یادداشت/ حسن حبیبی کوشوهی

ملاک مصلحت اندیشی باید حفظ سلامت شهروندان باشد

رسانه‌ها باید در چنین شرایطی بدور از مرزبندی‌های سیاسی و جناحی، اظهارنظرهای شخصی و غیرکارشناسی، به اطلاع رسانی جامع، شفاف و درست بپردازند و ملاک مصلحت اندیشی باید حفظ سلامت شهروندان باشد.

حسن حبیبی کوشوهی، مدرس دانشگاه

این روزها از کادر بیمارستانها و مراکز درمانی بعنوان رزمندگان خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا و مدافعان عرصه سلامت، یاد می‌کنند که البته حق هم همین است، اما خبرنگاران و اصحاب رسانه و خصوصا خبرنگاران صداوسیما هم درخط مقدم اطلاع رسانی اند.
این روزها مثل گذشته نقش رسانه ها و خبرگزاری ها درجامعه، باید هوشمندانه تر و با حساسیت و دقت بیشتری در مهار بحران پیش رو باشند.
زیرا پیامها و گزارشات مقابله با ویروس کرونا (کویید۱۹)در عین حال باید دربرگیرنده مسائل بهداشتی، مراقبتی و هشدارگونه باشد و ضروریست بدوراز تنش روحی و ایجاد ترس و وحشت و نگرانی برای شهروندان باشد.
رسانه‌ها باید در چنین شرایطی بدور از مرزبندی‌های سیاسی و جناحی، اظهارنظرهای شخصی و غیرکارشناسی، به اطلاع رسانی جامع، شفاف و درست بپردازند و ملاک مصلحت اندیشی باید حفظ سلامت شهروندان باشد.
البته ضمن تقدیر و امتنان از رسانه داخلی و ملی، ضمن اطلاع رسانی با رویکرد آموزشی و آگاهی بخشی، امیدآفرینی و راهکارهای بهبود وضعیت و کمک به کاهش بحران از اولویت های خاصی برخوردارند.
و اما در این ایام ملتهب و بحران جهانی، شبکه های فارسی زبان خارج از کشور در طی این مدت شیوع بیماری برنامه اصلی شان کنترل و مهار بیماری و بحران نیست، بیشتر به دنبال سیاه نمایی و نقد یکطرفه دارند، خود مردم عزیز اگر دقت کنند، متوجه خواهند شد که هیچ کدام آنها، برنامه عملیاتی برای مهار کرونا ارائه نمی کنند و فقط بدنبال القاء ناکارآمدی نظام اسلامی، تاکید دارند و این وضعیت هم با بهره گیری از دستاوردهای صنعت پزشکی و مجاهدت پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و استفاده از همه ظرفیت های کشور از جمله نیروهای مسلح و سپاه پاسدان و ارتش و ناجا و بسیج مردمی و نهادهای خدمات رسان و خیرین…‌شرایط خوبی در کنترل و مهار فراگیر این ویروس ایجاد شد و تا عادی شدن جامعه باید همه مردم همت کنند با رعایت بهداشت فردی و درخانه ماندن افراد که بهترین شیوه کنترل و قطع انتقال این بیماری است.

نکته پایانی اینکه در این شرایط فعلی شهروندان باید در زمان استفاده از شبکه های اجتماعی دقت داشته باشند که همیشه در زمان های بحرانی و حادّ کشور، نقش سودجویان اقتصادی و سیاسی پررنگ تر می شود، درج اطلاعات نادرست نظیر تاثیر داروهای سنتی و برخی میوه ها و تنش های اقتصادی و بازار در کمبود و احتکار برخی مسائل بهداشتی و ماسک و مواد ضدعفونی کننده و…به دنبال منافع خودشان هستند و شهروندان عزیز هم باید به اخبار و توصیه های منابع رسمی خبر را دنبال کنند و این شرایط می تواند بهترین دوره آشنایی با سواد رسانه ای باشیم.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share