در جلسه شورای کشاورزی مطرح شد؛

انتقاد فرماندار فومن از آب منطقه‎ای؛ عدم آماده‌سازی سردهنه‎ها در موعد مقرر پذیرفتنی نیست

محسنی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت ۸ سردهنه مشخص نیست، اظهار نمود: اگر سردهنه ها در موعد مقرر آماده نشوند و مشکلی در فصل کشاورزی به وجود آید، وفق مقررات قانونی اقدام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای کشاورزی شهرستان فومن به ریاست محمدرضا محسنی نماینده عالی دولت در شهرستان و با حضور حسین آقایاری نوشاد معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان پیش از ظهر روز یکشنبه برگزار شد.
محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: اگرچه تقویم زراعی از ۷ اردیبهشت آغاز می شود اما بهره برداری از نزولات آسمانی در راستای شخم اول باید به فرهنگ عمومی در حوزه کشاورزی تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه شخم اول ۹۷ درصد اراضی شهرستان زده شده این رقم را ۱۰ درصد از میانگین استانی نیز بالاتر دانست و با اشاره به خزانه گیری ۵۵ درصدی گفت: نیاز کود شیمیایی شهرستان ۳۵۰۰ تن است که تاکنون ۱۳۰۰ تن توزیع شده و باید کل سهمیه در موعد مقرر جذب و توزیع شود.
محسنی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف کود شیمیایی اظهار کرد: جهان به سمت تولید محصولات ارگانیک در حال حرکت است و بایستی برنامه ریزی، تلاش و اهتمام جدی در این خصوص صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه ۹ هزار هکتار از ۱۴ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان فومن از آب پشت سد سپیدرود آبگیری می شوند، تصریح کرد: هواشناسی و جهاد کشاورزی نسبت به انعکاس اطلاعیه ها و اخطاریه های هواشناسی در موعد مقرر به کشاورزان اقدامات لازم را معمول نماید.
فرماندار شهرستان فومن گفت: بخش کشاورزی برای ما از اهمیت بالایی برخودار است و اگر قرار است در سال جاری شعار جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری گردید، محقق شود، بخش کشاورزی بیشترین سهم را خواهد داشت زیرا تحریم ها نمی‌تواند مانع از فعالیت در این بخش شود.
محسنی با اشاره به تولید ۴۰ تن پیله تر کرم ابریشم در سال گذشته این میزان را برای سال جاری راضی کننده نداست و گفت: تولید پرورش کرم ابریشم امسال باید حداقل ۲ برابر شود و جهاد کشاورزی از ظرفیت فارغ التحصیلان کشاورزی و ساختمانهای بلااستفاده این سازمان برای پرورش کرم ابریشم استفاده کند.
فرماندار فومن ادامه داد: ۵۰۰ سوله واقع در خشکنودهان، ظرفیت قرارگیری ۳ هزار جعبه ۳۵ کیلویی را در پی خواهد داشت که میتوان صرفا از همین طریق به افزایش ۳۰ تن تولید پیله تر کرم ابریشم دست یابیم.
محسنی بر ضرورت تشکیل کمیته ای متشکل از جهاد کشاورزی، کمیته امداد، منابع طبیعی، بنیاد مسکن و بخشداران جهت پایش و شناسایی زمینهای منابع طبیعی برای واگذاری به متقاضیان جهت زراعت چوب و توتستان، پرورش گل محمدی و توت فرنگی تاکید کرد و گفت: کمیته امداد، صندوق کارآفرینی امید، بهزیستی و سایر دستگاه ها منابع مالی در اختیار دارند که میتوان از آنها در راستای ارائه تسهیلات اشتغالزایی استفاده کرد.
وی همچنین افزایش تولید برنج، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، زراعت چوب، پرورش گل محمدی، توت فرنگی و کشت کلزا را از شاخصه های ارزیابی عملکرد جهاد کشاورزی شهرستان عنوان کرد و گفت: پرورش کرم ابریشم یکی از اولویت ها است و در کنار راه اندازی مراکز تولید و فروش، تعاون روستایی هرچه سریعتر مقدمات خرید تضمینی پیله تر ابریشم را فراهم نماید.
فرماندار فومن با اشاره به شیوع کرونا بر ضرورت آموزش کشاورزان، مکانیزاسیون کشاورزی جهت جلوگیری از تجمع افراد در شالیزارها تاکید کرد و گفت: بر اجرای پروتکلهای بهداشتی در فصل کشت برنج توسط جهاد کشاورزی نظارت گردد.
رئیس شورای کشاورزی شهرستان با بیان اینکه انتقادات نافی دیده نشدن زحمات دستگاه ها نیست، با انتقاد از عدم آماده سازی سردهنه‎ها اظهار کرد: پذیرفتنی نیست که سازمان آب منطقه ای برای بازسازی سردهنه‌ها در موعد مقرر برنامه ریزی لازم را نداشته باشد. وقتی کشاورزان به فرمانداری مراجعه می کنند یعنی اینکه ادارات ذی ربط نتوانسته اند وظایف خود را به درستی انجام دهند.
محسنی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت ۸ سردهنه مشخص نیست، اظهار نمود: اگر سردهنه ها در موعد مقرر آماده نشوند و مشکلی در فصل کشاورزی به وجود آید، وفق مقررات قانونی اقدام خواهد شد.
فرماندار فومن با تاکید بر لزوم رعایت زمان نوبت بندی آب اظهار کرد: به منظور پیشگیری از برخی تبعات، تغییر زمان نوبت بندی نباید بدون اطلاع فرمانداری شهرستان انجام گیرد.
وی همچنین بر لزوم شناسایی تمام نقاط مستعد برای احداث سد لاستیکی تاکید کرد و گفت: احداث سدهای لاستیکی در مدیریت بهینه آب نقش موثری دارد و در این زمینه مطالعات احداث سد روبارچیره به پایان رسیده و نیاز است پیگیری موثر از سوی دستگاه های متولی جهت احداث آن معمول گردد.
محسنی در پایان از سازمان آب خواست تا نسبت به شناسایی مناطق مستعد احداث سد بر اساس ظرفیت های موجود اقدام نماید.

آبیاری ۵۷ هزار هکتار شالیزار از کانال آب بر

حسین آقایاری نوشاد معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان در این نشست با بیان اینکه ظرفیت کانال آب بر منطبق با سطح زیر کشت نیست، افزود: دز حوزه فومنات که متشکل از ۵ شهرستان است، مجموعا ۵۷ هزار هکتار تحت پوشش شبکه هستند.

وی با بیان اینکه میتوان تنها از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب سد سپیدرود برای آبیاری ۵۷ هزار هکتار شالیزار استفاده کرد، یادآور شد: ۳۰۰ میلیون مترمکعب دیگر باید از طریق آب بندانها، چاه ها، سرچشمه ها و سایر منابع آبی تامین شود.

نوشاد با بیان اینکه در اواخر اردیبهشت به دلیل کاهش میزان بارندگی چاره ای جز آبیاری تناوبی وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت سدهای لاستیکی برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی ضروری است.

Share