سوال مهمی که لازم است دولت مردان بدان پاسخ دهند؛

چرا مصوبه هیات دولت درباره کنترل ویروس کرونا سانسور شد؟!

هیات وزیران در جلسه شب گذشته برگزار شد، به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در کشور، تصمیماتی اتخاذ کرد که از جمله آنها، توقف پرواز‌های مستقیم از/به چین بود. تصمیمی که به نظر می‌رسید اجابت خواسته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، بند سوم مصوبات شب گذشته هیات دولت را در زمینه اقدامات پیشگیرانه در قبال ویروس کرونا حذف کرد.

هیات وزیران در جلسه شب گذشته که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در کشور، تصمیماتی اتخاذ کرد که از جمله آنها، توقف پرواز‌های مستقیم از/به چین بود. تصمیمی که به نظر می‌رسید اجابت خواسته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان باشد.

این تصمیمات در شرایطی اتخاذ می‌شدند که از نامه وزیر بهداشت و طرح این تقاضا دو روز و از اعلام وضعیت فوق العاده بین المللی توسط سازمان بهداشت جهانی حدود سه روز گذشته و این باور تقویت شده بود که دولت مردان در این زمینه قصور کرده اند. قصوری که به نظر می‌رسید با این مصوبات، در مسیر جبران قرار گرفته است:

۱- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی لازم و کامل در سطح ملی و استان‌ها برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و مقابله با آن را داشته باشد و همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری با این وزارتخانه هستند.

۲- وزیر کشور با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل‌های لازم و اقدامات ضروری را به همه استانداران و فرمانداران به ویژه در استان‌های مرزی و علی الخصوص در مرز‌های شرقی برای پیشگیری و مواجهه احتمالی با ویروس کرونا ابلاغ کنند.

۳ – پرواز‌های مستقیم از مبدأ چین و به مقصد چین متوقف شود.

۴ – وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تجهیز یک فروند هواپیما و اعزام تیم ویژه پزشکی برای بازگرداندن دانشجویان و اتباع ایرانی از ووهان اقدام کنند و پیگیری وضعیت سایر اتباع ایرانی در دستور کار وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها باشد.

۵- کلیه مسافران ورودی از مبدأ چین مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بدو ورود به کشور قرنطینه شوند.

البته این پایان راه نبود و نیست چراکه ساعاتی بعد از اتخاذ این تصمیمات در هیات دولت و انتشار آن با عنوان «تصمیمات و تدابیر دولت برای مقابله و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا/جزئیات ۵ تصمیم دولت» در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری کشورمان، ورق برگشت و ۵ تصمیم دولت به ۴ تصمیم تقلیل یافت!

ماجرایی عجیب که توجه در جزییاتش، نکته جالب توجهی به دنبال دارد؛ اینکه بند سوم مصوبات که توقف پرواز به مقصد چین و از مبدا این کشور را اعلام می‌کرد، حذف شده تا عملا تصمیم هیات دولت برای جلوگیری از «انتقال» ویروس کرونا به کشورمان، شامل هیچ تصمیمی در خصوص «ممانعت از انتقال» نباشد.

رویدادی ابهام آفرین که هیچ توضیحی به آن منضم نشده تا این سوال به وجود آید که آیا اساسا چنین تصمیمی در هیات دولت مطرح شده و به تصویب رسیده بود یا خیر؟ اگر مصوب شده، چگونه حذف شده و اگر مصوب نشده، از کجا و چگونه به جمع مصوبات راه یافته و روی خروجی سایت رسمی بالاترین مقام اجرایی کشور رفته است؟

سوالاتی که می‌بایست به سرعت پاسخ داده شوند تا اگر توجیهی منطقی برای این تغییر وجود دارد، همگان در جریانش قرار گیرند و این باور تقویت نشود که سانسور رقم خورده به دلایلی دیگر رقم خورده است.

Share