نماینده سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد

نزدیکان فرد بیمار باید به‌سرعت قرنطینه شوند | می‌توان کروناویروس را کنترل کرد

هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت در خصوص مقابله با کروناویروس جدید به پرسش‌های مدیران شهرداری تهران پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، عبدی ناصر – نماینده سازمان جهانی بهداشت – در جلسه مشترک امروز اعضای این هیات با مدیران شهرداری تهران گفت: این دومین سفر من به ایران است که در این سفر مشاهده کردم مدیریت بحران در ایران قوی است. فکر می‌کنم این قدرت به شما در مقابله با ویروس کرونا کمک خواهد کرد. در سال گذشته شما سیل شدیدی را تجربه کردید که در آن خصوص نیز بحث‌های جدی با همکاران شما داشتیم.

وی افزود: بی تردید باید سطح همکاری‌ها را ارتقا دهیم به‌ویژه در شرایط دشوار امروز و مقابله با ویروس کرونا. قطعا هنگامی که سیل رخ می‌دهد می‌دانیم که باید چه کاری انجام دهیم اما برای ویروس داستان متفاوت است و دقیقا نمی‌دانیم باید چه اقداماتی انجام دهیم. بر همین اساس به‌طور مداوم اطلاعات ما بیشتر می‌شود و ابعاد مختلفی از بحران را شناسایی می‌کنیم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: ما در دو روز گذشته با مقامات وزارت بهداشت، پزشکان و کادر درمانی در ایران تعامل داشتیم. در روزهای گذشته مشاهده کردیم که کنترل شما بر سیستم  حمل و نقل عمومی خوب بوده است.

عبدی ناصر در تشریح ماموریت هیات اعزامی از سازمان نماینده سازمان جهانی بهداشت به ایران گفت: ما متخصصان حوزه بهداشت و درمان عمومی و اکثرا پزشک هستیم از سازمان جهانی بهداشت و موسسه صلیب سرخ چین در این جا حضور پیدا کرده‌ایم و برای کمک به وزارت بهداشت ایران در مقابله با ویروس کرونا و این بیماری جدید آمده‌ایم تا روند شیوع این ویروس را کنترل کنیم.

وی افزود: ما به این جا آمده‌ایم تا گروه‌های آسیب پذیر را معرفی کنیم. در حقیقت این هدف اول ما است و در مرحله بعد با همکاری کنشگران بهداشت و سلامت تجاربی را در کشورهای مختلف به ویژه چین داشته‌ایم با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. قطعا در مسیر مقابله با ویروس اقدامات را باید سرعت دهیم و از سوی دیگر از تجربه‌های شما نیز درس بگیریم. هنگامی که با پزشکان بیمارستان‌ها صحبت می‌کنیم اطلاعات جدیدی در نحوه مواجهه با این ویروس به ما می‌دهند که بسیار موثر است. قطعا به قم هم سفر خواهیم کرد و امیدواریم برای توضیح مسائل و ارتقای اقدامات  کمک موثری باشیم.

عبدی ناصر تاکید کرد: شما پیشرفت‌های زیادی در ابعاد مختلف مواجهه با این ویروس داشته‌اید بخش‌های زیادی از جامعه شما درگیر هستند. لذا باید بدانند این ویروس چیست و متوجه باشند که چگونه از خود و خانواده‌هاشان محافظت کنند. انتقال این پیام‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

نماینده سازمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازدید از آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در ایران گفت: تشخیص سریع این بیماری اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه در این بخش شما پیشرفت‌های زیادی داشته‌اید. بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خاصی هم برای مداوای بیماران این ویروس در نظر گرفتید تا از این طریق اطمینان حاصل شود که افراد نیازمند مداوا و اقدامات پزشکی لازم را دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که از نزدیکان فرد بیمار هستند باید به‌سرعت قرنطینه شوند. باید افرادی که علایم کمتری هم دارند تحت کنترل قرار بگیرند و حمایت‌های روانی از افراد بیمار اهمیت بسزائی دارد. باید رویکرد جامع و کلی‌نگری در مقابله با این ویروس داشته باشید.

عبدی ناصر ادامه داد: باید تمرکز داشته باشید و افراد بیمار در سریعترین زمان ممکن به مراکز درمانی فرستاده شوند و افرادی که علایم کمتری دارند در خانه ۱۴ روز قرنطینه شوند، در غیر این صورت بیماری منتشر خواهد شد. ما خوشحال هستیم که کار به خوبی پیش می‌رود. در حال حاضر ۷۴ کشور درگیر کروناویروس شدند. اولین فرد مبتلا در ایران ۱۹ فوریه شناسایی شد در حالی که نخستین فرد مبتلا درجهان ۳۱ دسامبر تشخیص داده شد. این تاخیر ابتلا در ایران خبر خوبی است که شما می‌توانید از تجربه دیگران برای جلوگیری از انتشار ویروس  استفاده کنید.

در بخش دیگری از این جلسه علیپور- مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران – در سوالی از نمایندگان سازمان جهانی بهداشت گفت: می‌خواهم در مورد تجارب کشورهای درگیر در این ویروس در جمع آوری پسماندهای پزشکی و بیمارستانی و همچنین پیشنهادات سازمان WHO مطلع شوم.

ریچارد برنان – رئیس هیات اعزامی نماینده سازمان جهانی بهداشت – در پاسخ به علیپور گفت: ما دو روز است که به ایران رسیده‌ و آمده‌ایم که یاد بگیریم ایران با شیوع این بیماری چه می‌کند. در حقیقت با توجه به جدید بودن این ویروس همه در حال یادگیری هستیم. این بیماری از چین شیوع پیدا کرد و اطلاعاتی در مورد آن جمع آوری شده است لازم است که بدانیم چگونه باید اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم در خصوص مراقبت از خود و خانواده‌هایشان اطلاعات کافی را داشته باشند.

وی افزود: این بیماری جدید است و هر روز در مورد آن اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم. هنگامی که در مورد مدیریت پسماند خانگی و بیمارستانی صحبت می‌کنیم می‌دانیم که رویه خاصی وجود دارد این که چگونه باید ۱۵ هزار نفر نیروی کار مرتبط با پسماند در کشور شما به لحاظ درمانی و بهداشتی محافظت‌های لازم را داشته باشند.

برنان تاکید کرد: ریسک پسماندهای بیمارستانی قطعا بیشتر است لذا باید به کارگران این حوزه را آموزش دهید تا بدانند چگونه از خود محافظت کنند. کرونا مسری است و نه تنها از طریق هوا سرایت  پیدا می‌کند بلکه ممکن است از طریق مایعات هم سرایت پیدا کنند لذا باید نیروها آموزش ببیند که ویروس در چه سطحی تا چه زمانی باقی می‌ماند. نحوه کار این افراد در حوزه پسماند باید تغییر کند به ویژه برای پسماندهای بیمارستانی.

وی ادامه داد: باید رویه‌های برای مدیریت پسماند در این شرایط خاص اتخاذ کنیم. مهمترین نکته محافظت از افرادی است که کار پسماند به ویژه پسماندهای بیمارستانی برعهده دارند. باید تجهیزات لازم در اختیار این افراد قرار گیرد و از بیمارستان‌ها برای جداسازی پسماندهای بیمارستانی اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

 مدیر کل سلامت شهرداری تهران – نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در شهر تهران ۳۵۲ خانه سلامت در همه محله‌های شهر فعال است و آموزش‌های حضوری در سطح محلات تا پیش از شیوع ویروس کرونا ارائه می‌شد و پس از شیوع نیز آموزش‌ها به صورت غیر حضوری ادامه پیدا کرد، در طرح پرسشی از اعضای سازمان جهانی بهداشت پرسید با توجه به محدودیت ارتباط با مردم چه کارهای در حوزه آموزش با بهره گیری از ظرفیت‌های محلی می‌توانیم انجام دهیم و  در مورد کار داوطلبانه و مشارکت مردمی چگونه می‌توان عمل کرد؟

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های محله‌ای برای مقابله با شیوع کرونا

اندریاس – نماینده سازمان جهانی بهداشت – در پاسخ به نصیری گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های محله‌ای بسیار اهمیت دارد. در چین ۱۰۰۰ تیم ۵ نفره از مردم محلی تشکیل شده است تا در حوزه آموزش برای مقابله با شیوع کرونا از آنها کمک گرفته شود. قطعا شما نمی‌توانید ۴۰ هزار دکتر داشته باشید تا به همه جا بروند و کار آموزش انجام دهند. بی‌تردید باید کارها را متناسب با ظرفیت‌ها انجام دهید. در این مسیر می‌توانید از دانشجویان پزشکی و دانشجویان ارشد پیراپزشکی استفاده کنید و با ارائه آموزش‌های کوتاه مدت از ظرفیت‌های آنها بهره بگیرید. می‌توانید ابزار و تجهیزات به آنها بدهید تا در محلات مشغول فعالیت شوند.

وی افزود: می‌توانید تیم‌های تشکیل دهید و به جاهای که نیاز دارید، بفرستید البته این کار کم هزینه نیست اما استفاده درست از ظرفیت‌ها قلمداد می‌شود همچنین از کارهای داوطلبانه می‌توانید استفاده  کنید البته باید آموزش‌های لازم را بدهید. در غیر این صورت خود این افراد عامل انتشار ویروس خواهند بود اما در صورت دادن آموزش‌های لازم قطعا اقدامات بسیار خوبی صورت می‌گیرد.

در ادامه حاملمن – عضو دیگر هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران – در پاسخ به نصیری گفت: شما می‌توانید توسط شبکه محلی که در اختیار دارید در مقابله با شیوع کرونا فعال شوید البته باید ایده روشنی داشته باشید و در کنار کارهای معمولی که انجامی می‌دهید به مردم اطلاع رسانی قوی‌تری داشته باشید و در این مسیر می‌توانید از ظرفیت‌ خانه‌های سلامت محلی استفاده کنید البته هر اقدامی که انجام می‌شود باید به گونه‌ای مورد  توجه قرار گیرد که خود موجب انتشار بیشتر بیماری نشود قطعا نوع اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا متفاوت است.

وی افزود: شما با استفاده از مراکز سلامت محلی می‌توانید اطلاع‌رسانی کنید و باید افزایش آگاهی عمومی را انجام دهید و مردم را متقاعد کنید در خانه‌ها بماند و در کنار یکدیگر جمع نشوند. این کار سختی است اما باید انجام شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط می‌توان با تعاملات بیشتر در سطح محلات اقدامات موثری را انجام داد. قطعا اقدامات شما باید منسجم باشد و طرحی کلان داشته باشید و با توجه به منابع و ظرفیت‌های خود این طرح را عملیاتی کنید. بی‌تردید باید ساختارمند جلو بروید و به زمان طلایی توجه کنید. تا اقدامات را در سریع‌ترین زمان عملی کنید. دستورالعمل‌ها و راهکارها باید عملیاتی باشند و در کمترین زمان ممکن اجرایی شوند.

در ادامه این جلسه چوبینه – مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران – در طرح پرسشی گفت: این بیماری تا چه زمانی در کشور ما ادامه خواهد داشت؟

ریچارد برنان – رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران – در پاسخ به چوبینه گفت: پاسخ به این سوال آسان نیست در حال حاضر بیش از ۷۰ کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و این ویروس به‌سرعت در حال گسترش است اما می‌شود آن را مهار کرد. این ویروس در چین به سرعت گسترش پیدا کرد اما آنها اجازه ندادند که بیماری به نقطه اوج شیوع برسد و شیب شیوع را کم کردند. لذا می‌توان این بیماری را مدیریت کنیم که در این مسیر آموزش نقش بسیار مهمی دارد. نمی‌توان پیش بینی کرد که این بیماری چه مدتی باقی خواهد ماند منتهی می‌توان آن را کنترل کرد.

وی در خصوص سوال چوبینه در مورد ارزیابی اقدامات ایران در کنترل کرونا ویروس نیز گفت: ما برای ارزیابی به ایران نیامده‌ایم بلکه آمده‌ایم تجارب دیگران را با شما به اشتراک بگذاریم. اطلاع رسانی شما خوب بوده اما نباید محدود به تهران باشد بلکه باید در سراسر کشور اطمینان  حاصل کنید که اطلاع‌رسانی خوبی داشته‌اید و منابع لازم در اختیار است. باید به صورت مستمر پایش‌ها را انجام دهید، هدفگذاری و مدام اطلاعات را به‌روز کنید.

در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا می‌توانید از نقاط قوت خودتان استفاده کنید

«حاملمن» نیز در پاسخ به سوال چوبینه اظهارکرد: قطعا بخش سلامت بسیار مهم است و شما تلاش کرده‌اید ظرف ۴۰ سال گذشته بخش سلامت خود را یکی از قوی‌ترین بخش‌های سلامت منطقه کنید. بر همین اساس اگر وضعیت ایران با کشورهای دیگر مقایسه شود وضعیت خوبی دارید در مورد تحریم‌ها نیز گفته شد کالاهای بهداشتی متاثر از تحریم‌ها نشده است. از دو سال پیش من در ایران زندگی می‌کنم. این کشور نقاط قوت زیادی دارد. شما مولفه‌های اساسی را دارید ولی باید آنها را اجرایی کنید. می‌توانید در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا از نقاط قوت خودتان استفاده کنید.

وی افزود: شما باید مکان‌های که مردم حضور دارند و محله‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید و نحوه تماس مردم با شبکه سلامت را به آنان اطلاع دهید. باید در محل‌های کار هم اطلاع‌رسانی لازم انجام شود و علایم افراد درهر مکانی شناسایی شود و بعد این اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه قنادان – مدیر عامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران – در طرح پرسشی گفت: ما در کنترل ویروس کرونا در سطح تاکسیرانی اقداماتی همچون ضدعفونی خودروها و استفاده از ماسک توسط رانندگان را انجام دادیم اما چه روش‌های دیگری در کنترل ویروس در این سطح وجود دارد و آیا برای استفاده از ماسک روش جایگزینی وجود دارد یا خیر؟

عبدی ناصر در پاسخ به سوال قنادان گفت: ۸۰ هزار راننده در تهران وجود دارد که به لحاظ اقتصادی نقش زیادی دارند .۴۰ تا ۵۰ درصد سفرهای روزانه توسط تاکسی‌ها کاهش پیدا کرده که این تاثیر اقتصادی کرونا است.

وی افزود: کرونا روی افراد کهنسال  تاثیر بیشتری دارد اما در مورد افراد میانسال هم مواردی داشته‌ایم. بیشتر مرگ و میرها در مورد آدم‌های با بیش از ۶۵ سال و یا بیماری‌های زمینه‌ای گزارش شده است.

عبدی ناصر ادامه داد: باید رانندگان در مورد ویروس کرونا اطلاعات لازم را داشته باشند و بدانند چگونه از خود و مسافرانشان محافظت کنند. برای تحقق این مهم نیازمند آموزش هستیم باید به‌صورت ادواری پایش روی آنها انجام گیرد تا از رعایت مقررات و موارد ایمنی اطمینان حاصل کنیم. حتی می‌توان از ظرفیت این رانندگان برای اطلاع رسانی به مردم نیز استفاده کرد.

در ادامه این جلسه سعید راد – مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز – با اشاره به افزایش مراجعات مردم به میادین میوه و تره بار به دلیل برخی اظهارنظرها درباره مفید بودن برخی اقلام تره باری برای مقابله با ویروس کرونا گفت: آیا سازمان جهانی بهداشت به جمع بندی رسیده است که کدام ویتامین بر این بیماری تاثیرگذار است؟ در حال حاضر ما ضدعفونی کردن بازارها و توزیع اقلام بهداشتی میان کارگران بازارها را انجام می‌دهیم اما اگر روش‌های نوینی در این زمینه وجود دارد اعلام کنید همچنین آیا انتقال این بیماری از راه هوا انجام می‌شود یا خیر؟

عبدی ناصر در پاسخ به سوال راد گفت: باید اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهید. قطعا ویتامین‌ها برای بدن مهم هستند و همگی باید به صورت روزانه در بدن دریافت شوند. برخی همانند ویتامین C مهمتر هستند چرا که به سیستم  ایمنی بدن کمک می‌کنند. باید تبلیغ کنیم از ویتامین‌ها استفاده شود به ویژه برای افراد با سن بالاتر ولی نه به خاطر ویروس کرونا. در حقیقت توصیه مصرف ویتامین برای کرونا علمی نیست.

وی افزود: کرونا دو ماه است که آمده لذا اطلاعات غلطی زیادی در مورد آن منتشر می‌شود. واقعیت این است همه داروهای سنتی در مورد بیماری‌های گذشته جواب داده‌اند. به مردم نباید گفت این ماده را برای مقابله با کرونا بخور چرا که این پیام غلطی است.

وی تاکید کرد: شما عملکرد خوبی داشته‌اید و افرادی که در میادین میوه وتره بار کار می‌کنند باید مطلع باشند  و از تجمع افراد در این محل‌ها جلوگیری کنید کارگرانی که با غذای مردم سروکار دارند باید مرتبا موارد بهداشتی را آموزش ببینند ورعایت کنند. برای مثال مرتب دستان خود را بشویید. در سطوح مرطوب مدت زنده ماندن ویروس بیشتر است باید بی خیال دست دادن شوید.

در ادامه این جلسه سعید خال – مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) – نیز با  اشاره به فعالیت پرسنل این سازمان برای مدیریت اموات به ویژه در بحران کرونا گفت: پرسنلی که در کار مدیریت اجساد فعالیت می‌کنند باید در این روزها مورد توجه قرار گیرند اما آیا برای افرادی که بر اثر ابتلا به این ویروس فوت می‌کنند، دستور العمل خاصی جهت مدیریت اجساد وجود دارد یا  خیر؟

ریچارد برنان در پاسخ به این سوال خال گفت: این ویروس در خارج بدن می‌تواند بقا داشته باشد. لذا اجساد می‌تواند آلوده باشند. بر همین اساس باید برای مدیریت آنها دقت لازم انجام شود.

وی در پایان اظهارکرد: هنوز دستورالعملی در این حوزه نداریم و سازمان جهانی بهداشت مشغول کار روی این مورد است. به محض رسیدن به نتیجه وتدوین این دستورالعمل قطعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت اما کارگران این محل باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

Share