استاندار گیلان در جلسه ستاد مدیریت کرونا مطرح کرد:

اولویت پرداخت تسهیلات به بخش های گردشگری، اصناف، واحدهای خدماتی و تولیدی است

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم ابلاغ عناوین دقیق مشاغل و کسب وکارهای پر خطر و رصد ممنوعیت فعالیت آنها تا اطلاع ثانوی، گفت: براساس نوع مشاغل موجود در استان، اولویت پرداخت تسهیلات به بخش های گردشگری، اصناف، واحدهای خدماتی و تولیدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در بیست و پنجمین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان، ضمن قدردانی از تشکیل منظم کارگروه های ستاد و اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی اظهار کرد: انتظار می‌رود همچون گذشته با اجرای دقیق مصوبات به نحو مطلوب و شایسته بر مبنای هدفگذاری انجام شده برای مدیریت بیماری کرونا، شاهد رهایی زودتر از این بیماری در استان باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه براساس تاکیدات کارشناسان بهداشت و درمان، فاصله گذاری و کاهش حضور مردم در جامعه عامل مهم کاهش و قطع زنجیره گسترش و انتقال بیماری کرونا شناخته شده ، گفت: این اصل امروزه در ۲۰۸ کشور دنیا که با این ویروس مواجه هستند، مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها از قوه قهریه برای پیشگیری از حضور مردم در اجتماع ها و اماکن عمومی و معابر استفاده می شود، افزود: مردم شریف و آگاه ایران اسلامی و نجیب و فهیم گیلان، بنابر آگاهی و فرهنگ والای خود، توصیه های کارشناسان، مسئولان، نخبگان، فعالان مدنی و سمن ها را به صورت داوطلبانه رعایت می کنند و کمال همکاری را دارند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: نمونه های بارز و جلوه های مشارکت و همراهی مردم مبنی بر کاهش حضور در تجمعات در روزهایی با مناسبت های سنتی و باستانی این سرزمین همچون روز سیزدهم فروردین و روز طبیعت، به خوبی و شایستگی تجلی پیدا کرد.

وی افزود: از آنجاییکه وضعیت استان اقتضا می کند که از حضور غیرضرور در اماکن عمومی، تجمعات و دید و بازدیدها کماکان پرهیز شود؛ اطمینان دارم که مردم با فهم بالای خود این موضوع را رعایت می‌کنند.

زارع خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است در هر جامعه ای تعداد معدودی باشند که به توصیه ها بی توجهی کنند که براساس تصمیم ملی و استانی با همکاری نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج کوشش می شود آسیب ها در این بخش نیز کاهش یابد.

وی به تصمیم ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مبنی بر تداوم محدودیت تردد خودروهای غیربومی بین استان ها تا پایان فروردین ماه جاری اشاره کرد و گفت: ممنوعیتی برای خودروهای شخصی جهت تردد بین شهرهای استان وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در گیلان به نامگذاری امسال تحت عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: باتوجه به محدودیت هایی که در بخش های صادرات و واردات به تبع این بیماری وجود دارد؛ نیازمند فعالیت مجدانه فعالان اقتصادی در حوزه تولید هستیم.

وی تصریح کرد: براین اساس فعالیت واحدهای اقتصادی از ۲۳ فروردین ماه با ظرفیت کامل، ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شده و نظارت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت استمرار یابد.

استاندار گیلان به تعطیلی آن دسته از اصناف و کسبه ای که فعالیت آنها جزو مشاغل پرریسک هستند تا اطلاع ثانوی اشاره کرد و گفت: فعالیت کسب و کارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین ماه آزاد خواهد بود که نیاز است فرمانداران، سازمان صمت و اتاق اصناف و نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بررسی های رعایت موارد بهداشتی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: عناوین دقیق آن دسته از مشاغلی که پرریسک هستند، ابلاغ و با جدیت ممنوعیت فعالیت آنها تا اطلاع ثانوی رصد شود و با همکاری اصناف اقناع سازی و توجیه آنان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدارس تا سی ام فروردین ماه کلاس حضوری نداشته و تعطیل هستند و در جلسه ۲۴ فروردین ستاد ملی پس از بررسی اعضا و دریافت نظر استان ها تصمیم گیری می شود، افزود: براساس درخواست وزارت علوم در جلسه ستاد ملی کلاس های مقاطع کارشناسی مثل مدارس بوده اما تحصیلات تکمیلی با اولویت دوره دکتری، با رعایت پروتکل های بهداشتی حضوری نیز خواهد بود که کارگروه آموزش، باید تمهیدات برگزاری را انجام دهد.

وی با تاکید بر استفاده دانشجویان غیربومی از فرصت تحصیل به عنوان مهمان در دانشگاه های محل اقامت خود اظهار کرد: داوری پایان نامه ها به راحتی قابل انجام است و نباید موجب توقف امور دانشجویان شود.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین بر لزوم همکاری با دانشجویانی که خواستار حذف واحدهای درسی بدون احتساب سنوات تحصیلی هستند، و بر اطلاع‌رسانی گسترده این موضوع از طریق رسانه ها تأکید کرد.

زارع گفت: اماکن مقدسه و زیارتگاه ها که با همراهی خوب مردم و هیات های امنا در استان تعطیل بوده نیز کماکان تا پایان فروردین ماه بنابر مصوبه ستاد ملی تعطیل خواهند بود.

وی به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند همزمان با ازسرگیری فعالیت اصناف و کسبه از ۲۳ فروردین ماه اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح متناسب با توصیه ها و پروتکل های بهداشتی به ویژه بهداشت محیط اجرایی می شود.

استاندار گیلان با اشاره به احداث مجتمع بزرگ آموزشی و درمانی در سایت لاکان رشت گفت: باید از فرصت بیماری کرونا برای برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم در هنگام بحران ها و حوادث همچون پیش بینی محل فرود بالگرد ، استقرار اورژانس و آتش نشانی سیار استفاده شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های مجموعه کارگروه بهداشت و درمان این ستاد و کادر درمانی استان افزود: امروز با خدمات فداکارانه کادر درمانی گزارشی از سیر نزولی بیماری کرونا و تثبیت آن در استان گیلان دریافت کردیم.

زارع با اشاره به در نظر گرفته شدن ۲۵ درصد بیمارستان های خصوصی برای بیماران کرونایی گفت: بیمارستان های رسول اکرم (ص) تامین اجتماعی و ولی عصر (عج) نیروی دریایی در رشت، به طور کامل از بیماران کرونایی آزاد می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه هر فردی که تست کرونای مثبت داشته باشد باید توسط دانشگاه علوم پزشکی قرنطینه و جداسازی شود، گفت: این موضوع علاوه بر شخص مبتلا و خانواده اش باید به محل کار او نیز در هر مجموعه‌ای که باشد، اطلاع‌رسانی شود تا دیگران از این طریق، آلوده نشوند.

استاندار گیلان به اقدامات خوب صورت گرفته از طریق کارگروه تولید، توزیع و نظارت ستاد استانی در راستای تولید محلول های ضدعفونی کننده و ملزومات بهداشتی اشاره کرد و افزود: همچنان باید روند توزیع به صورت متمرکز باشد و از هر اقدام سلیقه‌ای جلوگیری بعمل آید.

وی با تأکید بر اینکه از جهاتی باید به بیماری کرونا به عنوان فرصت نگاه شود، گفت: بسیاری از کشورها از ظرفیت آموزش الکترونیکی در مدارس و دانشگاه ها بهره می برند که باید با استفاده بیشتر از بستر اینترنت و فضای مجازی، در مسیر تحول نظام آموزشی گام برداریم.

دکتر زارع با اشاره به اقدامات حمایتی دولت از افراد بی بضاعت و آن دسته که درآمد روزانه داشتند، گفت: به حدود سه تا چهار میلیون نفر از افراد جامعه وام بی بهره و کمک های بلاعوض و به افرادی نیز از طریق سایت معرفی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به صورت قرض الحسنه تسهیلات دو میلیون تومانی داده می‌شود که باید به نحو شایسته اطلاع‌رسانی گسترده شود.

وی افزود: از میزان ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی که سهمیه اختصاصی استان ها بزودی اعلام می شود؛ اولویت پرداخت تسهیلات بخش های گردشگری، اصناف ، واحدهای خدماتی و تولیدی است .

وی با قدردانی از تلاش‌های تیپ میرزاکوچک سپاه در راستای گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی و اجرای طرح ملی بسیج مقابله با کرونا در کنار سپاه قدس استان ، بسیج، شهرداری ها و دهیاری ها گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب این اقدام یک رزمایش خوب بود که انتظار می‌رود فعالیت‌ها تا غلبه کامل بر این بیماری و شکست ویروس منحوس کرونا در استان ادامه داشته باشد.

استاندار گیلان بر ضرورت استمرار فعالیت های نظارتی درخصوص کنترل قیمت‌های ارزاق عمومی و ملزومات بهداشتی تاکید و تصریح کرد: در این مسیر سازمان صمت، اتاق اصناف، تعزیرات و دستگاه های قضایی کمال همکاری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های صورت گرفته هیچگونه کمبودی در تامین اقلام ضروری و کالاهای اساسی و معمولی نداریم، افزود: در انبارها تا ماه ها، اقلام ذخیره‌سازی شده و مشکلی وجود ندارد.

زارع بر لزوم فعال سازی پروژه های عمرانی با هدایت و پیگیری فرمانداران و دستگاه های اجرایی با جدیت هرچه بیشتر نیز تاکید کرد و گفت: کارفرما و پیمانکاران محل اسکان را برای کارگران تعبیه کنند تا تراکمی صورت نگیرد.

وی در خاتمه سخنانش با تبریک مناسبت نیمه شعبان المعظم سالروز ولادت حضرت ولی عصر (عج) به اقدامات خیرخواهانه سمن ها و گروه های جهادی در ارائه خدمات شایسته به عرصه سلامت جامعه و بازدید خود از یکی از مجموعه های جهادی اشاره کرد و افزود: مدیران از اقدامات گروه های جهادی و سمن ها بازدید کنند تا مشوق خوبی برای تداوم فعالیت آنان باشد.

Share