رئیس کمیته علمی ستاد کرونا خبر داد:

عرضه کیت‌های تشخیصی کرونای ایرانی از هفته آینده | کاهش زمان بستری بیماران کرونایی

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا از کاهش زمان بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها به روش جدید درمانی خبر داد و گفت: علاوه بر آن از میان شرکت‌های تولیدکننده کیت‌های تشخیصی کرونا دو مورد تایید شدند که از هفته آینده کیت‌های کرونای ایرانی وارد بازار خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی با اشاره به موفقیت محققان کشور برای دستیابی به یک ترکیب درمانی برای بهبود سریعتر بیماران مبتلا ضایعات ریوی ویروس کرونا، افزود: ترکیبات دارویی که در این مطالعات به آن رسیده‌ایم، برای سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود و ما نیز در این مطالعات از این ترکیبات برای درمان ضایعات ریوی استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: حاصل این مطالعات نشان داد که این ترکیبات دارویی نسبت به درمان‌های رایج مطلوب‌تر است؛ چرا که مدت بستری بیماران در بیمارستان را به ۴ روز کاهش داد.

قانعی با تاکید بر این‌که بیماری ناشی از ویروس کرونا تاکنون درمانی نداشته است، گفت: ما در این جلسه صحبت از درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا نمی‌کنیم، بلکه توانستیم روشی را برای درمان ضایعه ریوی ویروس کرونا ارائه دهیم.

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا اضافه کرد: این دسته از بیماران دچار التهابات ریوی و افت اکسیژن می‌شوند که منجر به بستری شدن آنها در بیمارستان‌ها شده که برخی از آنها تحت مراقبت‌های آی سی یو قرار می‌گیرند و در برخی موارد منجر به مرگ بیماران می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که پس از شیوع این بیماری به سرعت ضایعات ریوی آن مورد شناسایی قرار گرفت، ادامه داد: با ترکیبات سه نوع دارو به طور توامان توانستیم التهابات ریوی این دسته از بیماران را برطرف کنیم، این روش درمانی خللی در پروتکل درمانی وزارت بهداشت ایجاد نمی‌کند، بلکه به عنوان یک روش درمانی مورد تایید این وزارتخانه قرار گرفته است.

قانعی با بیان این‌که از یک هفته گذشته این روش درمانی بر روی ۲۸ نفر از بیماران مورد آزمایش قرار گرفت، خاطر نشان کرد: نتایج این مطالعات در فاز اول به دست آمد که اطلاعات آن صبح امروز به اطلاع وزیر بهداشت و معاونان ایشان رسید و مورد تایید قرار گرفت.

به گفته وی، در این مطالعات ۲۸ نفر تحت درمان این سه ترکیب دارویی قرار گرفتند و ۳۱ نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند.

قانعی با اشاره به نحوه تجویز و درمان بیماران مبتلا به التهابات ریه ناشی از کرونا، گفت: در این تحقیقات داروی آزیترومایسین ۲۵۰ میلی گرم روزی دو بار، پردنیزولون ۲۵ میلی گرم روزی یک بار و ناپروکسین روزی دو عدد برای بیماران تجویز شد و تجویز این دسته از بیماران باید تحت نظر پزشک باشد.

وی خاطر نشان کرد: بیمارانی که این دسته از ترکیبات دارویی را دریافت کردند، سریعتر از بیمارستان ترخیص شدند و مدت بستری آنها به طور محسوسی کاهش یافت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از ادامه این مطالعات خبر داد و گفت: این روش درمانی از امروز به پزشکان معرفی می‌شود و در تلاش هستیم که این تحقیقات را تا رسیدن به ۱۰۰ بیمار ادامه دهیم.

وی همچنین با اشاره به تولید کیت‌های تشخیصی کرونا گفت: تاکنون ۲ شرکت کیت‌های خود را برای تائید به انستیتو پاستور تحویل داده‌اند و مورد تایید قرار گرفته‌اند و از هفته آینده کیت‌های ساخت داخل وارد بازار خواهد شد.

Share