اظهارات جالب سیدمصطفی میرسلیم؛

خلخالی برای اعدام افسران شاه عجله داشت و برای برخی حتی «پاپوش» هم درست می‌کرد!

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم: آقای خلخالی در کارهایش دقت نداشت و در برخی از اعدام ها زیاده روی انجام می گرفت البته معمولاً اینگونه افراط و تفریط ها در خیلی از انقلاب ها پیش می آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سید مصطفی میرسلیم نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفت و گویی با دیده بان ایران نظرات جنجالی و جالبی را مطرح کرده که بخش هایی از آن که مربوط به محمد صادق صادقی گیوی معروف به صادق خلخالی است، در پی می آید:

*(نظر میرسلیم درباره اعدام های انقلابی توسط آقای خلخالی): آقای خلخالی در کارهایش دقت نداشت و در برخی از اعدام ها زیاده روی انجام می گرفت البته معمولاً اینگونه افراط و تفریط ها در خیلی از انقلاب ها پیش می آید. اما اگر ایشان برخی از همین موارد اعدام را به تاخیر می انداختند و رسیدگی دقیق تری می کردند. آثار گرانبهایی را برای مردم در پی داشت. بنده از اقدامات ایشان دفاع نمی کنم و در همان زمان هم به اقتضای مسئولیتی که داشتم (مسئول شهربانی کل کشور) به ایشان تذکر میدادم به طوری که در کتاب خاطرات خود آقای خلخالی آمده که ایشان از دست من تلفن را در یخچال می گذاشتند تا من مزاحمشان نشوم.

آقای خلخالی علاقه داشتند بدون درنظر گرفتن جوانب امر و رسیدگی های لازم بسیاری از افسران شهربانی را اعدام کند. بدون اینکه به این موضوع توجه لازم داشته باشند که اصلاً این افراد نقشی در آزار و اذیت و شکنجه مردم نقش داشتند یا خیر! بالاخره بنده از پرونده این افراد باخبر بودم و به نوعی پرونده عملکرد این افسران در دست من بود و خبر داشتم که آقای خلخالی دارند زیاده روی می کنند. به خود ایشان هم می گفتم که مراقب باشید دچار خطا نشوید که البته ایشان خیلی زود حکم صادر می کرد و عجله داشت که این افراد را زودتر اعدام کند.

*(فکر می کنید چرا اینقدر سریع حکم اعدام صادر می کردند؟): اینطور فکر نمی کنم که ایشان سوء نیت داشت. روش ایشان روش درستی نبود. به لحاظ قضایی خیلی باید دقت کرد. بالاخره جان انسان ها محترم است و نمی شود که هر کسی را گرفت و بدون محاکمه دقیق اعدام کرد.

*(آیا این جمله برای آقای خلخالی است که حالا اعدام می کنیم اگر بی گناه بود می رود بهشت؟):  بله از این حرف ها می گفتند. حتا بدتر از این کارها هم انجام می دادند. من خبر داشتم که برخی از همراهان ایشان برای اینکه مجوز ورود به یک خانه را بگیرند برخی از مواد مخدر یا  موارد دیگر را به داخل منزل پرتاب می کردند و بعد به اهالی خانه می گفتند ما آمده ایم برای تفتیش و … بالاخره این قیبل کارها زیاده روی هایی بود که اوایل انقلاب صورت می گرفت.

Share