سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

مردم کارخانه تولید کرونا را متوقف کنند|تشخیص کرونا ار روی علائم بالینی غیر ممکن است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در کل استان ۱۴۰۰ تخت برای ارائه خدمات به بیماران مشکوک داریم، گفت: نباید اجازه دهیم کارخانه تولید کرونا فعالیت کند تا افراد وارد بیمارستان شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا نقی پور در جمع خبرنگاران، روند تشخیص بیماری کرونا را دارای ظرافت و پیچیدگی دانست و اظهار کرد: مردم آخرین آمار مربوط به شیوع بیماری کرونا را از طریق وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی کرونا را یک ویروس بسیار مسری دانست که در ابعاد وسیع ایجاد عفونت می کند و افزود: کلیه بیمارستان های دولتی و غیر دولتی استان گیلان حداقل یک بخش را آماده پذیرش بیماران دارای علائم شبه آنفلوآنزا کرده اند. البته تشخیص کرونا ار روی علائم بالینی غیر ممکن است و تشخیص قطعی تنها از طریق آزمایش انجام می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیمارستان های استان در حال حاضر ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی را دارند، گفت: بیمارستان رازی رشت به عنوان بیمارستان معین استان انتخاب شده و با تمام ظرفیت بیماران دارای علائم عفونت تنفسی را پوشش می دهد.

نقی پور حفاظت فردی را مهمترین راهکار در اپیدمی کرونا دانست و یادآور شد: کادر درمانی در خط مقدم ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند لذا در داخل بیمارستان ها سطوح حفاظتی برقرار کردیم، اما افراد سالم بدون ماسک هم می توانند از خود محافظت کنند.

وی کرونایی بودن را پیش فرض بیمارستان در مواجهه با افراد دانست و تصریح کرد: در کل استان ۱۴۰۰ تخت برای ارائه خدمات به بیماران مشکوک تعیین شده و هنوز ظرفیت خالی داریم، اما نباید اجازه دهیم کارخانه تولید کرونا فعالیت کند تا افراد وارد بیمارستان شوند؛ در غیر این صورت هزار بیمارستان نیز جوابگو نیست.

متخصص اپیدمیولوژی از مردم خواست از تجمعات و تماس های فردی دوری کنند و متذکر شد: در شرایط اپیدمی امکان دارد تعداد زیادی از افراد مبتلا شوند لذا مردم با مراعات حفاظت شخصی بار بیماری را از دوش سیستم بهداشت و درمان استان کاهش می دهند.

نقی پور با بیان اینکه افراد دارای علائم خفیف در خانه بمانند، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد افراد کرونای مثبت علامت ندارند و یا علائم بسیار خفیفی بروز می دهند لذا بهترین کار در صورت نداشتن بیماری های زمینه ای ماندن در خانه تا بهبودی کامل است.

وی از بسیج کلیه امکانات و ظرفیت های علوم پزشکی استان برای مقابله با کرونا خبر داد و عنوان کرد: اگر این اپیدمی به اوج خود برسد بیمارستان موقت احداث خواهیم کرد لذا مردم کمک کنند تا زنجیره انتقال عفونت شکسته شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در حالت جنگ با کرونا قرار داریم، یادآور شد: از مردم می خواهیم شرایط خاص فعلی را درک کند و تا جایی که ممکن است در مکان های عمومی حضور پیدا نکنند تا کارخانه تولید ویروس کرونا متوقف شود.

Share