همکاران صدای مشاور با همدلی و Empathy و از طریق آموزش‌هایی که بصورت تخصصی کسب نموده‌اند راهکارهای مقابله با استرس و خود مراقبتی و افزایش تاب آوری و گذراندن مرحله سوگ و … را برای مراجعین خود مطرح و انجام می دهند.

وی افزود: هدف در کمک‌های اولیه روانشناختی در بحران ایجاد یک تماس و ارتباط انسانی بدون زحمت و کاملا مشفقانه است بطوریکه احساس امنیت و آرامش روانی و هیجانی بوجود آورد تا آسیب دیدگان و تماس گیرندگان برای بیان هیجانات و جهت دهی هیجانات آماده شوند و لذا سریعتر رفع نگرانی و اتصال به شبکه حمایتی مربوطه (خانواده) انجام پذیرد.

نحوی نژاد اظهار داشت: ضمنا دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی کشور اقدام به تشکیل و راه اندازی سامانه ارزیابی روان شناختی و غربالگری اضطراب و استرس ناشی از کرونا ویروس به آدرس corona.behzisti.ir، نموده است و خط ۱۴۸۰در کنار سایر خدمات مجازی سازمان بهزیستی ااطلاع رسانی به تماس گیرندگان جهت ورود به سامانه و ثبت اطلاعات و ارزیابی را به عهده دارد تا در صورت نیاز جهت مداخلات درمانی به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی ارجاع داده شوند.

Share