مدیرکل بنیاد شهید گیلان عنوان کرد

بزرگداشت مجازی روز شهدا در قالب طرح «ایثار ادامه دارد»

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا برنامه های فرهنگی و ترویجی روز بزرگداشت شهدا را در فضای مجازی دنبال کردیم، گفت: در جهت نهادینه سازی گفتمان ایثار اجتماعی، طرح «ایثار ادامه دارد» در قالب طراحی های موضوعی از فداکاری و ایثار کادر درمانی اجرا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عبدالله پاکاری، ۲۲ اسفندماه را سالروز صدور فرمان تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و اظهار کرد: این روز از سال ۸۳ و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «روز بزرگداشت شهدا» در تقویم جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافع حرم، افزود: شهدا و ایثارگران در راه دفاع از امنیت و آسایش ملت ایران جان خودشان را فدا کردند و لذا امروز قدردان خانواده های معظم آنان هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور برنامه های میدانی روز بزرگداشت شهدا را تحت الشعاع قرار داده است، متذکر شد: امسال برنامه های فرهنگی و ترویجی را در فضای مجازی دنبال کردیم.

پاکاری ۲۲ اسفند را یادآور سرافرازی ملت ایران دانست و تصریح کرد: روز بزرگداشت شهدا فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد، نام و خاطره شهدا و حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی این روز است.

وی از تعریف ۱۲ خدمت الکترونیکی برای ایثارگران خبر داد و اضافه کرد: در راستای اجرایی کردن برنامه عملیاتی توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بنیاد و بهره‌گیری از شبکه ملی اطلاعات کشور و به منظور تسهیل در ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع یکی از برنامه‌های این اداره کل در سال های اخیر پیگیری ارائه خدمات از طریق اینترنت بود لذا ایثارگران به صورت الکترونیکی می توانند درخواست های خود را ارائه و پیگیری کنند.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ وبلاگ و بیش از ۲۰۰۰ کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی در حوزه ایثار و شهادت مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید به ‌دور از انجام امور تبلیغی برای مجموعه خود در پی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، عنوان کرد: در همین راستا استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها، توجه به فضای مجازی و ظرفیت‌های مردمی و مساجد و بسیج از رویکردهای اصلی کار بنیاد محسوب می‌شود.

پاکاری میانگین سنی والدین شهدا را بین ۷۹ تا ۸۰ سال دانست و یادآور شد: به صورت ویژه در حال جمع آوری اسناد از طریق ضبط خاطرات این عزیزان می باشیم.

وی اضافه کرد: در دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بررسی‌های متعددی برای برقراری ایثار اجتماعی در سطح کلان جامعه انجام ‌شده است، زیرا معتقدیم که بقای هر جامعه‌ای در گرو ایثارگری مردم است و چنین جامعه‌ای قطعا سعادتمند و با ثبات خواهد بود.

این مقام مسئول، جامعه سعادتمند را نیاز ایثارگری دانست و با اشاره به شیوع کرونا در کشور و تلاش و ایثار کادر درمانی، تصریح کرد: اگر از کوچک‌ترین واحد جامعه یعنی خانواده‌ها برای شروع نهادینه شدن ایثار بهره ببریم اختلاف‌ها به حداقل ممکن می‌رسد و آرامش و محبت بر آن حاکم می شود لذا جامعه دارای روحیه ایثارگری هیچ‌گاه زیر بار ذلت نمی‌رود و اسیر مشکلات نمی نمی‌شود. در همین راستا و در جهت نهادینه سازی گفتمان ایثار اجتماعی، طرح «ایثار ادامه دارد» در قالب طراحی های موضوعی از فداکاری و ایثار پرستاران و پزشکان و کادر درمانی بیمارستان ها در بنیاد استان گیلان به صورت الگوی کشوری اجرا می شود.

وی از اجرای ۴۴ مرحله ملاقات عمومی با مراجعه ۱۶۴۸ نفر در سال ۹۸ خبر داد و عنوان کرد: ۷۶ هزار و ۸۶۸ مراجعه توسط ایثارگران به دفاتر ارتباطات و مراجعات سراسر استان صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با اشاره به ثبت ۳۷ هزار و ۳۲۶ خدمت در سامانه سجایا، افزود: از این تعداد ۳۳ هزار و ۳۱۰ مورد مراجعه از سامانه برخط و ۶۶ هزار و ۶۳۳ تماس با خطوط ۱۶۱۶ صورت گرفته و ۸۵۸ مورد ارائه خدمت در دفاتر پیشخوان از ابتدای سال به ایثارگران ارائه شده است.

پاکاری ۵۰ هزار و ۳۵۱ نفر از ایثارگران گیلانی و خانواده های آنان را تحت پوشش خدمات بیمه ای اعم از عمر و حوادث غیر مترقبه دانست و تصریح کرد: ۲۵ هزار و ۱۷۹ نفر از جامعه هدف از خدمات مشاوره و ۷۵۹۸ نفر از خدمات مددکاری فردی بهره مند شدند. همچنین ۲۱۸۲ نفر از خدمات آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده کردند.

وی با بیان اینکه ۳۸۱۹ دانشجو و ۱۱۲۱ دانش آموز شاهد و ایثارگر گیلان مشمول خدمات آموزشی بنیاد در سال ۹۸ شدند، گفت: در بخش اردوهای زیارتی و سیاحتی ۱۳۵۲ نفر در امسال اعزام شدند و در بخش تمرین و آموزش ۲۶۳۱ نفر و مسابقات ۲۶۵ نفر از گروه های مختلف ایثارگری شرکت کردند.

این مسئول فرهنگی، از رشد ۱۰ درصدی مشارکت ایثارگران در اجرای همایش های فرهنگی و همگانی خبر داد و یادآور شد: تولید ۶۵۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی و نمایشی با موضوع ایثار و شهادت، چاپ ۱۱ عنوان کتاب و تولید دو نماهنگ، سه سرود اختصاصی و یک مستند نیز انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری شش نمایشگاه موضوعی و تخصصی توسط بنیاد گیلان، ساخت فیلم های کوتاه با موضوع شهدا و اجرای نمایش تئاتر در هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: ۵۷ حسینیه شاهد در سطح استان فعال می باشد و بیش از ۷۰۰ یادواره برگزار شده است.

پاکاری با بیان اینکه مسابقات قرآنی در رشته های قرائت، حفظ، تفسیر و مفاهیم با حضور ۸۵۰ نفر از فعالان قرآنی شاهد و ایثارگر و کسب عناوین برتر کشوری برگزار شد، گفت: ۸۰۰۰ تلاوت و ختم قرآن کریم به نیت شهدا در ماه مبارک رمضان و اجرای محافل انس با قرآن نیز ضورت گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان از تولید ۱۵۰ مستند با محوریت ثبت خاطرات والدین شهدا به صورت تصویری تحت عنوان «اسناد افتخار» خبر داد و بیان کرد: در مجموع بیش از ۹۰۰ مورد ثبت و ضبط خاطرات تاکنون جمع آوری شده و ۱۰۰ مورد ثبت خاطرات مکتوب با عنوان «سرگذشت پژوهشی» نیز صورت گرفته است.

Share