رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تشریح کرد:

دو روش درمان اختصاصی برای کروناویروس | قرنطینه شهرها، تصمیمی شکست‌خورده است

گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امروز کمیته کشوری درمانی بیماری کروناویروس تشکیل شد و در آن در مورد مدرن‌ترین روش‌های درمانی در این خصوص صحبت و موافقت شد. از این پس این دو روش‌ درمان اختصاصی برای مبتلایان کروناویروس بکار گرفته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امروز کمیته کشوری درمانی بیماری کروناویروس تشکیل شد و در آن در مورد مدرن‌ترین روش‌های درمانی در این خصوص صحبت و موافقت شد. از این پس این دو روش‌ درمان اختصاصی برای مبتلایان کروناویروس بکار گرفته خواهد شد.

دکتر محمدمهدی گویا با تاکید بر این نکته که تصمیم به قرنطینه شهرها تصمیم مناسبی نیست، گفت: تجربه قرنطینه‌سازی از قرن‌ها پیش صورت گرفته است که همواره به شکست خورده است. حتی قرنطینه‌سازی در شهر ووهان چین که شیوع کروناویروس از آنجا آغاز شد، کاری مبتنی بر علم نبود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: تاخیر در شناسایی مبتلایان به کروناویروس به صورت جهانی وجود داشته است؛ چراکه تنها یک هفته است که سازمان بهداشت جهانی کیت تشخیصی برای این بیماری را در اختیار کشورها قرار داده است. البته ما پیش از این نیز با روش‌های مختلفی اقداماتی انجام داده بودیم.

وی در خصوص شناسایی منشأ بیماری در ایران خاطرنشان کرد: برای ارائه هرگونه اطلاعات بیشتر نیاز به زمان داریم. قم یک شهر توریستی است که روزانه هزاران توریست به آنجا وارد شده و خارج می‌شوند و نیز تعداد قابل توجهی ساکنین چینی دارد. نمی‌توان گفت چون قم شهری مرزی نیست نباید کروناویروس در آنجا شکل بگیرد. برای شناسایی منشأ ویروس از روز جمعه تیم بررسی اپیدمی‌لوژی در این استان مستقر است تا هرگونه اطلاعات جدید را به دست ما برساند.

گویا با اشاره به اینکه ماسک مختص به پزشک و بیمار است و استفاده آن به مردم عادی توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: شست‌وشوی دست‌ها و رعایت آداب تنفسی برای جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری بسیار موثر است. علت هجوم مردم به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک تنها به دلیل نگرانی آنها از بیماری است که خوشبختانه با تمهیدات خاصی که وزارت بهداشت اندیشیده است، قرار است دسترسی مردم به ماسک آسان شده تا سودجویان در این اوضاع نتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی با بیان اینکه در شرایط بروز بیماری واگیر مردم به سختی قانع می‌شوند که بیماری به اندازه تصور آنها نگران‌کننده نیست، افزود: اکثر مبتلایان به بیماری سن بالایی داشته و یا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و سایر افرادی که به بیماری مبتلا شدند تنها شکل خفیف آن را تجربه کردند.

گویا در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، تاکید کرد: مهمترین علامت کروناویروس تب بالا، سرفه خشک و تنگی نفس است البته این به آن معنا نیست که هر کسی این علامت‌ها را داشت باید فوراً به بیمارستان مراجعه کند. بلکه در وهله اول پزشک باید او را معاینه کرده و در صورت نیاز شخص را به بیمارستان ارجاع دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: لزومی ندارد به محض مراجعه به مراکز درمانی متخصص ریه و یا عفونی بیمار را معاینه کند بلکه یک پزشک عمومی می‌تواند علائم را در بیمار شناسایی کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص توقف پروازها از چین به ایران گفت: به محض اطلاع از وضعیت کشور چین با حمایت رئیس‌جمهور و هیات دولت پروازها از این کشور به ایران را متوقف کردیم و آخرین پروازی که مسافرانی را از چین به ایران آورد، پرواز بازگشت دانشجویان ایرانی ساکن در شهر ووهان چین بود که آن هم با رعایت نکات بهداشتی صورت گرفت و از آن پس پروازهای صورت گرفته تنها برای انتقال مواردی بار بود.

وی در ادامه سخنان خود درخصص نوع برخورد با خانواده مبتلایان به کروناویروس گفت: کسانی که آزمایش کروناویروس آنها مثبت بوده باشد هم خودشان و هم خانواده‌شان ظرف مدت ۱۴ روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

Share