هشدار و توصیه‌های حریرچی بعد از پایان دوران قرنطینه کرونا

مردم رعایت کنند، سیر کرونا تا هفته اول فروردین نزولی می‌شود

نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا اعلام کرد که اگر مردم همکاری کنند، می‌توانیم تا اوایل هفته اول فروردین سیر ابتلا به کرونا را نزولی کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند و مشکل را شوخی بگیرند، این بیماری ممکن است حتی تا آخر اردیبهشت و حتی تا خرداد هم مزاحم ما باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی که بعد از گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه کرونا، امروز به استان گیلان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بیماری کووید-۱۹ در گیلان، گفت: در این شرایط باید اصول علمی و بهداشتی را رعایت کنیم. خوشبختانه بیمارستان رازی رشت که خط اول درمان بیماران کرونایی در استان گیلان است، با تمام امکانات و بسیج نیروها از خود بیمارستان و سایر بیمارستان‌ها اقدام می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه ورودی بیمارستان‌هایمان در استان گیلان کاهش یافته است، اما این موضوع هنوز به معنای رفع نگرانی نیست. مردم باید دو نکته را رعایت کنند؛ مهم‌ترین نکته، جداسازی بیماران از سایر فراد است. چه بیمارانی که علائم شدید دارند، چه بیمارانی که علائم متوسط داشته و چه بیماران دارای علائم خفیف، باید از سایر اعضای خانواده جدا شوند. باید توجه کرد که عمدتا ۸۰ درصد مردم می‌توانند این اقدام را در منازل انجام داده و خود را از سایر افراد و خانواده‌شان جدا کنند. نکته و قدم دوم هم به حداقل رساندن تماس با دیگران است. بر این اساس مردم عادی که هیچ علامتی هم ندارند، باید حداقل ارتباط را با یکدیگر داشته باشند.

مردم رعایت کنند، سیر کرونا تا هفته اول فروردین نزولی می‌شود

حریرچی با تاکید بر اینکه امن‌ترین مکان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، خانه‌ است، گفت: همچنین بهترین روش پیشگیری شست‌وشوی دست‌ها است. باید توجه کرد که اگر مردم همکاری کنند، می‌توانیم تا اوایل هفته اول فروردین سیر  ابتلا را نزولی کنیم تا موارد بیماری و مرگ‌ومیر کاهش یابد. اما اگر مردم رعایت نکنند و مشکل را شوخی بگیرند، این بیماری ممکن است حتی تا آخر اردیبهشت و حتی تا خرداد مزاحم  ما باشد و تعداد زیادی را مبتلا کند.

وی همچنین گفت: ما دست‌بوس و خاک پای مردم هستیم، تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری و اقدامات مردم است. بیمارستان انتهای رودخانه است. در بیمارستان‌ها پزشکان، پرستاران، پرسنل و … همه به دل آتش زده و از مردم مراقبت می‌کنند، اما راه کنترل این بیماری رفتار مردم است.

کمبود تخت جدی برای کرونایی‌ها نداریم | وضعیت تجهیزاتی بیمارستان‌ها

حریرچی درباره وضعیت تجهیزاتی برای کادر درمانی و بیماران، گفت: در تمام دنیا حتی در کشورهای اروپایی غربی، آمریکا، کره جنوبی، چین و… در مقابله با این بیماری دچار مشکل شده‌اند. ما قبلا در بیمارستان رازی رشت، ۸۵ درصد اشغال تخت داشته‌ایم، اما در حال حاضر تمام ظرفیت بیمارستان را برای بیماران کرونایی خالی کرده‌ایم. حال بیماری‌های معمولی که از بین نرفته است. بنابراین ما این مشکلات را داریم. در عین حال با تجهیز امکاناتی که انجام شده، هنوز به کمبود جدی تخت برنخوردیم. همچنین با کمک سپاه، بسیج، هلال احمر و… نقاهتگاه‌هایی برای بیماران ایجاد کردیم که به عنوان طرحی بسیار مهم و مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است. همچنین تجهیزات‌مان در حد ایده‌آل نیست، اما مشکل شدیدی نداریم.

Share