گفتگوی اختصاصی دیارمیرزا با رمضانپور نرگسی؛

اجرای سه پروژه عمرانی بزرگ در سال ۹۹ | اعضای شورا مقابل جذب نیرو در شهرداری ایستادند

رمضانپور نرگسی با تاکید بر اینکه هدف شورا و شهرداری این است که سراوان را از زباله خالی کند، افزود: شورای پنجم با توجه به حساسیت خاصی که در بحث زباله سراوان در بین مقامات ملی بوجود آورد موفق شد مجوز احداث ساخت دوسوله جمعا ۱۲هزارمترمربع را اخذ نماید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد رمضانپور نرگسی رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا ضمن تبریک فرارسیدن سال نو گفت: متاسفانه سال جدید با شیوع کرونا آغاز شد و در کل کشور شاهد مشکلاتی در بحث سلامتی مردم بودیم که خوشبختانه با رعایت پروتکل های بهداشتی و اقدامات خوبی که دولت در زمینه کنترل بیماری و نیز همیاری و همکاری مستمر مردم در پویش در خانه بمانید، شاهد کاهش آمار مبتلایان هستیم و امیدوارم به زودی این ویروس منحوس از استان و شهر ما برود و دوباره شاهد نشاط و روند زندگی عادی مردم باشیم.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر در ادامه به گزارش عملکرد شورای شهر رشت در یکسال گذشته پرداخت و گفت: متاسفانه شهرداری رشت از سال ۹۵ به بعد با توجه به عدم تحقق بودجه های مصوب شده، شاهد بدهی هنگفتی بالغ بر ۸۰۰ الی هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این بدهی به همراه بحران مدیریت شهری و عدم اطمینان نیروهای انسانی به شورای پنجم انتقال داده شد، گفت: شورای پنجم در ابتدا به دنبال ایجاد ثبات در مدیریت شهری بود و با مطالعات صورت گرفته توانستیم در سال اول دکتر نصرتی را به عنوان شهردار رشت انتخاب کنیم که بعد از ۹ ماه به ایشان پست معاونت در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیشنهاد شد و آقای نصرتی با موافقت این پیشنهاد استعفای خود را به شورای رشت ارسال کرد که شورای شهر رشت با این نگاه که از ایشان در آن پست برای پیشرفت شهر رشت می توان بهره برد با استعفایش موافقت کرد.

رمضانپور نرگسی ادامه داد: بعد از دکتر نصرتی، شورا با چالشی در انتخاب شهردار مواجه شد و پس از رایزنی‌ها و یکسال سرپرستی در شهرداری، دکتر حاج محمدی به عنوان شهردار رشت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه این کش و قوس‌ها در انتخاب شهردار مانع از متمرکز شدن شورا بر افزایش منابع مالی شهرداری شد، تصریح کرد: بدهی‌های شهرداری از یک سو و پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای که برخی با مطالعه و برخی بدون مطالعه بود و همچنین نیروی مازاد شهرداری که بیش از ۲ هزار نیرو است از مشکلاتی بود که شورای پنجم با آن مواجه بود.

این عضو شورای شهر رشت افزود: شورای پنجم برای حل این مشکلات در مدیریت شهری کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را در دستور کار خود قرار داد که یکی از برنامه عدم جذب نیروی انسانی جدید است و البته اعضای شورا با در پیش گرفتن این برنامه خیلی از طرفداران و هواداران خودشان را از دست دادند اما چون اولویت شورا حل مشکلات شهر و کاهش هزینه های مدیریت شهری بود، اعضا محکم بر عدم ورود نیروی انسانی در شهرداری ایستادند.

وی با اشاره به اینکه شهردار انتخاب شده در حال کار کردن است و شورا نیز به ایشان کمک می کند، افزود: هدف شورای پنجم در ادامه راه همراهی با شهردار و باز گذاشتن دست ایشان در اجرای برنامه های شهری است و نیز برای افزایش درآمدهای شهرداری به دنبال ممیزی های املاک و دریافت عوارض و مطالبات از افرادی که سالها بدهی خود را پرداخت نکردند، هستیم تا بتوانیم از درآمدهای به دست آمده بخشی از بدهی های پیمانکاران را پرداخت نماییم.

تولید روزانه زباله شهر رشت حداکثر بین۵۰۰تا۶۰۰تن است

رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با بیان اینکه یکی از اقدامات و کارهای مهم شورای پنجم، مدیریت پسماند شهر رشت است به دیارمیرزا گفت: بنده از همان ابتدای ورود خود به شورا، در اولین نطق خودم عنوان کردم که بحث رودخانه‌ها و سراوان باید ملی شود و مقامات کشوری بر این موضوع حساس شوند و مانند دریاچه ارومیه همه پای کار بیایند که خوشبختانه این حساسیت ایجاد شد و در سفر رییس جمهوری مسئله رودخانه ها مطرح و مبالغی برای رفع آلودگی این دو رودخانه در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در جهت مدیریت پسماند در یکسال گذشته صورت گرفت، افزود: در کارخانه کود آلی دو سوله با ظرفیت ۵۰۰ تن در روز ورود و خروج زباله را انجام میداد اما متاسفانه از همان روزهای اول شورای پنجم تجهیزات یک سوله از کار افتاد و مجبور شدیم سوله دیگر را اورهال کنیم تا بتوانیم حداقل ورودی را در کارخانه روزانه به۲۵۰تا۳۰۰تن زباله خام تبدیل به کمپوست برسانیم.

نماینده اسبق رشت در مجلس با اشاره به اینکه درسال ۹۹تجهیزات سوله دوم نیز خریداری خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم با خریداری تجهیزات جدید برای سوله دوم ظرفیت کمپوست زباله در این کارخانه را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه تولید روزانه زباله شهر رشت حداکثر بین۵۰۰تا۶۰۰تن است افزود: زباله ای که وارد سراوان میشود بالغ بر۱۰۰۰تن است که از این میزان ۵۵ درصد متعلق به شهر رشت و بقیه از ۵۲دهیاری، ۴شهرستان و ۱۲شهرهای حوزه گیلان در سراوان ریخته می‌شود.

با تکمیل و راه اندازی ۴سوله زباله ای در سراوان دفن نخواهد شد

رمضانپور نرگسی با تاکید بر اینکه هدف شورا و شهرداری این است که سراوان را از زباله خالی کند، افزود: شورای پنجم با توجه به حساسیت خاصی که در بحث زباله سراوان در بین مقامات ملی بوجود آورد موفق شد مجوز احداث ساخت دوسوله جمعا ۱۲هزارمترمربع را اخذ نماید که خوشبختانه تا الان ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تاپایان تیرماه۹۹ با جذب کل اعتبارات ساخت سوله را به پایان ببریم.

وی افزود: در همین حال با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی خرید تجهیزات دو سوله اخیر انجام گرفته و با تکمیل این دوسوله و اورهال کردن یکی از دوسوله قدیمی جمعا ۴سوله توان ورود و خروج هزارتن زباله در روز را خواهیم داشت بنابراین با تکمیل و راه اندازی ۴سوله و تا زمان ساختن کارخانه زباله سوز که پروژه مهم ما خواهد بود زباله ای در سراوان ریخته نخواهد شد.

عضو شورای شهر رشت ادامه داد: زباله اگر هم به سراوان ریخته شود پسماند کودآلی (ریجکت) خواهد بود که آن هم پس از ساخت زباله سوز که حداقل به مدت۳سال طول خواهد کشید دیگر ریخته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه زمین کارخانه زباله سوز در جنب کارخانه کود آلی تحویل گرفته شده است، تصریح کرد: نقشه احداث تهیه شده  و کار مناقصه سوله آن انجام شده و یک شرکت معتبر کشور توانسته است در این مناقصه برنده شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت در مورد سوله زباله سوز نیز اظهار کرد: سوله این کارخانه با دهنه۷۰در۶۰متر و با ارتفاع ۳۸متر است که به جرات می توان گفت یکی از پروژه‌های بزرگ کشور محسوب میشود.

وی افزود: با احداث این کارخانه مجموعه زباله خام در۴سالن تبدیل به کمپوست و ریجکت آن بسته بندی و بعنوان سوخت کارخانه زباله سوز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رمضانپور نرگسی در مورد اقدامات انجام شده برای کاهش مشکلات بهداشتی سراوان گفت: روزانه ۵۰ کامیون شن به سراوان برای پوشش زباله‌ها در لندفیل ریخته می شود و خوشبختانه شاهد حضور مگس و پشه در سراوان نیستیم.

عضو شورای شهر رشت یادآور شد: همچنین ساماندهی بهسازی لندفیل سروان را در دستور کار داریم.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت در مورد اقدامات عمرانی شورای پنجم در سال گذشته به دیارمیرزا گفت: در سال گذشته ۵۰ هزار تن آسفالت در خیابان‎ها، معابر و کوچه‌ها که تقریبا ۳۰۰ هزار متر مربع تحت پوشش قرار داده است که در سال جدید این امر ادامه خواهد داشت.

وی از دیگر اقدامات عمرانی در سال گذشته را لوله گذاری برای جمع آوری آبهای سطحی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پروژه آب‌های سطحی در رودباری به لاکان، پارک سمیه و پشت بیمارستان پارس در حال انجام است.

اجرای سه پروژه عمرانی بزرگ در سال ۹۹

رمضانپور نرگسی به پروژه های بزرگ عمرانی که در سال جدید آغاز خواهد شد اشاره کرد و افزود: سه پروژه شامل تقاطع غیر همسطح فرزانه به سمت میدان جانباران و همچنین میدان نیروی دریایی به سنگر و تقاطع غیر همسطح زیر زمین در میدان شهرداری است که موافقت نامه آن با قرارگاه خاتم به این صورت که ۷۰ درصد زمین و ۳۰ درصد اوراق باشد بسته شد.

وی به هوشمند سازی شهر اشاره کرد و گفت: با شرکت فناب تلکام یکی از شرکت های سارمان مخابرات کشور است قرارداد اجرای ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری بسته شده و تا الان ۵۰ کیلومتر فیبر گذاشته شده است که یکی از فواید راه اندازی فیبرنوری که – زیرساخت شهر هوشمند محسوب میشود – این است که در آینده مردم برای گرفتن پروانه ساختمانی، پایان کار و…نیازی به مراجعه مستقیم به شهرداری نخواهند داشت.

Share