وزیر بهداشت خبر داد؛

مدارس کل کشور تا دوشنبه تعطیل است | خیز بیماری در هفته آتی بیشتر است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تعطیلی مدارس کل کشور به مدت سه روز، تا روز دوشنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سعید نمکی روز جمعه درباره مصوبات پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا افزود: دیشب تا دیروقت درگیر فشار استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش بودم که در استان‌هایی که آلودگی اعلام نشده، آموزش و پرورش برای دوره سه روزه تعطیل نشود. امروز با مستنداتی که در ستاد ارائه شد و اینکه ممکن است در بیش از ۲۲ استان مورد مثبت در روزهای آینده داشته باشیم، قرار شد مدارس کل کشور از این تصمیم تبعیت کنند تا دوره سه روزه از شنبه تا دوشنبه در سراسر کشور تعطیل اعلام شود.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش با کمک صداوسیما و سایر دستگاه‌ها باید بتوانند آموزش مجازی و آموزش از راه دور برای دانش آموزان فراهم کنند.

به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم

نمکی گفت: امروز نشستی در ستاد ملی مبارزه با کرونا داشتیم و تصمیم‌هایی در این نشست گرفته شد. به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم، اما به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم. خواهش من این است که ترددها به حداقل برسد، مگر موارد بسیار ضروری و با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران نیست.

وی ادامه داد: اگر مورد مشکوکی به ابتلا در ورودی و خروجی شهرها دیده شود، حتما این فرد برای مدت ۱۴ روز به قرنطینه خواهد رفت.

وزیر بهداشت گفت: در ایجاد تخت‌ها برای موارد اورژانسی برای ظرفیت سازی، ضد عفونی معابر و اماکن عمومی و کمک به نیروهای پزشکی و پرستاری کشور با استفاده از نیروهای پزشکی و پرستاری نیروهای مسلح به نتایجی رسیدیم.

نمکی ادامه داد: قرار است برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مجوز صادر شود تا از نیروهای جدید استفاده کنند. کمیته سه نفره‌ای تشکیل می‌دهد تا هم خریدها را انجام داده و از بین نیروهای داوطلب، افرادی برای این پروژه استفاده شوند.

کاهش ساعت کاری ادارات

وی گفت: قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض اختیار به ستاد استانی مبارزه با کرونا و با نظر استاندار و اعلام دانشگاه علوم پزشکی به گونه‌ای تنظیم شود که ستاد استانی بتواند در تاخیر دو ساعته یا کوتاه کردن دو ساعته خدمت رسانی در استان‌ها به شرطی که خدمات مردم معطل نماند، تصمیم گیری شود.

دورکاری برای افراد پر خطر

نمکی افزود: همچنین قرار شد کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز به گونه‌ای از چرخه کار اداری به سمت دورکاری رفته و حضور فیزیکی نداشته باشند و با تشخیص پزشک معتمد سازمان‌ها دورکاری کنند. افرادی که دیابت یا بیماری زمینه‌ای دارند از جمله این افراد هستند.

خیز بیماری در هفته آتی بیشتر است

وی ادامه داد: هرچند در سراسر کشور، بخش‌های بیمارستانی آماده شده و امکانات وسیع همکاران خود و تجهیزات لازم را به میدان آورده‌ایم، اما واقعیت این است که هفته نسبتا سختی در پیش داریم. با بررسی اپیدمیولوژیک که از رصدهای بین المللی و ملی از بیماری انجام شده، روند به گونه‌ای دیده می‌شود که پیک بیماری در روزهای آینده است. این به معنی وحشت مردم نیست. با هوشمندی مردم و به صحنه آمدن همه دست اندرکاران و همه رسانه‌ها و خبررسانی دستگاه‌های مختلف و اشراف مدیران ما در همه عرصه‌ها، این خیز آتی بیماری را به خوبی تحت کنترل قرار خواهیم داد. به هر حال مردم باید در جریان روند آتی بیماری باشند.

وی ادامه داد: تقاضای من از مردم این است که بیشتر همراهی کرده و از ترددها واقعا کم کنند. این اولین درخواست من به عنوان وزیر بهداشت از مردم است.

انتقال ماسک و لوازم دیگر به کشور

وزیر بهداشت گفت: قرار شد ماسک و مواد ضد عفونی نیز با توجه به تسریع توزیع آن، بعد از برطرف شدن نیاز بخش دولتی، آزاد شده و داروخانه‌ها و غیره ماسک و الکل را در اختیار داشته باشند و با نظارت تعزیرات در اختیار مردم قرار بدهند. امروز یک هواپیما حامل ماسک ان ۹۵ و لوازم دیگر در حال بارگیری از خارج از کشور است.

تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه دارد

نمکی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها توضیح داد: دانشگاه‌ها تا آخر هفته تعطیل هستند، اما پرسنل و اساتید حاضر خواهند بود و به شکل مجازی و از راه دور، آموزش ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همه ورزشگاه‌ها و اجتماعات طبق روال قبل تعطیل است. بازی‌های فوتبال و موارد دیگر بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: اعتکاف نیز فعلا برگزار نمی‌شود و تا پایان هفته آتی استمرار خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید در کشور با افزایش ۱۴۳ مورد جدید به ۳۸۸ نفر رسیده و ۷۳ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافتند و ۳۴ نفر فوت کرده‌اند.

Share