نائب رئیس مجلس خبر داد؛

جای خالی روحانی در مقابله با کرونا | نامه لاریجانی به رهبری برای تغییر ریاست ستاد

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور باید شخصاً وارد میدان شود و بحران کرونا را مدیریت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسعود پزشکیان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: دیروز در جلسه‌ای که نمایندگان با وزیر بهداشت داشتند از جزئیات و چند و چون ابعاد کرونا و مبتلایان به آن در کشور اطلاعاتی به دست آمد.

او ادامه داد: پس از پایان جلسه، رئیس مجلس با توجه به ابعاد شناسایی و مطرح شده در جلسه، نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و ارسال کردند محتوای نامه در نگاه اجمالی این بود که ریاست ستاد مقابله با بحران کرونا را باید فرد دیگری به غیر از وزیر بهداشت عهده دار شود و برای اینکار معاون اول جهانگیری پیشنهاد شده بود، اما مقام معظم رهبری در پاسخ به این پیشنهاد فرمودند، خود شخص رئیس جمهور باید ریاست عملیات و ستاد مقابله با بحران کرونا را عهده دار شوند.

پزشکیان تصریح کرد: ارزیابی مجلس در خصوص نوع مقابله با کرونا به گونه‌ای است که از روز اول هم معتقد بودیم باید قم قرنطینه شود و روند مقابله با قاطعیت پیش می‌رفت تا از شیوع و پخش ویروس در کشور جلوگیری به عمل می‌آمد حاکمیت جامعه نباید اجازه دهند ناقلین ویروس به راحتی در جامعه تردد نمایند این همان کاری است که چین در قبال ویروس کرونا انجام داد.
غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور هم گفت: در جلساتی که با آزمایشگاه‌های مرجع و معتمد ما در سراسر کشور صورت پذیرفت ۲۴ بهمن و ایام قبل از آن آثاری از بیماری شناسایی نشده بود و گزارش وضعیت سفید اعلام گردید.

او ادامه داد: مفهوم وضعیت سفید در آن زمان این بود که ممکن است بیماری کرونا وجود داشته باشد، اما نتوانسته ایم تشخیص دهیم. در وضعیت سفید معمولا سه اقدام انجام می‌گیرد اول پیش بینی، دوم پیشگیری و در نهایت پیش کنشگری، ما از ۵ بهمن همزمان با پیدایش کرونا در چین به قرارگاه پدافند غیر عامل کشور اعلام آماده باش دادیم و همه ۲۶ دستگاه ذیربط مرتبط با موضوع را تفهیم و اقدامات پیش بینی و پیشگیری را برایشان تکلیف کردیم.

جلالی تصریح کرد: تا تاریخ ۲۴ بهمن، دستگاه‌های تشخیصی ما هیچ گونه مورد مبتلا به کرونا را شناسایی نکرده بود و این بدان معنا نیست که بیماری وجود نداشته، حتی شاید افرادی هم مبتلا بوده اند، اما ما تشخیص نداده بودیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: پس از شناسایی اولین مورد از ابتلا یافته به کرونا و تشکیل ستاد مقابله با بحران کرونا به ریاست وزیر بهداشت متوجه شدیم که نام سازمان پدافند غیر عامل در چارت ستاد مقابله با بحران کرونا نیست یعنی در مصوبه هیات دولت برای راه اندازی ستاد فوق الذکر، نامی از سازمان پدافند غیر عامل وجود ندارد.

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: روند رو به افزایش مبتلایان به کرونا اصلا نگاه کارشناسی و درستی نیست برای اعلام آمار مبتلایان باید روند کلی ۱۰ روزه را در نظر گرفته و سپس محاسبه آمار انجام گردد.

او ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده احتمال افزایش روند ابتلا به کرونا تا شب عید وجود دارد، امیدواریم با آغاز سال جدید نتیجه اقدامات کنترلی را با روند کاهشی آمار مبتلایان شاهد باشیم.
عرفانی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریمی هستیم و کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی و کنترلی مقوله‌ای کاملاً طبیعی است، اما همه مراکز پذیرنده مبتلایان به کرونا از حداقل تجهیزات مورد نیاز برخودار هستند.
پزشکیان نیز به وظیفه دولت مبنی بر حضور تمام قد در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: نباید شاهد آن باشیم که پرستاران و پزشکان با تمام وجود تلاش کنند و بعد فردی از بدنه دولت بگوید در شرایط تحریمی هستیم و فلان چیز کم است، باید همه وزارتخانه‌ها با تمام قدرت پای کار باشند.

نایب رئیس مجلس گفت: با توجه به آلوده بودن ۲۲ نفر از نماینده از تعداد ۱۰۰ نفر تست شده احتمالاً اگر از همه نمایندگان تست کرونا گرفته می‌شد حدود ۶۰ نفر مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد پس اصلا صلاح نبود که مجلس باز بماند.

پزشکیان تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت باید با تمام وجود در صحنه حاضر شود و نباید تنها یک وزیر اندر خم تامین مالی برای تهیه ماسک و دستکش باقی بماند.

جلالی هم در خصوص وجود احتمال بیو تروریستی بودن ویروس کرونا گفت: برای ویروس کرونا سه سناریوی اولیه مطرح است، اول اینکه طغیان طبیعی یعنی متالیون درون ژنی صورت گرفته یا خیر؟ ثانیاً فرار آزمایشگاهی از لابراتوار‌های یوآن چین بوده یا خیر؟ در نهایت احتمال این می‌رود که مدلی از جنگ بیولوژیکی بوده یا خیر؟

او با بیان اینکه امروزه جنگ‌های بیولوژیکی از جنس حمله به اقتصاد کشورهاست ادامه داد: در خصوص احتمال بیولوژیکی بودن کرونا میتوان به دست اول بودن یا دست کاری شدن ویروس اشاره کرد، اگر ویروس دستکاری نشده باشد یعنی ویروس طبیعی است، ولی اگر دستکاری شده باشد یعنی یک ویروس در راستای اهداف مورد نظر خاصی درآزمایشگاه ساخته شده است.

جلالی با اشاره به همه گیری بالا و کشتار پایین کرونا گفت: این نکات از مشخصه‌های ویروس‌های دستکاری شده می‌باشد و این روش برای درگیر ساختن کشور‌ها با تلفات کم ساخته می‌شود این نوع ویروس‌ها با اقدامات رسانه‌ای همراه هستند تا آحاد جامعه، اقتصاد کشور و یا صنعت خاصی را هدف قرار دهند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: وقتی از ۱۰۰ برنامه تولیدی شبکه بی بی سی ۸۰ برنامه در خصوص کرونا باشد و فضای تولیدات تلویزیون داخلی هم منفی باشد، بستر مناسبی برای تقویت جنگ بیولوژیکی فراهم می‌آید روی هم رفته نمی‌توان قاطع وجود جنگ بیولوژیکی را تایید کرد، اعلام این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر است، از سوی دیگر این بیماری بخش زیادی از نشانه‌های ویژگی‌های جنگ بیولوژیکی را دارد.

ولی الله میرزایی مدیر کل دفتر امور امنیتی وزارت کشور هم گفت: وزارت کشور در راستای اطلاع از جوانب کرونا و جو حاکم بر جامعه، اقدام به رصد اخبار و شرایط سطح جامعه کرد و در این خصوص تمهیداتی هم اندیشید که بحث برقراری امنیت و حفاظت از آن جمله اند ضمناً با استاندار‌های کشور ابلاغیه مبنی بر ایجاد تمرکز بر روی کنترل و مقابله با کرونا ارسال شده است همینطور به استانداران ابلاغ شد تا با اقدامات خودسرانه مردم نسبت به بستن ورودی‌های شهر و استان برخورد قانونی کنند.

پزشکیان در خصوص جزئیات جلسه دیروز وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس گفت: به وزیر بهداشت اجازه استخدام دو هزار و پانصد نفر پرسنل جهت رسیدگی به مبتلایان را نداده اند حتی تامین مالی هم صورت نمی‌پذیرد، این دولت چطور می‌خواهد با بحران کرونا مقابله کند در شرایط فعلی حتی اقتصاد کشور هم دستخوش آسیب شده است اسم این سبک از مدیریت دولت، مدیریت اشتباه است.

جلالی هم با بیان اینکه رئیس جمهور باید شخصاً وارد میدان شود افزود: در کشور ما با توجه به تقسیم اختیارات و دلایل قانونی فراوان، بهترین کسی که می‌تواند ستاد بحران کرونا را مدیریت کند رئیس جمهور است.

 

 

 

Share