معاون وزیر بهداشت: ابتلای زیر ۲۰ سال به کرونا کم است

اصناف برای شروع کار باید تعهد بدهند | افراد پر خطر حق رفتن سرکار را ندارند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروتکل های بهداشتی اصناف برای بازگشایی ابلاغ شده است و با اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی ۵۲۰۰ صنف و کارگاه باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند و نسبت به اجرای این پروتکل ها تعهدنامه بدهند تا بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: همه اصنافی که در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی قرار است از ۲۳ فروردین کار خود را شروع کنند باید در سامانه ای که وزارت بهداشت اعلام می کند، ثبت نام کنند  تعهدنامه الکترونیک را امضا کند و تعهد بدهند که حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

وی گفت: وزارت بهداشت بر اساس ثبت نام اصناف و کارگاهها پروتکل بهداشتی مربوط به آن صنف را برای آنها رسال می کند و بعد از آن ۷۲۰۰ بازرس بهداشتی بر این صنوف نظارت می کنند و طرح تشدید نظارت برای این صنوف اجرا می شود. مردم هم می  توانند از طریق سامانه ۱۹۰ موارد تخلف را گزارش کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: البته در گام دوم طرح فاصله گذاری اجباری فقط مشاغل کم ریسک اجازه فعالیت دارند و کسب و کارهای پرریسک مثل استخرها، ورزشگاهها، تالارها، رستورانها، قهوه خانه ها و همچنین زیارتگاهها، اماکن مذهبی، نمازهای جمعه و … تعطیل هستند. تردد بین استانها نیز همچنان متوقف می ماند و فقط خودروهای ساکنان هر استان می توانند در آن استان تردد کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی برای همه صنوف و مراکز کسب و کار برنامه ریزی شده است. در گام اول مراکز تولیدی و مراکز و مغازه هایی که مایحتاج مردم را تهیه می کردند مثل سوپر مارکتها و فروشگاههای بزرگ باز بودند، این مراکز در مرحله دوم این طرح نیز باز هستند اما اصناف از نظر ریسک انتقال عفونت تقسیم بندی شده اند و کارگاهها و اماکن پر ریسک همچنان بسته می مانند.

وی گفت: افرادی که درباره شکست مرحله دوم این طرح اظهار نظر می کنند حتما قدرت پیشگویی دارند و می دانند کی اپیدمی کرونا در کشور تمام می شود، اما دولت باید همه جنبه ها را در نظر بگیرد و قطعا برای رونق کسب و کارها اصول بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری هم در نظر گرفته می شود.

رئیسی افزود: پروتکل های زیادی در سایت مرکز سلامت محیط  و کار وزارت بهداشت برای اصناف تدوین و بارگزاری شده است و ۵۰ پروتکل را قبلا ابلاغ کرده بودیم و با مشارکت اصناف اکنون ۴۰ پروتکل دیگر نیز بارگزاری شده است تا ۴۸ ساعت آینده همه پروتکل ها بارگذاری می شود.

وی ادامه داد: ابلاغ این پروتکل ها به تنهایی مانع انتقال بیماری نمی شود بلکه اجرای آنها مهم است که سه ضلع دارد، رعایت اصول بهداشتی در مراکز کسب و کار، رفتار فروشندگان و رفتار مشتریان و مردم و همه باید برای کاهش ریسک انتقال بیماری به وظایفشان عمل کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به غربالگری حدود ۷۰ میلیون نفر از نظر ابتلا به کرونا گفت: از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر به درجاتی علامت داشتند، حدود ۴۰۰ هزار نفر در بیمارستانها و مراکز ۱۶ ساعته بهداشتی که تا ساعت ۱۲ شب باز هستند ویزیت شدند، تعدادی با درمان سرپایی به درمان و فرنطینه در منزل هدایت شدند و تعدادی نیز بستری شدند.

ابتلای زیر ۲۰ سال کم است

رئیسی گفت: همچنان از نظر اپیدمی در سن ابتلای زیر ۲۰ سال درصد بسیار پایین است و چشمگیر نیست. تا حالا ۱۶ میلیون نفر افراد زیر ۱۵ سال را غربالگری کرده ایم که این مساله را تایید می کند. تعداد کمی در این گروه سنی ارجاع به پزشک شدند.

وی افزود: سه کار ارزشمند انجام شده است اول اینکه افراد پر ریسک را غربالگری کردیم که حدود ۴ میلیون نفر هستند و شامل دیابتی ها، افراد دچار فشار خون، بیماران قلبی، تنفسی یا مبتلا به سرطان، همچنین افراد بالای ۶۰ سال که بالای پنج میلیون نفر هستند و همچنین مادران باردار غربالگری شده است که جزئیات این آمار به زودی اعلام می شود.

وی ادامه داد: بیماران شدید که حدود ۱۵ درصد بیماران بستری هستند، میانگین سن آنها حدود ۵۰ سال است. میانگین سن فوت کرونا نیز در ایران ۵۹ سال است.

تعدیل نیرو در بیمارستانهای خصوصی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تعدیل نیرو در بیمارستانها گفت: در دو هفته تعطیلات عید همیشه بیمارستانها به طور طبیعی با کاهش مراجعه مواجه هستند چون اکثر بیماران غیر اورژانسی کارهایشان را به بعد از تعطیلات موکول می کردند. چون هنوز مساله کرونا مطرح است بسیاری از این بیماران هنوز مایل به مراجعه به بیمارستان نیستند و این مساله باعث شده حجم مراجعه کم شده است.

وی گفت: برخی بیمارستانهای خصوصی به علت کاهش بار مراجعه مجبور به تعدیل نیرو شده اند البته دستوری ابلاغ شده است که اگر تخت های بیمارستانهای دولتی کم باشد همه بیمارستانهای خصوصی وغیر دولتی و نظامی باید در بحران کرونا کنند و از ظرفیت آنها استفاده می شود.

رئیسی درباره شلوغی خیابانها در روزهای اخیر گفت: عموم مردم طرح فاصله گذاری را به خصوص در تعطیلات عید و روز ۱۳ به در رعایت کردند و ترددها تا ۹۰ درصد کاهش یافت اما عده ای هم رعایت نکردند و در حالی که هنوز گام دوم طرح اجرا نشده است به خیابانها آمدند، شلوغی ها حتی در بعد از ظهر و شبها هم که ربطی به ادارات ندارد، دیده می شود و همین افراد هستند که از گام دوم طرح فاصله گذاری انتقاد می کنند و از شکست آن صحبت می کنند.

وی افزود: اپیدمی کرونا تمام نشده است و باید مردم همچنان شعار در خانه بمانیم را رعایت کنند و یک شعار دیگر هم باید به آن اضافه کرد که باید به صورت ایمن بیرون برویم.

معاون وزیر بهداشت گفت: نگرانی وجود دارد و این نگرانی به تماس های مردم، تعداد تماس ها و ومدت  زمان تماس ها مربوط است اما گر مردم فقط برای مایحتاج ضروری بیرون بیاند، مشکلی پیش نمی آید.

بیماریابی مبتلایان به کرونا افزایش می یابد

رئیسی ادامه داد: کار دیگری که انجام می شود اجرای پروتکل های بهداشتی برای شناسایی زودرس بیماران است که بر اساس بسیج ملی غربالگری فعال کردیم و با افزایش موارد تست کرونا قطعا طی روزهای آینده موارد مثبت بیشتر می شود و افراد کم علامت را هم شناسایی می کنیم. افراد مبتلا را زودتر شناسی می کنیم این افراد ایزوله شوند و از حضور در اجتماع باید پرهیز کنند.

وی گفت: نگهداشت افراد سالم در خانه کار خوبی است اما گام بعدی این است که افراد مبتلا را هم در خانه، بیمارستان یا نقاهتگاه ایزوله کنیم تا جامعه پاک باشد و افراد سالم بتوانند ییرون بیایند اما نمی شود همه بیماران مبتلا را شناسایی و قرنطینه کرد. خیلی از افراد علائمی ندارند گر چه ناقل هستند.

مخفی کردن بیماری تخلف است

معاون وزیر بهداشت افزود: در مورد ادارات دو کار تصمیم گیری شده است. اگر فردی بیماری خودش را مخفی کند و از بیماری خودش آگاهی داشته و به سر کار بیاید، کالر خلافی مرتکب شده است. افراد پر خطر فعلا باید دورکاری کنند و در محل کار حاضر نشوند.

افراد پر خطر حق رفتن سرکار را ندارند

وی گفت: به افراد مبتلا به دیابت، فشار خون پیشرفته؛ سرطان، بیماران کلیوی، افراد با سن بالا توصیه شده که به محل کار نروند. کار دیگری که اتفاق خواهد افراد و پروتکل آن امروز ابلاغ شد، این است که افراد باید فرم تعهد نامه پر کنند که آیا بیماری دارند یا نه و متعهد می شوند در طول حضور در محل کار وضعیت خود را اطلاع رسانی کنند و باید در سایت salamat.gov.ir هم اطلاع رسانی و خودارزیابی کنند  و فرد مبتلا باید وضعیت خود را به محل کار اطلاع دهد و حاضر نشود.

معاون وزیر بهداشت درباره سفید یا قرمز بودن وضعیت استانها گفت: درباره رنگ ها سفید، سیاه، قرمز، آبی، بنفش یا هر رنگی شاخص هایی وجود دارد که نشان می دهد وضعیت یک استان کم خطر یا پر خطر است. در استانهای مختلف گروه بندی های مختلف داریم برخی استانها کمتر از ۲۰ ابتلا در روز دارند که آنها را کم خطر می گوییم. جایی ممکن است ۵۰ بیمار در روز هم داشته باشد اما در یک کارگاه خاص باشد و در یک جای محدود باشد و استان کم خطر باشد، این با شهری که ۵۰ نفر ابتلا پراکنده اند فرق می کند.

وی ادامه داد: این سوالات جواب بله یا خیر ندارند برخی استانها موارد شناسایی و بستری کم است مثل استانهای سیستان و بلوچستان یا بوشهر اما به معنی اینکه هیچ بیماری ندارند نیست.

رئیسی درباره کمبود امکانات درمانی در زاهدان نیز گفت: در زاهدان این طور نیست که امکانات نداشته باشد، بیمارستان، درمانگاهها پاسخگو هستند تا حالا در هیچ نقطه کشور این طور نیست که تخت نداشته باشند. آنجا هم موارد ابتلا هست. قبل از موج سفرهای نوروزی در این استانها موارد ابتلا خیلی کم بود اما سفرهای نوروزی مقداری موارد بیماری کووید ۱۹ را بیشتر کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه شهرها پوشش داده شده است این افراد پرونده دارند و خدمات بهداشتی برای آنها رایگان است اما غربالگری به سه طریق است از طریق سایت و مراجعه مستقیم است. مراکز ۱۶ ساعته تا ۱۲ شب باز هستند و این افراد را پذیرش می کنند پزشک، مراقب سلامت و بهورز در این مراکز حضور دارند و پول خاصی هم گرفته نمی شود.

کرونا از هوا منتقل می شود

رئیسی گفت: انتقال کرونا در هوا برای جاهای عمومی مطرح نیست. انتقال در هوا نداریم چون ویروس سنگینی است اما فقط برای جاهای خاص مثل آی سی یو که تراکم ویروس زیاد است ممکن است از طریق هوا منتقل شود که ماسک N۹۵ می زنند که انتقال صورت نگیرد.

وی ادامه داد: پروتکل های بهداشتی برای وسایل حمل و نقل عمومی نیز ابلاغ شده است. در مورد ماسک هم لازم نیست هر دو ساعت یکبار عوض شود و لازم هم نیست مدام استفاده شود فقط جایی که احتمال انتقال از طریق عطسه و سرفه وجود دارد مثل مترو و اتوبوس یا جاهای شلوغ باید استفاده شود و از هر ماسک معمولی ۶ تا ۸ ساعت می توان استفاده کرد. طرح توزیع ماسک رایگان نداریم. اما وضعیت تامین ماسک بهتر شده است و قابل مقایسه با ۴۰روز پیش نیست.ماسک سه لایه پارچه را هم مردم می توانند در خانه تهیه کنند و دستورالعمل ساخت آن در سایت سازمان غذا و دارو هست.

رئیسی درباره تاثیر کرونا بر سن امید به زندگی در ایران گفت: درباره امید به زندگی قضاوت خیلی زود است. باید یک بازه زمانی بگذرد تا این میزان را محاسبه کنیم. اما در مجموع سطح بهداشت عمومی افراد در بحران کرونا بالاتر رفته است. بعید نیست که شستن دستها، پرهیز از حضور در جمع، استفاده وسایل بهداشت فردی، پرهیز از روبوسی و دست دادن برای سایر بیماری های عفونی هم موثر بوده باشد و احتمالا میزان بیماری های دیگر هم پایین می آید و اگر دو سال پیش چنین رعایت هایی داشتیم میزان ابتلا به آنفلوانزا هم در کشور خیلی پایین می آمد.

معاون وزیر بهداشت گفت: اجرای پروتکل های بهداشتی برای اصناف هزینه ای ندارد. بسیاری از این دستورالعمل ها قبل از کرونا هم بوده است، مثلا در مورد نانوایی ها که در گام اول طرح فاصله گذاری اجتماعی تعطیل نبودند، در این مراکز نگران نمک و جوش شیرین هستیم و  بازرسان تذکر می دهند.

وی افزود: نانوایی ها هیچ کار اضافه ای ندارند به جزو مسائلی که در پروتکل تاکید شده است مثل اینکه ترجیحا از کارت استفاده کنند. پول نقد نگیرند مثلا شاطر نباید پول بگیرد. فاصله گذاری بین مشتری ها تا حد ممکن رعایت شود. برخی نانوایی ها فاصله یک متری را بین مشتری ها رعایت کرده اند یا گفته اند که نان را رو روی میز نگذارند یا نان را در پلاستیک بگذارند.

زباله های کرونایی بی خطر می شوند

رئیسی درباره زباله های بیمارستانی گفت: زباله های عفونی در بیمارستانها عفونت های خطرناکی دارند. زباله های کرونایی یکی از آنهاست اما این زباله ها در بیمارستانها به وسیله دستگاه اتوکلاو بی خطر می شوند و بیمارستانهای اصلی شهرها که برای کرونا اختصاص یافته است، اتوکلاوهای مخصوص دارند.

معاون وزیر بهداشت درباره دفن افراد مبتلا به کرونا گفت: برای اولین بار نیست که بیماران عفونی دفن می شوند. انواع بیماری های عفونی از قبل بوده است که دفن می شدند. پروتکل از قبل بوده است اما برای کرونا پروتکل دفن جدیدی هم تدوین شده است. فردی که فوت می کند با هر بیماری از جمله کرونا یک انسان است، عضو یک خانواده است و به هیچوجه نباید بی حرمتی بشود

وی افزود: حتما باید موارد شرعی برای دفن افرادی که بر اثر کرونا فوت می کنند، رعایت شود. آیا فرقی بین فرد زنده و فرد فوت کرده مبتلا به کرونا از نظر میزان انتقال عفونت، وجود دارد، بله وجود دارد و فرد فوت شده کم خطرتر از فرد زنده است زیرا عطسه و سرفه ندارد.

رئیسی ادامه داد: جسد افراد فوت شده بر اثر کرونا در وان با محلول هیپوکلرید سدیم ۱۵ دقیقه ضدعفونی می شود و بعد که برای شستن روی سنگ گذاشته می شود کم ویروس بسیار کم خطر است. آبی که برای شستن و ضدعفونی اجساد استفاده می شود هم اگر به فضلاب برود مشکلی ندارد، اگر به چاه جذبی هم برود باز هم مشکلی ایجاد نمی کند.

وی گفت: البته افراد کرونایی هم هستند که ممکن است به علت بیماری قلبی یا بیماری دیگری فوت کرده باشند. این افراد ممکن است تست نداده باشند و در مورد این افراد باید مراقبت بیشتری انجام شود.

معاون وزیر بهداشت درباره هزینه درمان افراد مبتلا به کرونا گفت: هزینه یک بیمار که هفت روز در بیمارستان مانده و فرانشیز آن برای بیمار از ۷ دلار و ۱۰۰ هزار تومان کمتر است.

وی درباره اجرا نشدن برخی مصوبات ستاد ملی کرونا از جمله رعایت مصوبات بانک ها گفت: همه این موارد در حوزه نظارت وزارت بهداشت نیست. حدود ۹۷ درصد این مصوبات اجرا شده است. اما دو درصد تخلف از مصوبات ستاد ملی کرونا هم تخلف است و باید با آن مبارزه کنیم زیرا مصوبات این ستاد در حد مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.

Share