مسئول بسیج جامعه پزشکی خبر داد؛

انجام تست کرونا کمتر از ۳ ساعت با رونمایی از آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج

مسئول بسیج جامعه پزشکی گفت: با آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج نتیجه تست کرونا از ۷۲ ساعت به ۳ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ابراهیم متولیان در حاشیه رونمایی از آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج در مصاحبه با صدا و سیما درباره ویژگی‌های این آزمایشگاه سیار و تمایز آن با دیگر آزمایشگاه‌ها افزود: سیار بودن آزمایش یکی از قابلیت‌های این دستگاه است که به روش پی سی آر (PCR) انجام می‌شود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: این دستگاه هر دو ژن ویروس را همزمان تست می‌کند و تفاوت آن آزمایش سریع در عرض ۳ ساعت است و دستگاه‌هایی که هم اکنون در داخل کشور فعالیت می‌کنند باید ابتدا ژن اول را مشخص کنند و با مثبت بودن ژن اول فرد دوباره برای ژن دوم آزمایش می‌شود، اما این آزمایشگاه سیار سرعت کار را بالا می‌برد.

وی افزود: این آزمایشگاه به صورت متحرک قرار می‌گیرد و جا‌هایی که بحران باشد و نمی‌خواهیم نمونه آلوده را انتقال دهیم از این سیستم استفاده می‌کنیم و سیستم آن به طور کامل مستقل و برق، آب و تهویه مستقل دارد و در هر محلی مستقر شود دچار آلودگی نخواهد شد.

آقای دکتر متولیان گفت: کیت‌های فراوانی در داخل کشور داریم که با اخذ نمونه‌های مخاط دهان و بینی با این دستگاه روزانه ۲۰۰ تست را می‌توانیم انجام دهیم و دستگاه بعدی هم ۴۸ ساعت آینده آماده فعالیت خواهد بود و با درخواست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمادگی گسترش این دستگاه‌ها را داریم.

وی افزود: تاکنون این دستگاه بیش از ۱۰۰ تست را انجام داده است و نمونه‌ها تا مدت ۴ ساعت پس از اخذ می‌تواند به این دستگاه‌ها برای تست ارسال شود.

مسؤول بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: به طور مثال اگر این دستگاه در مرکز استان گیلان مستقر شود همه شهر‌های اطراف می‌توانند نمونه‌ها را به این دستگاه برسانند.

آقای دکتر متولیان افزود: اکنون با نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار است این دستگاه در مبادی ورودی و در مسیر بازگشت مسافران به کشور قرار داده شود تا آن‌هایی را که مشکوک هستند سریع تست کنیم و اگر در خانواده‌ای مورد مثبت شناسایی شد قرنطینه سازی انجام شود تا از انتشار مجدد ویروس جلوگیری شود.

وی درباره دیگر اقدامات بسیج جامعه پزشکی برای مقابله با بیماری کرونا گفت: همه ۷۰۰ کانون این نهاد به کمک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمده است و به محض اعلام نیاز استان قم نیرو‌های بسیج جامعه پزشکی اعزام شدند و هم اکنون نیرو‌های ما در کاشان و آران بیدگل شبانه روزی مشغول فعالیت هستند و نیرو‌های متخصص، پرستاران و متخصصان بیهوشی بسیج جامعه پزشکی دائم بین استان‌هایی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز کند در تردد هستند و دیشب تعداد زیادی متخصص بیهوشی به کاشان و استان‌های گیلان و مازندران اعزام شد.

Share