رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان:

ماموریت فوریت های پزشکی گیلان ۴۰ درصد افزایش یافت

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان گفت: آمار روزانه ماموریت های فوریت های پزشکی استان با شیوع بیماری کرونا، ۴۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، پیمان اسدی روز شنبه در بازدید از پایگاه تب سنجی مسافران ورودی گیلان در ایست بازرسی قلعه آستارا اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ۳۵۰ مورد ماموریت توسط نیروهای فوریت های پزشکی گیلان انجام می شود و این آمار نسبت به روزهای قبل از شیوع بیماری کرونا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ۱۳۰ آمبولانس در ۶۲ پایگاه فوریت های پزشکی گیلان آماده خدمات رسانی هستند و در شهرستان رشت ۲ دستگاه آمبولانس جهت انتقال بیماران مشکوک به ویروس کرونا مشخص و بیمارستان رازی رشت برای درمان مبتلایان کرونا در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که کلیه لوازم حفاظت فردی لازم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بین پرسنل پایگاه‌های اورژانس گیلان توزیع شد تاکید کرد: مردم باید اطلاعات و آمار درست را تنها از طریق مراجع رسمی مانند وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان دریافت کرده و با دوری از هرگونه نگرانی و تشویش از خود و خانواده‌شان در برابر ابتلا به این ویروس محافظت کنند.

اسدی افزود: تلاش های کادر درمانی، بهداشتی و تمامی نیروهای بیمارستان‌ها که در این مدت جهادگونه به مردم خدمت کردند قابل تقدیر است و از مردم گیلان انتظار داریم تنها در صورت داشتن علائمی همچون تب بالا، مشکل در تنفس و سرفه های شدید با اورژانس تماس بگیرند و از تلفن‌های غیرضروری جلوگیری کنند.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

آمار فوتی های ناشی از ویروس کرونا در گیلان سه نفر اعلام شده است و تاکنون ۱۷ مورد ابتلا به این ویروس در گیلان مثبت اعلام شده و از این تعداد ۱۲ نفر بهبود یافته و دو نفر در بیمارستان بستری هستند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

Share