نوروزی عضو کمیسیون حقوقی مجلس مدعی شد؛

در پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی کسی بازداشت نشد | نیروهای نظامی وظیفه خود را انجام دادند

فارغ از بازداشت، یا عدم بازداشت، باید بگویم که اساسا نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است. این هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر می‌رسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از همدلی؛ شنبه ۲۱ دی ماه بعد از چند روز بحث و جنجال، سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در قاب تلویزیون ظاهر شد و رسما مسئولیت شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی را بر عهده گرفت. او در این نشست خبری گفت که «متاسفانه به دلیل تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، چنین فاجعه بزرگی رقم خورد. حاجی‌زاده تاکید کرد که ما مقصر هستیم. هواپیما در مسیر خود بوده است. اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کردند و ما باید پاسخگو باشیم.»
بعد از این اظهارات سردار حاجی‌زاده گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برگزاری دادگاه متهمان این اتفاق تلخ قوت گرفت. کمی بعد محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگویی از سرنوشت این پرونده خبر داد. او با مقایسه این رخداد با حمله آمریکایی‌ها به هواپیمای مسافربری ایرانی گفت:«اوضاع پیچیده‌ای در یک زمان پیچیده وجود داشت. بقیه به زمان بیشتری نیاز داشتند. تقریباً ۳۲ سال پیش، آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایران را منهدم کرد. تا امروز آنها هنوز یک عذرخواهی رسمی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول ساقط کردن آن هواپیما بود، نیز مدال دریافت کرد، اما فرد ایرانی که هواپیمای اوکراینی را ساقط کرد، هم‌اکنون در زندان است.»
علاوه بر این غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری در دی ماه سال گذشته با اشاره به این موضوع، اظهار کرد:«هم تأثیر سبب و هم تاثیر مباشر را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود مسئولیت سبب و مباشر چقدر بوده است.» او همچنین اضافه کرده بود که تحقیقات مفصلی در این خصوص انجام شده و افرادی هم بازداشت شده‌اند . هادی صادقی معاون قوه قضاییه نیز در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید سلیمانی که در امامزاده عبدالله گرگان برگزار شده بود، با اشاره به حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی، اشاره کرد: «دستگاه قضایی این موضوع را با دقت پیگیری می‌کند و تاکنون چند نفر دستگیر شده‌اند.»
او همچنین در این سخنان گفته بود:«احتمال تاثیر جنگ الکترونیک آمریکا در بروز این حادثه و در نتیجه، اشتباه مامور سامانه پدافند وجود دارد که بررسی برای کشف دقیق عوامل آن ادامه خواهد داشت.»
حالا چند ماه بعد از آن حادثه، یکی از نمایندگان مجلس که عضو کمیسیون حقوقی نیز هست، به خبرنگار همدلی می‌گوید: اصلا بازداشتی در کار نبوده است. حسن نوروزی معتقد است که دلیلی برای مواخذه و بازداشت وجود ندارد، چرا که نیروهای نظامی وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام داده‌‌اند.

مشروح گفت‌وگوی همدلی با نوروزی را در ادامه می‌خوانید:

پیش از این مسئولان گفته بودند چند نفر در رابطه با پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی بازداشت شده‌‌اند. شما خبری درباره سرنوشت پرونده این افراد دارید؟
فارغ از بازداشت، یا عدم بازداشت، باید بگویم که اساسا نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است. این هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر می‌رسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود. در واقع این هواپیما از مسیر حرکت اصلی خود خارج شده و مسیر حرکت آن به جای اوکراین به سوی تهران، تغییر پیدا کرده بود. بنابراین نوع حرکت این هواپیما بسیار مشکوک بوده است. این هواپیما پس از اوج‌گیری از فرودگاه امام، می‌بایست روی ارتفاع ۳۲۰۰۰ قرار می‌گرفت و ادامه مسیر می‌داد، در حالی که این هواپیما روی ارتفاع ۸۰۰۰پایی قرار داشت. همانطور که گفته شد به نظر می‌رسد که هواپیما از کنترل ما خارج بود. بنابراین با توجه به این شواهد، بازداشت کردن افراد در این زمینه بی معناست.

با توجه به اعلام نیروهای نظامی مبنی بر سهوی بودن شلیک به سوی هواپیما و وجود عامل خطای انسانی، چگونه می‌توان از مواخذه عوامل آن چشم‌پوشی کرد؟
این هواپیما یک هفته قبل از آن در اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد که دستکاری شده بوده است. برای این هواپیما اهداف خاصی در ایران تعیین شده بود و به نظر من، نیروهای نظامی در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند.
این هواپیما باید به سمت غرب حرکت می‌کرده است، اما مسیر آن به سمت شمال تغییر پیدا کرده و در حقیقت این هواپیما زاویه اصلی مسیر خود را تغییر داده و همچنین در ارتفاع پایین، ادامه مسیر داده است. بنابراین در خارج از برنامه پروازی خود قرار داشته است.

بنابراین از نظر شما، دلیلی برای بازخواست مسئولان یا افرادی که به اشتباه باعث سقط هواپیما شدند، وجود ندارد؟
از آنجا که کنترل این هواپیما از دسترس ما خارج شده بود و توسط کشورهای دیگر در حال هدایت بوده است، لذا نیروهای نظامی ما وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند، هر چند به هر حال در این حادثه، قربانی هم داشته‌ایم. این هواپیما باید فاصله خود را از سطح دریا بالا می‌برده، در صورتی که نسبت به آن در موقعیت پایینی قرار داشته است. بنابراین در این زمینه مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت.
نوروزی درحالی این سخنان را مطرح می‌کند که حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست خبری خود در بهمن ماه سال گذشته با شک از سهوی بودن این حادثه سخن گفته بود.
روحانی در این نشست این گونه واکنش نشان داده بود:«یک اشتباه موردی در این حادثه رخ داد و این اشتباه آنقدر عجیب و غریب بود که آدم باورش نمی‌شد، یعنی کسی اگر می‌آمد به من می‌گفت این حادثه اشتباه اتفاق افتاده است، نمی‌توانستم باور کنم، همین الان هم برایم سخت است که چطور اتفاق افتاد؟ به هر حال ما در جنگ بوده‌ایم و پدافند هوایی را می‌شناسیم.۷ سال خودم مسئول پدافند هوایی بودم. همچون حادثه‌ای در زمان جنگ هم در تاریخ ایران رخ نداده است.
از روزی که هواپیما در ایران آمده و سیستم پدافندی در ایران آمده تا امروز چنین حادثه‌ای نداشتیم که در پایتخت کشور کنار فرودگاه بین‌المللی در روت پروازی چنین خطایی صورت گیرد. یک خطای موردی عجیب و غریبی اتفاق افتاد، برای همه هم عجیب بود که واقعاً می‌شود همچین چیزی؟ و لذا تا رفتند بازرسی و بررسی کنند و به نتیجه برسند، می‌بایست یک مقام مسئولی به ما اطلاع می‌داد که این اشتباه رخ داده است، بله یک تخمین‌هایی مخصوصاً از روز پنج‌شنبه در ذهن ما بود، اما در عین حال آن مقام مسئول باید رسماً به ما می‌گفت این شده یا نشده.

Share