نگاهی به انتخابات مجلس یازدهم؛

موفقیت لیست اصولگرایان در ۴ حوزه از ۱۱ حوزه انتخابیه گیلان+ درصد مشارکت

گیلان در مجلس شورای اسلامی ۱۳ نماینده از ۱۱ حوزه انتخابیه دارد و در انتخابات دوم اسفند اصولگرایان در حوزه‌های انتخابیه رشت، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، فومن و شفت به پیروزی دست یافتند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدعلی آقازاده، محمدرضا احمدی و جبار کوچکی‌نژاد در حوزه انتخابیه رشت، نظرعلی علیزاده در حوزه انتخابیه رودسر و املش، محمدعلی رمضانی دستک در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه، محمود شکری در حوزه انتخابیه ماسال، تالش و رضوانشهر، خلیل بهروزی‌فر در حوزه انتخابیه فومن و شفت، ولی داداشی در حوزه انتخابیه آستارا، محمدنقی رنجبر در حوزه انتخابیه صومعه سرا، کاظم ارجمندی در حوزه انتخابیه رودبار، پرویز محمدنژاد در حوزه انتخابیه لنگرود و ذبیح نیکفر در حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزه‌های انتخابیه استان گیلان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند.

با توجه به پایان برگزاری انتخابات و اعلام نتایج؛ هر سه نماینده مورد حمایت اصولگرایان از حوزه انتخابیه شهرستان رشت درحالی که کمتر از ۲۵ درصد از واجدین شرایط پای صندوقهای رای حاضر شدند به مجلس راه یافته اند.

در حوزه انتخابیه رودسر و املش با حضور حدود ۵۵ درصد از واجدین شرایط، سه اصولگرا در رده های اول تا سوم قرار گرفتند، اما انتخاب اول مردم حجت الاسلام صفری امام جمعه سابق املش بود که اتفاقا در لیست اولیه شورای ائتلاف نیز قرار داشت اما در نهایت نظرعلی علیزاده به عنوان گزینه مورد حمایت معرفی شد. اسدالله عباسی دیگر چهره اصولگرا و نماینده کنونی این دو شهرستان در مجلس نیز در رده دوم قرار گرفت.

در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه نیز درحالیکه ۴۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت داشتند، محمدعلی رمضانی دستک نامزد مورد حمایت اصولگرایان به مجلس را پیدا کرد.

در حوزه انتخابیه ماسال، تالش و رضوانشهر؛ محمود شکری نماینده دو دوره اخیر مردم این حوزه انتخابیه نتوانست به مجلس راه یابد و مردم طوالش با مشارکت ۵۶ درصدی به حسن محمدیاری برادر نماینده ادوار خود اعتماد کردند.

در حوزه انتخابیه فومن و شفت نیز خلیل بهروزی‌فر نامزد مورد حمایت اصولگرایان توانست با اختلاف آرایی فاحش و مشارکت حدود ۷۳ درصدی مردم، ناصر عاشوری قلعه رودخانی نماینده ادوار فومن و شفت را شکست دهد.

در حوزه انتخابیه آستارا اوضاع به کام اصولگرایان نبود و ولی داداشی نماینده کنونی این شهرستان و نامزد مورد حمایت شورای ائتلاف با کسب کمتر از ۹ هزار رای در جایگاه سوم ایستاد و غلامرضا مرحبا به مجلس راه یافت. کمتر از ۶۵ درصد از واجدین شرایط شهرستان آستارا در انتخابات شرکت کردند.

در حوزه انتخابیه صومعه‌سرا هم اصولگرایان شکست خوردند و بار دیگر کاظم دلخوش اباتری با شکست دادن محمدنقی رنجبر به مجلس راه پیدا کرد. میزان مشارکت مردم در این حوزه انتخابیه زیر ۶۰ درصد بوده است.

در حوزه انتخابیه رودبار اصولگرایان برای معرفی کاندیدای مورد نظر خود دچار حواشی زیادی شدند و در نهایت کاظم ارجمندی نامزد مورد حمایت آنها نیز نتوانست آرای چندانی را به دست آورد و در جایگاه چهارم ایستاد. با مشارکت حدود ۷۵ درصد از واجدین شرایط در این حوزه انتخابیه در نهایت مهرداد گودرزوند چگینی با اختلاف قابل توجه نسبت به نفر دوم به مجلس راه پیدا کرد.

در حوزه انتخابیه لنگرود اما یک پیروزی بزرگ نصیب اصولگرایان شد و با مشارکت اندکی بیش از ۵۰ درصدی مردم، مهرداد لاهوتی با فاصله بسیار کم رقابت را به پرویز محمدنژاد نامزد مورد حمایت ائتلاف واگذار کرد.

در حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل نیز ذبیح نیکفر کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان شکست خورد و رسول فرخی به مجلس راه پیدا کرد. درصد مشارکت مردم لاهیجان در انتخابات کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

در حوزه انتخابیه بندرانزلی نیز نامزد مورد حمایت اصولگرایان شکست خورد و احمد دنیامالی درحالیکه کمتر از ۳۵ درصد از واجدین شرایط پای صندوق رای حاضر شده بودند، توانست قاطعانه و با اختلاف زیاد راهی بهارستان شود.

گیلان در مجلس شورای اسلامی ۱۳ نماینده از ۱۱ حوزه انتخابیه دارد و در انتخابات دوم اسفند اصولگرایان در حوزه‌های انتخابیه رشت، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، فومن و شفت به پیروزی دست یافتند، در حوزه بندرانزلی کاندیدایی نداشتند و در ۶ حوزه انتخابیه شکست خوردند اما با توجه به راهیابی هر سه نامزد مورد حمایت اصولگرایان در رشت به مجلس عملا ۶ نماینده گیلان از لیست اصولگرایان به مجلس راه یافته است.

 

Share